مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
خواص شوید

مضرات و خواص شوید / گیاه معجزه آسا، پرخاصیت و شگفت انگیز

شوید با نام علمی  Anethum graveolens یک گیاه معطر پر فایده است که عمدتا به خاطر خواص دارویی اش به افراد دیابتی توصیه می شود. شوید دارای حدود ۷۰ ماده شیمیایی است که می تواند به مقابله با دیابت کمک کند. اما شوید دارای خواص دیگری هم است که در این پست به آن ها می پردازیم.

مضرات و خواص شوید

شوید با نام علمی  Anethum graveolens یک گیاه معطر پر فایده است که عمدتا به خاطر خواص دارویی اش به افراد دیابتی توصیه می شود.

شوید دارای حدود ۷۰ ماده شیمیایی است که می تواند به مقابله با دیابت کمک کند. اما شوید دارای خواص دیگری هم است که در این پست به آن ها می پردازیم.

خواص شوید

حفظ سلامت استخوان ها

برگ های شوید بی نهایت سرشار از کلسیم بوده که برای سلامت استخوان ها مفید است. مصرف شوید می تواند به دوری از بیماری هایی نظیر پوکی استخوان و شکستگی های مکرر کمک کند. گنجاندن شوید در رژیم غذایی به حفظ استخوان های قوی در افراد مسن کمک می کند.

تسکین مشکلات ناشی از نفخ

تجمع گاز در بدن موجب ایجاد ناراحتی می شود. اما شوید دارای خاصیت بادشکن بوده و امکان خروج گاز اضافی را از طریق دستگاه گوارش فراهم کرده و موجب تسکین ناراحتی ناشی از نفخ می شود.

حفظ سلامت و بهداشت دهان

شوید برای سلامت دهان هم مفید است. آنتی اکسیدان های موجود در شوید مانع از بروز عفونت های لثه می شوند. همچنین به دلیل وجود اسانس درون آن، از عفونت های میکروبی پیشگیری می کند.

بهبود ایمنی

شوید از طریق محافظت از بدن در مقابل عفونت های میکروبی، موجب افزایش عملکرد ایمنی بدن می شود. شوید دارای خواص ضدمیکروبی است که سیستم ایمنی بدن را قوی می کند.

بهبود سلامت تنفسی

اسانس موجود در شوید به طور طبیعی دارای خواص ضد احتقان و ضد هیستامین است که موجب از بین رفتن احتقان در سیستم تنفسی می شود. همچنین سلامت دستگاه تنفسی را بهبود می بخشد.

خواص شوید
خواص و مضرات شوید

برخی خواص دارویی شوید

• مصرف این گیاه موجب تحریک حرکات پریستالتیک روده می‌شود و برای درمان سوزش سردل توصیه می‌شود.

• برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود. شوید سرشار از فلاوونوئیدها و ویتامین B complex است که باعث ترشح آنزیم‌ها و هورمون‌هایی می‌شوند که آرامبخش هستند.

• دارای موادی موسوم به مونوترپنز است که دارای خواص ضدسرطانی هستند.

• شوید حاوی موادی موسوم به پلی‌استیلن است که دارای فعالیت‌های ضد باکتری و ضد قارچ و نیز دارای اثرات ضد‌التهابی هستند.

• دارای فیبر رژیمی است و منبع خوبی از منگنز، آهن و منیزیم محسوب می‌شود.

• چربی خون را کاهش می‌دهد.

• برای کسانی که اشتهای زیادی به غذا ندارند و لاغر هستند تخم شوید بهترین دارو است زیرا اشتها را زیاد کرده معده را تقویت می‌کند و انرژی به بدن می‌دهد

• مصرف آن موجب افزایش شیر در مادران شیرده می‌شود.

• برای رفع اختلالات قاعدگی توصیه می‌شود.

• در چین حتی شوید را برای درمان کمر دردهایی که به علت انقباض عضلانی باشد به کار می‌برند .

• در کنار گیاهان دارویی دیگر برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفلوآنزا استفاده می‌شود.

 

مضرات شوید

خوردن آب شوید باعث قی و غثیان قوی و مداومت در مصرف آن مسبب ضعف باصره و منی و مضر برای گرم‌ مزاج‌ها است. زیاده‌روی در مصرف شوید یا دم‌نوش آن، مشکلاتی مانند ضعف مغز، چشم، معده، کلیه، مثانه را هم به دنبال خواهد داشت.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x