مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
خود ارضایی در کودکان

خود ارضایی در کودکان و رفتار والدین

کنجکاوی جنسی کاملا طبیعی است و یک مرحله طبیعی از رشد بچه ها در جهت کشف و شناخت بدن و هویت اش است. همان قدر که لازم است کودک بداند چشم و گوش و بینی کجاست نسبت به اندام های جنسی اش نیز کنجکاو است.

رفتار والدین در برخورد با خود ارضایی کودکان

 

خود ارضایی در کودکان

کنجکاوی جنسی کاملا طبیعی است و یک مرحله طبیعی از رشد بچه ها در جهت کشف و شناخت بدن و هویت اش است. همان قدر که لازم است کودک بداند چشم و گوش و بینی کجاست نسبت به اندام های جنسی اش نیز کنجکاو است.

٢ تا حدود ۵ سالگی سن طبیعی کنجکاوی نسبت به بدن و جنسیت است. عکس العمل افراطی شما می تواند به این کار معنی و مفهوم جنسی بدهد. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی موضوع خود ارضایی در کودکان بپردازیم.

چرا کودک به ناحیه تناسلی خود دست می زند؟

در بررسی علل دست زدن به ناحیه تناسلی وجود انگل های روده ای، عفونت های ادراری، عدم رعایت اصولی بهداشت بعد از دفع، وجود بیماری های پوستی و قارچ ناحیه تناسلی است.

این عوامل با التهاب و خارش ناحیه مقعد و ناحیه تناسلی باعث تحریک در این نواحی می شوند.

چه زمانی اقدام فرزندتان، خود ارضایی در کودکان محسوب می شود؟

اگر بچه به صورت افراطی و برای مدت زمان زیادی و به قصد لذت دست زدن به ناحیه تناسلی را ادامه دهد یا خودش را به شیء (اسباب بازی، پتو، زمین و…) فشار و یا مالش دهد مخصوصا به محض تنها شدن، در این صورت کودک دست به خود ارضایی زده است.

اگر بچه در یک محیطی باشد که توجه به جا و مناسب دریافت کند، تنها و منزوی نباشد و به مقدار کافی با همسن و سال هایش بازی کند و حس نخواستنی بودن نداشته باشد احتمال اینکه کنجکاوی جنسی در او تبدیل به یک عادت دائمی شود، کاهش می یابد.

خود ارضایی در کودکان
خود ارضایی در کودکان

رفتار والدین با خود ارضایی در کودکان

خیلی اوقات والدین با مشاهده خود ارضایی در کودکان دستپاچه می شوند و یا خجالت می کشند. بد نیست بدانیم که واکنش هیجانی توام با خشم یا خجالت به خصوص اگر والدین با مشاهده این رفتار با خشم و سختگیری بیش از حد بخواهند مانع این کار در فرزند خود شوند؛ باعث اضطراب در کودک شده و او را برای انجام این کار حساس تر و راغب تر می کند.

اگر کودک متوجه حساس شدن والدین به این رفتارش شود حتی ممکن است برای جلب توجه آن ها این کار را تکرار کند.

بهترین کار در درجه اول بدون دستپاچه شدن، خشونت و یا حساسیت نشان دادن، فقط پرت کردن حواس کودک به فعالیتی دیگر است.

مثلا اگر روی توپ نشسته و خودش را فشار می دهد بهتر است با وی یک بازی پر جنب و جوش راه بیاندازیم.

یا موقع خواب دست هایش را در دست بگیریم و برایش داستان بگوییم تا بخوابد.

به کودک خمیر بازی بدهید تا با دست هایش مشغول ساختن شکل های مختلف شود.

برای کودک بالای ٣ سال می توانید در مورد کارکرد قسمت های مختلف بدن توضیح بدهید و با نوازش کودک بدون ترس، به آرامی به وی بگویید این کار او پسندیده و مناسب نیست و مامان دوست ندارد شما این کار را انجام بدهی.

هرگز کودک را تهدید نکنید یا به وی نگویید اگر این کار را بکند او را دوست ندارید زیرا کودک نسبت به بدن خود حس بدی پیدا می کند و این حس در آینده مشکل ساز می شود.

در نهایت اگر فکر می کنید تکرار این رفتار در کودک بیش از حد است حتما به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید تا پس از بررسی و معاینه اندام های تناسلی در صورت لزوم شما را به روانشناس کودک ارجاع دهند.

بیشتر بخوانید: مشاهده رابطه جنسی والدین توسط کودک و رفتار والدین

مشاهده رابطه جنسی والدین
مشاهده رابطه جنسی والدین

امیدواریم با یادگیری شیوه های صحیح برخورد با خود ارضایی در کودکان از این دوره حساس زندگی فرزندانتان با موفقیت عبور کنید.

با تشکر از دکتر شادی مدرس

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x