مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
کرونا ویروس

درباره ویروس کرونا و رعایت نکات بهداشتی

اکثر کودکان پس از ابتلا بیماری خفیف یا بدون علامت می گیرند ولی با وجود همین علائم اندک، کانونی از عفونت برای سایر افراد خانواده به حساب می آیند و می توانند ویروس را با سایر افراد انتقال دهند.

درباره ویروس کرونا، علایم، تست، آنتی بادی و رعایت نکات بهداشتی کرونا

 

چگونه از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کنیم

پرهیز از هر گونه حضور در اجتماعات غیرضروری و مکان های شلوغ، زدن ماسک برای کودکان بالای ۲ سال، رعایت فاصله اجتماعی حداقل یک و نیم متر از دیگران، رعایت اصول اولیه بهداشتی کرونا، جلوگیری از تماس دست کودک با سطوح آلوده، ضد عفونی دست ها با مواد ضد عفونی کننده، شستن دست ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه به محض رسیدن به منزل باعث جلوگیری از ابتلا به کرونا می شود.

 

علائم کرونا

تب، لرز، سرفه خشک، علائم تنفسی (کوتاهی و تندی نفس) تنگی نفس، گرفتگی بینی، گلو درد، بدن درد، ضعف و بی حالی، سردرد و سرگیجه، علائم گوارشی (تهوع، استفراغ، اسهال و دل پیچه)، از دست دادن بویایی و چشایی از شایعترین علائم کرونا به شمار می روند.

کودکان دارای بیماری زمینه ای مثل فشار خون، دیابت، بیماری قلبی مادرزادی، بیماری ریوی مثل سیستیک فیبروزیس، بیماری کبدی، بیماری مزمن کلیوی، کودکان مبتلا به نقص ایمنی مثل کودکانی که کورتون می گیرند و کودکان سرطانی تحت شیمی درمانی، چاقی (BMI بیشتر از ۳۰)، تالاسمی سیکل سل در صورت ابتلا به ویروس کرونا، در خطر بالاتری برای فرم شدید بیماری هستند.

بیشتر بخوانید: دمنوش بارهنگ و بالنگو و تاثیر کمک کننده آن برای مقابله با کرونا

 

ابتلای کودکان به کرونا

اکثر کودکان پس از ابتلا بیماری خفیف یا بدون علامت می گیرند ولی با وجود همین علائم اندک، کانونی از عفونت برای سایر افراد خانواده به حساب می آیند و می توانند ویروس را با سایر افراد انتقال دهند.

 

چه زمان باید به دکتر مراجعه کرد

اگر علائم خفیف مثل تب خفیف یا سرفه مختصر دارید نیاز به مراجعه به پزشک نیست و می توانید در خانه بمانید، استراحت کنید و خود را از سایر افراد خانواده قرنطینه کنید، به سطوح مشترک دست نزنید، در حضور سایر افراد حتما ماسک بزنید و فاصله حداقل یک و نیم متری را با سایرین رعایت کنید.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود تغذیه مناسب (پروتئین، میوه و سبزیجات تازه) داشته باشید و مایعات فراوان مصرف کنید.

خود درمانی نکنید و تنها در صورت داشتن تب خفیف از مسکن های ساده مثل استامینوفن استفاده کنید و از مصرف هر گونه آنتی بیوتیک بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

در صورتی که تب شدی و مقاوم به درمان، تنگی نفس، درد و احساس فشار در قفسه سین، ضعف و بی حالی شدی، خواب آلودگی، کاهش سطح هوشیاری، سیانوز (کبودی)، تشنج و … داشتید فورا به پزشک و بیمارستان مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: دمنوش نعناع (نعنا) ضد ویروس تنفسی و مناسب برای ایام کرونا

 

بروز علائم کرونا و ناقلین بدون علامت

معمولا ۳ الی ۵ روز بعد از ورود ویروس به بدن شخص علامت دار خواهد شد، اگر طی ۶ روز بعد از تماس فرد علامت دار نباشد ولی ابتلا صورت گرفته باشد فرد جزو ناقلین بدون علامت است.

ناقل بدون علامت توانایی سرایت ویروس را به دیگران دارد بنابراین باید ۱۰ الی ۱۴ روز در خانه قرنطینه شود.

فرد علامت دار ۱۴ الی ۲۱ روز بسته به شدت علائم باید در قرنطینه بماند.

 

تولید آنتی بادی ویروس کرونا در بدن و مصونیت فرد در مقابل ابتلای مجدد

بسته به شدت علائم و میزان تولید آنتی بادی در بدن فرد تا ۸ هفته و نهایتا در بهترین حالت ۶ ماه آنتی بادی ضد ویروس در بدن فرد وجود دارد که وی را در برابر ابتلا مجدد ایمن می کند.

پس از گذشت چندین ماه در صورتی که فرد مجددا در تماس با فرد مبتلا قرار گیرد این امکان وجود دارد که دو مرتبه به عفونت با ویروس کرونا دچار شود. دیده شده در مواردی این ابتلا مجدد فرم شدید تری از بیماری را در فرد ایجاد کرده است.

در نتیجه لازم است فرد بهبود یافته همچنان اصول بهداشتی اولیه را رعایت کرده و از هرگونه حضور در اجتماعات غیر ضروری بپرهیزد و حتما هنگام خروج از منزل ماسک بزند.

 

تست کرونا ویروس و انجام سی تی اسکن

تست قطعی برای تشخیص عفونت به کوید ۱۹ تست نمونه از مخاط حلق یا بینی است که آن هم در ۳۰ تا ۴۰ درصد موارد خطا دارد و ممکن است جواب منفی باشد در صورتی که فرد مبتلا است.

انجام سی تی اسکن به دلیل اشعه زیادی که برای بیمار دارد در همه بیماران لازم نیست و تنها در بیماران بدحال با علائم تنفسی شدید یا زمینه بیماری ریوی به صلاح دید پزشک انجام می شود.

 

زمان تولید آنتی بادی در بدن و انجام تست خون کرونا

تا ۱ هفته پس از ابتلا، بدن فرد هنوز آنتی بادی تولید نکرده و لذا انجام تست خونی در این زمان قطعا جواب منفی در پی خواهد داشت. بنابراین تست آنتی بادی بعد از ۱ تا ۳ هفته از بیماری مثبت خواهد شد و بیشتر برای پیگیری وضعیت مریض پس از ابتلا و در مراحل انتهایی بیماری برای تعیین سطح آنتی بادی انجام می شود.

 

 

امیدواریم مطلب هر آنچه که باید درباره ویروس کرونا، علائم و چگونگی رعایت نکات بهداشتی کرونا بدانیم برای شما عزیزان مفید بوده باشد

با تشکر از دکتر شادی مدرس

مجله اینترنی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x