مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 28 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
دریاچه طالقان

دریاچه طالقان کرج دریاچه ای دیدنی در قلب کوه های طالقان

سد طالقان جزو مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سدهای کشور است که در سال ۱۳۸۵ با هدف انتقال آب از طالقان به قزوین بر روی رودخانه شاهرود احداث شد.

دریاچه طالقان

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی دریاچه طالقان در استان البرز اختصاص دارد.

دریاچه طالقان کرج

دریاچه طالقان

دریاچه طالقان کجاست؟

دریاچه طالقان کرج در پشت سدی به نام طالقان قرار دارد. طول تقریبی این دریاچه ۱۵ کیلومتر و در حد فاصل آبادی های گلینک، میراش، آردکان و آرموت از شمال و زیدشت و سنگ بن از جنوب است. دریاچه سد طالقان دارای محیطی بسیار جذاب و دلنشین است.

سد طالقان جزو مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سدهای کشور است که در سال ۱۳۸۵ با هدف انتقال آب از طالقان به قزوین بر روی رودخانه شاهرود احداث شد. شاهرود نام یکی از اصلی‌ترین رودهایی است که از رشته‌کوه‌های استان مازندران سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود از دره طالقان می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: دریاچه شورمست سوادکوه مازندران / تلاقی زیبای آب و درخت

عبور این رود از طالقان و دره دیدنی این شهر تاثیر بسزایی در سرسبزی و گیرایی این منطقه دارد. دریاچه سد طالقان که حاصل جمع شدن آب این رودخانه در پشت سد طالقان است بخش جذاب و دیدنی برای تفریح در این منطقه ایجاد کرده‌ است.

دریاچه طالقان
دریاچه طالقان

کرانه های اطراف این دریاچه به صورت خلیج های کوچکی به داخل مصب رودخانه های دائمی و فصلی که از قدیم الایام به طالقان رود سرازیر می شده اند پیشروی کرده است و باعث به وجود آمدن مناظر بسیار بدیعی از پیشروی آب به خشکی شده اند.

آب دریاچه طالقان سبز رنگ بوده و دارای چندین نوع ماهی است که کولی نام یکی از انواع آن است.

بیشتر بخوانید: دریاچه شورابیل اردبیل تنها دریاچه طبیعی درون شهری ایران

طالقانی‌ های اصیل تات هستند. این قوم که در ایران به سمت شمال غربی کشور پراکنده شده ‌اند، تعدادشان نیز نسبت به اقوام دیگر بسیار کمتر است. به همین دلیل است که در لغت‌نامه دهخدا ریشه نام طالقان را تالکان می‌دانند که برگرفته از نام قومیت این افراد است.

اصلیت مردم طالقان و تاتی‌ها در گذشته زرتشت و یهودی بوده‌ اند، اما بعد از دوران صفویه کم کم وضعیت دینی در اینجا نیز تغییر کرد و اکثر آن‌ها شیعه شدند.

دریاچه طالقان
دریاچه طالقان

کوهنوردان حرفه‌ای که قصد صعود به علم کوه را دارند از مسیری فوق العاده زیبا در نزدیکی روستای پراچان از توابع شهر طالقان عبور می‌کنند. این مسیر پر است از صخره‌ ها، یخچال ‌های طبیعی و کوه ‌های بسیار بلند و زیبایی که دیدن آن ‌ها آرزوی هر طبیعت‌ گردی است.

دریاچه طالقان

بیشتر بخوانید: دریاچه ویستان بره سر گیلان نگینی زیبا در دل طبیعت

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x