مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
فارکس چیست - فارکس بازار مالی جهانی - ارزهای مهم در فارکس

درباره فارکس بزرگترین بازار مالی جهان چه می دانید؟

در مورد بزرگ ترین و جذاب ترین بازار مالی جهان، فارکس چه می دانید؟...معاملات فارکس در واقع خرید یک ارز و فروش هم‌زمان یک ارز دیگر است. در این حالت معامله‌گر فارکس، ارزهای خود را با ارز دیگری تعویض می کند تا ازین طریق در صورت افزایش نرخ برابری (ارزش جدید ارز) سود قابل‌توجهی کسب نماید.

فارکس بزرگترین بازار مالی جهان

forex فارکس بزرگترین بازار مالی جهان، اصطلاحی است برگرفته از دو کلمه Foreign Exchange که به معنی تبادلات ارزهای خارجی است.

فارکس بزرگ‌ترین، کاراترین، پویاترین و جذاب‌ترین بازار مالی در جهان با حجم تبادلات روزانه بیش از سه تریلیون دلار است.( براساس آمار سال دو هزار و هفت میلادی)

ساده‌ترین تعریف برای تبادل ارزهای خارجی تبدیل یک ارز به ارز دیگر است که مقداری از این تبادلات برای خرید و فروش کالا و یا خدمات شرکت‌ها و یا دولت‌ها، هزینه‌های سفر و خرید جهانگردان و یا سرمایه‌گذاری اشخاص یا بنگاه‌ها در کشور مورد استفاده ارز است.

البته بیشتر تبادلات ارزی به هدف کسب سود از تفاضل قیمت خرید و فروش انجام می‌گردد.

معاملات فارکس در واقع خرید یک ارز و فروش هم‌زمان یک ارز دیگر است.

در این حالت معامله‌گر فارکس، ارزهای خود را با ارز دیگری تعویض می کند تا از این طریق در صورت افزایش نرخ برابری (ارزش جدید ارز) سود قابل‌توجهی کسب نماید.

فارکس چیست
فارکس بزرگترین بازار مالی جهان

فارکس، بازار جهانی خرید و فروش ارز است.

بازاری که تمام بانک‌ها (اعم از تجاری، مرکزی و سرمایه‌گذاری) مؤسسات مالی بزرگ، شرکت‌های چندملیتی، تاجران، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های صادرات و واردات، صندوق‌های بازنشستگی، سفته‌ بازها و اشخاص حقیقی در آن ارزهای مختلفی همچون دلار، یورو، پوند، ین و… را معامله می‌کنند.

به زبان ساده معامله‌گر هنگامی از معامله یک ارز در مقابل ارز دیگر سود خواهد برد که نرخ برابری آن دو ارز در جهت پیش‌بینی‌ شده توسط آن معامله گر حرکت کند.

به‌ طور مثال اگر نرخ برابری یورو EUR در مقابل دلار آمریکا USD درحال حاضر ۱.۳۱۱۵ باشد، در این حالت ارزش یک یورو معادل یک دلار و سی و یک سنت و پانزده ده هزارم سنت است. حال در صورت خرید جفت ارز (EUR/USD) و افزایش نرخ برابری این دو ارز از نرخ ذکر شده تا به طور مثال ۱.۳۲۱۵ معامله‌گر به مقدار یکصد واحد سود خواهد نمود.

فارکس چیست
فارکس بزرگترین بازار مالی جهان

ارزهای مهم در فارکس بزرگترین بازار مالی جهان

ارز کشورها در تبادلات ارزی با سه حرف یا کد بین بانکی معرفی می شوند و بیشترین معاملات در این بازار به ترتیب بر روی پنج ارز مهم زیر انجام می‌شود:

دلار ایالات متحده امریکا                              USD: United States Dollar

یورو (پول واحد اتحادیه پولی اروپا)                                      EUR: Euro

ین ژاپن                                                            JPY: Japanese Yen

پوند بریتانیای کبیر (انگلستان)                      GBP: Great Britain Pound

فرانک سوییس                                                    CHF: Swiss Franc

 

البته ارزهای دیگری نیز در این بازار پر طرفدار هستند که بعد از ۵ ارز اصلی فوق بیشترین عرضه و تقاضا را دارند که شامل ارزهای زیر هستند:

دلار استرالیا                                                AUS: Australian Dollar

دلار کانادا                                                    CAD: Canadian Dollar

دلار نیوزلند                                             NZD: New Zealand Dollar

 

البته در بازار فارکس بزرگترین بازار مالی جهان، به خاطر تقاضای ایجاد شده در سالهای اخیر برای سه ارز آخر (دلار استرالیا، دلار کانادا و دلار نیوزلند) در برخی از منابع به هشت ارز اصلی نیز اشاره شده است.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x