مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

دندان های ناتال به چه دندان هایی گفته می شود؟

سلامت (دهان و دندان)

دندان های ناتال به چه دندان هایی گفته می شود؟

در موارد کمی، برخی از نوزادان در زمان تولد دندان دارند. به این دندان ها که از ابتدا در دهان نوزاد هستند، دندان های ناتال گفته می شود.

و اگر دندانی در نخستین ماه بعد از تولد در دهان نوزاد ظاهر شود به نئوناتال معروف است. این در حالیست که رویش عادی دندان های شیری در ۶ ماهگی صورت می گیرد.

150107 kolr baby teeth 16x9 1600

شیوع و بروز دندان های ناتال و نئوناتال در مطالعات مختلف بین ۱ مورد در هر ۲۰۰۰ تولد تا ۱ مورد در هر ۳۵۰۰ تولد گزارش شده است و تحقیقات نشان داده اند شیوع دندان های ناتال سه برابر بیشتر از دندان های نئوناتال است.

شکاف کام و شکاف لب از جمله عوامل مهمی هستند که بر شیوع این گونه دندان ها در پسران و دختران تأثیر دارند.

وراثت نیز نقش مهمی در پیدایش این گونه از دندان ها دارد. ۶۰% از موارد دندان های ناتال و نئوناتال دارای پیش زمینه خانوادگی و ژنتیکی است.

تنها در صورت ابتلای یکی از والدین احتمال ابتلای نیمی از فرزندان آن ها وجود دارد.

همچنین فاکتورهای خاص مرتبط با مادران نیز می توانند در افزایش ریسک پیدایش این گونه دندان ها مؤثر باشند نظیر: عفونت همراه با تب بالا، سوء تغذیه و مصرف ناکافی ویتامین ها

دندان های ناتال اکثرا در فک پایین و به تعداد ۱ یا ۲ عدد هستند. سایز شکل و رنگ این دندان ها می توانند نرمال باشند ولی در اغلب موارد کوچک و میخی شکل هستند و رنگ آنها زرد مایل به قهوه ای است. معمولاً لق بوده و مستعد سایش و تغییر رنگ نیز هستند.

در برخی موارد وجود دندان های ناتال برای مادر و کودک ایجاد مشکل می کند. و باعث خونریزی سینه مادر در هنگام شیر خوردن نوزاد می شود.

مجله اینترنتی تحلیلک

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x