مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روستای تیس / روستای تیس چابهار

معرفی روستای تیس چابهار

شاید نام روستای تیس را کمتر شنیده باشید ولی باید بدانید که طبق منابع تاریخی قدمت این روستا به دوران هخامنشیان می رسد.

معرفی روستای تیس چابهار

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی روستای تیس چابهار استان سیستان و بلوچستان اختصاص دارد.

روستای تیس / روستای تیس چابهار

معرفی روستای تیس چابهار

شاید نام روستای تاریخی تیس را کمتر شنیده باشید، ولی باید بدانید که طبق منابع تاریخی قدمت این روستا به دوران هخامنشیان هم می رسد. روستای تیس یکی جاذبه های گردشگری چابهار است که در فاصله ۵ کیلومتری از شمال چابهار و در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

روستای تیس / روستای تیس چابهارروستای تیس چابهار یکی از بنادر مهم ایران است و در گذشته به آن تیز هم می گفتند. تیس در گذشته از شاهراه های مبادله کالا محسوب می‌شد، زیرا در آن زمان از آسیای شرقی و هند کالاهای گران قیمت و لوکس به این بندر می آوردند و از آنجا به مناطق مختلف خاورمیانه و حتی آسیای میانه و قفقاز ارسال می کردند.

بیشتر بخوانید: کوه های مریخی چابهار (کوه های مینیاتوری)

جاذبه های دیدنی روستای تیس چابهار

آرامگاه سید غلام رسول / قلعه پیروز گت / قلعه پرتغالی ها / قلعه بلوچ گت / غارهای بان مسیتی / قلعه باتل / قلعه انوشیروان / مسجد جامع تیس / سدهای تیس

روستای تیس / روستای تیس چابهار

فاصله روستای تاریخی تیس از تهران حدود ۱۹۶۱ کیلومتر است. شما می توانید با استفاده از جاده ایرانشهر – کرمان، در مسیر زمینی به روستا تیس بروید و از گردش در این روستای زیبا و کهنسال لذت ببرید.

روستای تیس / روستای تیس چابهار

قبرستان روستای تیس / قبرستان جن ها در چابهار

در این قبرستان که به قبرستان جن ها در چابهار هم معروف است، قبرها در کنار هم بر روی سطحی صخره ای حفر شده اند. برخی اعتقاد دارند که برای حفظ مردگان از گزند جانوران زیرزمینی، در آن زمان رنج کندن سنگ را بر خود هموار می کردند و گورها را این چنین می ساختند.

روستای تیس / روستای تیس چابهار

این گورستان بر تپه ای کم ارتفاع مشرف بر روستای تیس و در پای کوه پیل بند قرار گرفته است. در کنار این گورستان که به قبرستان شماره یک تیس مشهور است، قبرستان امروزی مردم روستا قرار دارد اما گورهای این گورستان بر سطح خاکی نرم حفر می شوند.

روستای تیس / روستای تیس چابهار

مردم روستا اگرچه درگذشتگان خود را در این گورستان به خاک می سپارند اما مراقبند که شب گذرشان به گورستان جن ها نیفتد.

بیشتر بخوانید: معرفی جنگل حرا چابهار

برای دیدن آدرس روستای تاریخی تیس بر روی نقشه اینجا کلیک کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x