مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
کوه های مریخی چابهار

کوه های مریخی چابهار (کوه های مینیاتوری)

کوه های مریخی در نزدیکی مرز پاکستان و در کنار روستای تیس به پایان می رسند که به آن ها کوه های مینیاتوری نیز می گویند. وجه تسمیه این کوه ها به دلیل تشابه شکل شیاری آن ها با کوه و صخره های سیارات دیگر است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی کوه های مریخی چابهار (کوه های مینیاتوری) استان سیستان و بلوچستان اختصاص دارد.

کوه های مریخی چابهار

کوه های مریخی چابهار (کوه های مینیاتوری)

کوه ‌های مریخی رشته کوهی هستند که تقریباً از ۳۵ کیلومتری چابهار آغاز می‌شوند و ده ها کیلومتر به سمت شرق امتداد می‌یابند. رسوبات آهکی بقایای بدن جانداران دریایی (سخت ‌پوستان و ماهی‌ها) به همراه ماسه و خاک رس، مواد اصلی تشکیل‌ دهنده رسوبات این کوه‌ ها است.

این کوه ها که شبیه به کوه های مریخی هستند و کمتر در جهان کوهی به این شکل وجود دارد؛ بدبوم نامیده می‌شوند که عبارتند از زمین ها و بلندی‌ هایی که در برابر فرسایش بدین شکل درآمده‌اند. شاید وجه تسمیه این کوه ها به دلیل تشابه شکل شیاری آن ها با کوه و صخره های سیارات دیگر باشد.

بیشتر بخوانید: ارگ بم کرمان بزرگترین سازه خشتی جهان

کوه های مریخی در نزدیکی مرز پاکستان و در کنار روستای تیس به پایان می رسند که به آن ها کوه های مینیاتوری نیز می گویند.

در این منطقه روستای ۲۵۰۰ ساله تیس قرار گرفته است. همان روستایی که در کتاب فتح نامه اسکندر مقدونی به نام “تیز” از آن یاد شده است. کوه ‌های مریخی چابهار بخشی از طبیعت زیبای شهر همیشه بهار چابهار به شمار می‌روند.

کوه های مریخی چابهاردلیل نام گذاری این مناطق به “بدبوم” عدم وجود پوشش گیاهی و نداشتن ارزش چراگاهی است. کوه‌های مینیاتوری یا مریخی از نوع رسوبی هستند و طبق نظر کارشناسان در گذشته‌ های دور زیر تلی از خاک مدفون بوده که بر اثر گذشت زمان و بارش باران ‌های موسمی از زیر خاک سر برآورده‌اند. شیارهای ریز و یک دستی که روی این کوه‌ ها وجود دارد سبب شده است تا نام مینیاتوری به خود بگیرند و جلوه ‌ای به واقع فرازمینی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: معرفی باغ شاهزاده ماهان در استان کرمان

کوه های مریخی کجاست ؟

آدرس: سیستان و بلوچستان، ۴۰-۵۰ کیلومتری شهرستان چابهار

برای دیدن آدرس دقیق کوه های مریخی بر روی نقشه اینجا کلیک کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x