مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
دیلمان

روستای دیلمان بهشت کوچک گیلان

در منابع تاریخی اینگونه به چشم می خورد که تا قرن پنجم به این منطقه دیلم می گفتند و از قرن پنجم به بعد نام دیلمان دیده می‌شود.

روستای دیلمان بهشت کوچک گیلان

همراهان مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی دیلمان در شهرستان سیاهکل استان گیلان اختصاص دارد.

دیلمان
عکسهای دیلمان گیلان

روستای دیلمان کجاست؟

شهر دیلمان یا دیلمون در شهرستان سیاهکل استان گیلان قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا در حدود ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ متر است.

در منابع تاریخی اینگونه به چشم می خورد که تا قرن پنجم به این منطقه دیلم می گفتند و از قرن پنجم به بعد نام دیلمان دیده می‌شود.

دیلمان

برای رفتن به منطقه دیلمان باید از رشت به سمت لاهیجان (حدود ۴۰ کیلومتر) و پس از آن به سیاهکل بروید (حدود ۱۵۰ کیلومتر). از سیاهکل به سمت دیلم جاده پر پیچ و خمی را در پیش رو دارید (حدود ۴۵ کیلومتر).

دیلمان

در مورد قدمت این منطقه نقل قول هایی وجود دارد. یک مهر استوانه ای با قدمت سه هزار سال پیش از میلاد در دیلمان کشف شد که نشان می دهد قدمت این منطقه به ۵ هزار سال قبل برمی گردد.

این منطقه کوهستانی هم مانند بسیاری از مناطق مشابه در استان گیلان دارای آبشارهای زیبا و جذاب است.

در میان درختان جنگلی، آبشاری کوچک وجود دارد و گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند.

دیلمان

دشت سوسن چلچراغ | دشت شقایق روستای دیلمان

در خرداد ماه اگر به این منطقه سفر کردید، بازدید از دشت سوسن چلچراغ را که در جنوب دیلم و در روستای داماش قرار دارد از دست ندهید. همینطور اگر در فصل بهار به ۶ کیلومتری شرق دیلمان بروید به دشت شقایق می رسید و منظره ای از شقایق های قرمز رنگ شما را محو تماشای زیبایی خود خواهد کرد.

دیلمان

کاروانسرای تی تی

در مسیر رسیدن به این روستا، کاروانسرایی تاریخی به نام تی تی خانم وجود دارد که از سنگ و ملات ساروج درست شده و گنبدی آجری هم روی آن قرار داده شده است. این محل که در مسیر اصلی لاهیجان به دیلم است در گذشته محل توقف کاروانیان بوده است.

دیلمان

حمام تاریخی دیلمان

حمام تاریخی دیلمان که در حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد یکی از بناهای جا مانده از دوران ایلخانی است که در زمان قاجار در حالی که در زیر گل و خاک مدفون شده بود، بیرون کشیده شد. سپس توسط میرزا علی میربلوک مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و بعدها به عنوان موزه برای بازدید عموم بازگشایی شد.

دیلمان

ویژگی منحصر به فرد این حمام تاریخی که به حمام میربلوک هم شهرت دارد نورگیرهای آن در قسمت گنبد حمام است؛ زیرا به جای شیشه از یک نوع سنگ مرمر شفاف برای نورگیر استفاده کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x