مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روغن حیوانی

روغن حیوانی و دنبه / موارد استفاده مجاز از آن

زیاده روی در مصرف تمام روغن ها چه روغن های حیوانی و چه روغن های گیاهی برای سلامتی مضر است.

روغن حیوانی و دنبه

ادعاهای زیادی در خصوص اثرات درمانی و مفید روغن دنبه و روغن حیوانی توسط تولیدکنندگان و فروشندگان این روغن ها وجود دارد که مستندات، پژوهش‌ها و مطالعات علمی معتبر این فواید را تایید نکرده و اکثر مطالعات متاآنالیز و مرور سیستماتیک ارتباط مثبتی بین مصرف چربی‌های اشباع منابع روغن های حیوانی و بیماری‌های قلبی عروقی و سکته قلبی را نشان داده‌اند.

زیاده روی در مصرف تمام روغن ها چه حیوانی و چه روغن های گیاهی برای سلامتی مضر است. روغن های حیوانی حاوی چربی‌های اشباع است که در صورت مصرف بالای این روغن ها احتمال گرفتگی عروق افزایش یافته و با کاهش خون رسانی به قلب، احتمال سکته قلبی افزایش می‌یابد.

روغن حیوانی

استفاده مجاز از روغن حیوانی

چربی‌های اشباع علاوه بر دنبه در سایر مواد غذایی مانند شیر، پنیر، خامه، کره، سر شیر، تخم مرغ، انواع گوشت و محصولات حیوانی گاو و گوسفند وجود دارد. برای مصرف چربی‌های اشباع حد قابل قبولی در نظر گرفته شده است که ۱۰ درصد از کالری روزانه هر فرد را می‌تواند تشکیل دهد (توصیه انجمن قلب آمریکا) که این مقدار از طریق مصرف چربی ‌های موجود در مواد غذایی بالا به بدن می‌رسد. (و گاهی حتی در مقدار بالاتر از حد مجاز)

روغن های حیوانی دارای تقریباً ۵۹ درصد چربی اشتباه هستند و وقتی به رژیم غذایی افراد اضافه می شوند خطر افزایش کلسترول را بالا برده و ریسک بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی را افزایش می دهد.

عجیب ترین و بی اساس ترین ادعا در خصوص این روغن که از نظر علمی کاملا مردود و غیر منطقی بوده این است که برخلاف روغن های صنعتی که به روغن نباتی (مایع و جامد) معروفند نه تنها چاق کننده نیست بلکه خاصیت لاغر کننده دارد و چربی‌های بدن را ذوب می کند!

مطالعات در حیوانات نشان دادند که مصرف طولانی مدت و زیاد روغن دنبه می‌تواند سبب ایجاد هیپوگنادیسم و افزایش احتمال ناباروری در موش صحرایی نر گردد.

تمام مطالعات و پژوهش‌های علمی جایگزین کردن چربی های اشباع با چربی غیر اشباع را در کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی موثر نشان داده‌اند.

روغن حیوانی

نتیجه نهایی استفاده از روغن حیوانی

روغن حیوانی و دنبه در صورت استفاده در مقدار بالا و به صورت روزانه یا به صورت جایگزین سایر روغن های مایع و سالم، به شدت خطر بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی را افزایش می دهد.

برای حفظ سلامت خود جانب اعتدال را در مصرف تمام مواد غذایی رعایت نمایید.

 

با تشکر از دکتر محمد رادفر

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x