مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 29 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

زندگینامه حسین پناهی بازیگر و شاعر معاصر ایرانی

حسین پناهی 6 شهریور 1335 در روستای دژکوه از توابع شهر سوق شهرستان کهگیلویه به دنیا آمد. او فارغ التحصیل دروس حوزه در مدرسه آیت الله گلپایگانی در قم و دوره دیده 4 ساله بازیگری و نمایشنامه نویسی از مدرسه هنری آناهیتا در تهران است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم با زندگینامه حسین پناهی بازیگر و شاعر معاصر ایرانی آشنا شویم.

زندگینامه حسین پناهی

زندگینامه حسین پناهیحسین پناهی ۶ شهریور ۱۳۳۵ در روستای دژکوه از توابع شهر سوق شهرستان کهگیلویه به دنیا آمد. او فارغ التحصیل دروس حوزه در مدرسه آیت الله گلپایگانی در قم و دوره دیده ۴ ساله بازیگری و نمایشنامه نویسی از مدرسه هنری آناهیتا در تهران است.

حسین پناهی پس از تحصیلات مدرسه به سفارش پدرش در سال ۱۳۵۱ به مدرسه حوزه علمیه آیت الله گلپایگانی در قم رفت و بعد از پایان تحصیلات و مُلَبَّس شدن به محل زندگی خود بازگشت. پناهی چند ماهی در کسوت روحانی بود که روزی زنی با یک پرسش به او مراجعه کرد و در مورد نجس شدن روغن محلی حاصل دسترنج چند ماه‌اش توسط فضله موش سوال کرد. پناهی می دانست کل روغن نجس شده ولی از آن جایی که آن حاصل خرج سه چهار ماه خانواده زن بود به او گفت همان فضله و مقداری از اطراف آن را دور بریزد و روغن دیگر مشکلی ندارد.

بیشتر بخوانید: زندگینامه احمد شاملو شاعر معاصر ایرانی

بعد از این اتفاق او دیگر نتوانست تحمل کند و سال ۱۳۵۴ لباس روحانیت را درآورد. این اقدام او به طرد چند ساله خانواده منجر شد.

بعد از درآوردن لباس روحانیت، حسین پناهی در سال ۱۳۵۴ به شوشتر رفت و در آن شهر معلم شد. سپس به اهواز رفت و در مشاغل مختلفی کار کرد. در نهایت در سال ۱۳۶۰ به تهران مهاجرت کرد. او در تهران ۴ سال دوره بازیگری و نویسندگی دید.

حسین پناهی در سال ۱۳۶۱ با تئاتر وارد عرصه بازیگری شد و هم زمان فیلمنامه نویسی و کارگردانی را نیز شروع کرد.

بازیگری را نخست از سریال «محله بهداشت» آغاز کرد. با نمایش «دو مرغابی در مه» از تلویزیون ایران که علاوه بر نوشتن و کارگردانی خودش نیز در آن بازی می‌کرد، خوش درخشید و با نشر نمایش های تلویزیونی دیگر خود، طرف توجه مخاطبان خاص قرار گرفت.

نمایش های دو مرغابی درمه و یک گل و بهار که پناهی آنها را نوشته و کارگردانی کرده بود، به درخواست مردم چندین بار از تلویزیون ایران نمایش داده شد.

حسین پناهی در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد از پرکارترین و خلاق ترین نویسندگان و کارگردانان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران بود و به دلیل نحوه خاص سخن گفتن و سادگی و خلوصی که از رفتارش می‌بارید و نیز طنز تلخش، بازیگر نقش های خاصی بود.

پناهی در سال ۱۳۶۷ برای بازی در فیلم «در مسیر تندباد» نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش دوم شد، ضمن اینکه در سال ۱۳۶۹ برای بازی در فیلم «سایه خیال» که بر مبنای شخصیت او نوشته شده بود، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد شد.

او همچنان در سال ۱۳۷۱ برای بازی در فیلم «مهاجران» نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش دوم شد و دیپلم افتخار جشنواره نهم فجر را برای بازی در این فیلم دریافت کرد.

یکی از آثاری که حسین پناهی در آن ایفای نقش کرده، سریال «آژانس دوستی» است. پناهی در این سریال نقش راننده ساده ای را بازی می‌کرد.

حسین پناهی

آثار سینمایی و تلویزیونی حسین پناهی

گذرگاه، گال، تیرباران، هی جو، نار و نی، در مسیر تندباد، ارثیه، راز کوکب، مهاجران، چاووش، سایه خیال، اوینار، هنرپیشه، مرد ناتمام، روز واقعه، آرزوی بزرگ، قصه‌های کیش (اپیزود اول، کشتی یونانی)، بلوغ، مریم مقدس و بابا عزیز از آثار سینمایی هستند که حسین پناهی در آن ها ایفای نقش کرده است.

گرگ ها، آواز مه، محله بهداشت، بی بی یون، روزی روزگاری، مثل یک لبخند، ایوان مدائن، خوابگردها، هشت بهشت، قهرمان کیه، امام علی(ع)، همسایه‌ها، آژانس دوستی، دزدان مادر بزرگ، آینه خیال، کوچک جنگلی، آشپزباشی، روزگار قریب، آقا فرمان، یحیی و گلابتون، شلیک نهایی، رعنا نیز از جمله مجموعه های تلویزیونی است که پناهی در آن ها بازی کرده است.

حسین پناهی در سال ۱۳۵۶ با همسرش شوکت ازدواج کرد. ثمره این ازدواج دو دختر به نام های لیلا متولد ۱۳۵۷ و آنا متولد ۱۳۵۹ و یک پسر به نام سینا متولد ۱۳۶۳ است.

از بازیگری تا سرودن شعر

با وجود کارنامه سینمایی و تلویزیونی حسین پناهی، به نظر می‌رسد وی بیشتر شاعر بود. اولین مجموعه شعر او با نام من و نازی در سال ۱۳۷۶ منتشر شد و تا به حال علاوه بر ۱۶ بار تجدید چاپ به شش زبان دنیا نیز ترجمه شده است. او بعد از مدتی شروع به ضبط آلبوم های خود به صورت دکلمه نیز کرد.

unnamedحسین پناهی در ۱۴ مرداد ۱۳۸۳ درگذشت. او در اواخر عمر خود تنها زندگی می کرد و بین ۴ – ۶ روز بعد فوت، جسد وی در خانه اش پیدا شد. پزشک قانونی علت مرگ را سکته قلبی خواند.

پناهی به خواست خود در کنار قبر مادرش در محل زادگاه خود یعنی در روستای دژکوه در آغوش خاک آرام گرفت.

 

امیدواریم از مطالعه زندگینامه حسین پناهی لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x