مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
باخ موزیسین

برشی از زندگی یوهان سباستین باخ

در این مطلب با برشی از زندگی یوهان سباستین باخ که در 21 مارس 1685 در آلمان به دنیا آمد و تبدیل به یکی از بزرگترین و مشهورترین موسیقی دانان جهان شد آشنا می شویم.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم با برشی از زندگی یوهان سباستین باخ آشنا شویم.

 

برشی از زندگی یوهان سباستین باخ

یوهان سباستین باخ

یوهان سباستین باخ در۲۱ مارس ۱۶۸۵ در آلمان به دنیا آمد. اکثر اعضای خانواده او هنرمند بودند. یوهان سباستین باخ در ده سالگی یتیم شد و از آن پس با برادر خود زندگی می کرد و در همان سال ها یادگیری رسمی انواع سازهای موسیقی برای او امکان پذیر شد.

باخ در آثار اولیه خود نیز توانایی زیادش در بسط و گسترش، کپی کردن و پروراندن آثار گذشته را نشان داد. قطعه هایی که برای ارگ و کلاوسن نوشته بود، استعداد، ابتکار و قدرت بداهه نوازی او را نشان می دادند.

پس از یادگیری ارگ نزد برادرش در سن ۱۸ سالگی به عنوان نوازنده ارگ در کلیسا شروع به فعالیت کرد. اما از آنجا که مسئولین کلیسا معتقد بودند یوهان سباستین باخ بیش از حد بداهه نوازی می کند، باخ شغلش در کلیسا را از دست داد.

پس از آنکه در آن کلیسا شغلش را از دست داد، باخ به کلیسای دیگری رفت و در آن جا نیز شروع به کار کردن کرد. این کلیسا در شهر وایمار بود که او در این کلیسا باید هر ماه یک قطعه جدید برای گروه کُر و ارگ می نوشت!

این بار کسی در این کلیسا با بداهه نوازی باخ مشکل نداشت و او از همین جا فرصت پیدا کرد شاهکارهای تکرار نشدنی و زیبای خود را با نبوغ فراوانی که داشت تقدیم دنیای موسیقی کند.

 

دو کشش درونی و توانایی کاملا متناقض درون یوهان سباستین باخ وجود داشت که باعث متبحر شدنِ این هنرمند شده است:

از یک طرف او “بداهه نواز” بود و از طرفی بسیار “متفکرانه” با مسائل برخورد می کرد و با وسواس تک تک نت ها را کنار هم قرار می داد.

باخ ابتدا نوازنده ارگ کلیسایی و دربار بود، در همان زمان نیز توانایی های آهنگسازی خود را پرورش داد و از “آنتونیو ویوالدی” درس های زیادی آموخت و بسیار الهام گرفت.

کلمه “باخ” در آلمانی به معنای جوی کوچک است و بتهوون در مورد این آهنگساز بزرگ، کلمه Meer را به کار برده که به معنای “اقیانوس” است!

باخ کنسرتو براندنبورگ را در دورانی ساخت که خود از آن به عنوان شادترین دوره زندگی یاد می کرد. این تنها دوره زندگی باخ بود که مستقیما به موسیقی کلیسایی نپرداخت.

در اواخر عمرش، باخ به دلیل اینکه قدرت بینایی اش بسیار کم شده بود، تصمیم به عمل جراحی چشم گرفت. او پس از شش ماه که چشمانش را بسته نگه داشته بود، قبل از آنکه پزشک او را معاینه کند، خود چشمانش را باز کرد و توانست خانواده خود را ببیند. باخ از این اتفاق بسیار هیجان زده و دچار حمله قلبی شد!

بیشتر بخوانید: زندگینامه ابوالحسن صبا یکی از نوابغ موسیقی ایران

باخ به مدت ۱۰ روز در بستر بیماری بود و سرانجام در ۶۵ سالگی با برجای گذاشتن بیش از ۱۰۰۰ اثر بی نظیر موسیقی از دنیا رفت.

 

امیدواریم از مطالعه این مطلب که برشی از زندگی یوهان سباستین باخ بود، لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x