مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
سفته بازی در بورس، چرا و چگونه؟

سفته بازی در بورس چیست؟

سفته بازی در بورس را می توان این گونه تعریف کرد: انجام معامله ای که در آن ریسک بالایی برای از دست دادن تمام یا بخشی از سرمایه وجود دارد ولی در مقابل انتظار داریم به سود قابل توجهی دست پیدا کنیم. البته که این بار منفی دور از واقعیت هم نیست! چرا که اگر سفته بازی در بازارهای مالی و اقتصادی رواج پیدا کنند ممکن است این اتفاق به سلامت بازار لطمه جدی وارد کند....

سفته بازی چیست؟ و سفته باز به چه کسی گویند؟

شاید برای شما سوال باشد سفته بازی در بورس چیست؟

سفته بازی واژه ای با بار منفی است که ممکن است تا کنون شنیده باشید.

البته که این بار منفی دور از واقعیت هم نیست! چرا که اگر سفته بازی در بازارهای مالی و اقتصادی رواج پیدا کنند، ممکن است این اتفاق به سلامت بازار لطمه جدی وارد کند.

سفته بازی چیست؟

سفته بازی در بورس را می توان این گونه تعریف کرد: انجام معامله ای که در آن ریسک بالایی برای از دست دادن تمام یا بخشی از سرمایه وجود دارد ولی در مقابل انتظار داریم به سود قابل توجهی دست پیدا کنیم.

در سفته ‌بازی، ریسک ضرر ‌و ‌زیان بیشتر از احتمال دستیابی به سودی بالاست و به همین دلیل به آن سفته‌ بازی و معامله‌ی پر ریسک گفته می‌شود.

گاهی تشخیص سفته ‌بازی از سرمایه‌گذاری مشکل می‌شود. تفاوت این دو مفهوم به عوامل مختلفی مانند ماهیت دارایی، طول دوره‌ی نگهداری مورد انتظار و میزان اهرم افزایش سرمایه بستگی دارد.

خرید مسکن نیز می‌تواند با توجه به نوع خرید، سرمایه‌گذاری ساده و یا سفته ‌بازی در نظر گرفته شود.

مثالی برای این مورد می زنیم، فرض کنید شما خانه ای برای گرفتن اجاره خریداری می کنید، در این صورت شما سرمایه گذاری کرده اید. اما ممکن است چند خانه را با هدف کسب سود در کوتاه مدت بخرید، در این حالت شما سفته بازی انجام داده اید.

سفته بازان، نقدینگی بازار را فراهم می‌کنند و طیف وسیعی از تقاضاهای باز را پاسخ می‌دهند، همچنین به تولیدکنندگان در پوشش ریسک کمک می‌کنند.

فروش استقراضی توسط سفته‌ بازان به جلوگیری از ایجاد حباب قیمتی کمک می‌کند. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و صندوق‌های پوشش ریسک نیز گاهی در سفته ‌بازی شرکت می‌کنند. می‌توان در مجموع گفت: سفته‌ بازی یک معامله مالی با ریسک بالا و در عین‌ حال بازده بسیار بالا است. اگر سود قابل‌توجهی در پیش نباشد، انگیزه‌ای برای شروع سفته ‌بازی وجود ندارد.

سفته باز کیست؟
سفته باز کیست؟

سفته باز کیست؟

سفته باز فردی است که ابزار مشتقه (derivatives، قرارداد یا اوراقی که ارزش آن به ارزش اوراق بهادار، کالا، شمش یا ارز اصلی وابسته است و هیچ‌‌ گونه ارزش مستقلی ندارد) کالا، اوراق قرضه، سهام یا ارز را با ریسکی بالاتر از حد معمول، در ازای به‌ دست آوردن سودی فراتر از انتظار،‌ معامله می‌کند.

سفته بازها ریسک‌های بالایی را به‌ ویژه در ارتباط با پیش‌بینی تغییرات قیمت در آینده می‌پذیرند و امیدوارند که با انجام این ریسک‌ها، سریعا به سودهای بالایی دست یابند.

معمولا سفته بازان سرمایه‌گذارانی ریسک‌پذیر و پیچیده هستند که در بازارهایی که در آن معامله می‌کنند، تخصص دارند.

آن ها معمولا سرمایه‌گذاری‌های اهرمی مانند قراردادهای آتی و اختیار معامله را انجام می‌دهند. از این رو به این سرمایه‌گذاران، سفته باز گفته می‌شود که آن ها سعی می‌کنند تا تغییرات قیمت را در بخش‌های بی‌ثبات‌تر بازار پیش‌بینی کنند و باور دارند یا فکر می‌کنند که سود بالایی به‌ دست خواهند آورد، حتی اگر شاخص‌های بازار، خلاف آن را نشان دهد.

سفته بازها معمولا در چارچوب زمانی کوتاه‌تری نسبت به سرمایه‌گذاران دیگر عمل می‌کنند.

سفته بازان به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • گروهی از تحلیلگران و معامله گران هستند که روی یک سهم تمرکز می‌نمایند.
  • افرادی هستند که با استفاده از پول از تحلیلگران، اقدام به فعالیت در سهمی خاص می‌کنند تا زیرکانه به سود دست یابند.
سفته بازی در بورس چیست؟
سفته بازی در بورس چیست؟

چه سهامی مستعد سفته بازی است؟

سفته بازان سهام های بنیادی را که به خاطر دلایل نامعلوم رشد نکرده و بازار به آن ها توجهی نداشته و همچنین حجم مبنای پایینی دارند را انتخاب می کنند تا بتوانند سهم را در اصطلاح باد کنند و یا در واقع اقدام به نوسان گیری از سهم می نمایند.

نقدینگی بالا که توسط سفته بازان به بازار تزریق می‌شود، منجر به افزایش تقاضا و در نهایت افزایش قیمت سهم به میزانی بیش از ارزش واقعی آن سهم می‌گردد و این شرایط ممکن است سبب ایجاد حباب سفته بازی در سهم را فراهم کند.

گاهی برعکس حالت بالا نیز ممکن است رخ ‌دهد. برای نمونه، اگر سفته‌ باز عقیده داشته باشد که روند رو به پایینی در بازار وجود دارد یا قیمت دارایی خاصی، بیش از ارزش واقعی آن است، تا جای ممکن و در حالی که قیمت‌ها بالاتر هستند، آن دارایی را می‌فروشد و این عمل، موجب پایین رفتن قیمت فروش آن دارایی خواهد شد.

اگر سایر سرمایه‌گذاران نیز مانند او عمل کنند، قیمت آن دارایی باز هم پایین‌تر می‌رود و در نهایت منجر به ترکیدن هر گونه حباب سفته بازی موجود می‌شود، تا زمانی‌ که فعالیت در بازار به حالت ثبات و تعادل برسد.

سفته بازی در بورس

در چه سهم‌هایی سفته بازی می شود؟

سفته بازی عمدتا در سهم هایی اتفاق می افتد که از لحاظ بنیادی خوب هستند. در واقع سهم های گمنام مورد سفته بازی قرار نمی گیرند. سهم هایی که تحلیل بنیادی خوبی دارند و به هر دلیل مدت کوتاهی متروکه بوده اند، برای سفته بازان جذابیت دارند.

در روانشناسی بازار مهم است که پول از کجا می آید. در روش روانشناسی بازار شناخت از مسیر روند پول به دست می آید و برای معامله گر تفسیر خبر بسیار مهم است. البته بهره گیری از خبر یا روانشناسی بازار مشکلی که دارد این است که بسیار کوتاه مدت است.

به هر حال هر سهمی که بالا می رود به هر دلیل مثل تکنیکال، بنیادی، خبر، مذاکرات و یا هر دلیل دیگری با پول بالا می رود.

پول در هر سهمی بیاید و تقاضا باشد، آن سهم بالا می رود. تمام سهم های بازار که رشد می کنند،‌ با پول بالا می روند. پس ما با آوردن پول به سهم مشکلی نداریم.

نکته دوم این است که سفته بازان بر سهم هایی کار می کنند که حجم مبنای کم داشته باشد و یا فرابورسی باشد تا وقتی می خواهند سهم را رشد دهند، هزینه زیادی برای حجم مبنا ندهند و سهم راحت بالا برود.

نکته بعدی در مورد سهم هایی که سفته بازان انتخاب می کنند این است که این سهم ها به صورت غیر عادی رشد می کنند. سفته بازان اجازه نفس کشیدن به سهامداران در این سهام نمی دهند و به مدت دو ماه به حداکثر رشد خود می رسند و یک سر صف هستند.

به قول معروف جو روانی پر قدرت ایجاد می کنند و این سهم ها همیشه در چشم هستند.

vacancy

 

سفته بازی در بورس

سفته ‌بازی در معاملات بورس با انتشار خبر!

گاهی شایعاتی در بازار پخش می شود مبنی بر این که گروهی قصد سفته بازی در سهمی را دارند و به شما هم اطلاع دادند که سهم را بخرید و شما هم بعد از بررسی قرار است درصدی از پرتفو را به این سهم اختصاص دهید.

اینجا یکی از زمان‌ هایی است که باید سرمایه شرکت را مورد بررسی قرار دهید. اگر این شرکت جزو شرکت ‌های با سرمایه بالا باشد، سهام آن را می خرید؟ در مرحله اول این طور گمان می کنید که چه کسی می ‌تواند قیمت سهام شرکتی با تعداد سهام زیاد و شناوری بالا را افزایش دهد و آیا این شدنی است.

البته درباره شرکت ‌های با سرمایه پایین شاید این موضوع منطقی ‌تر باشد. درباره سفته بازی یک نکته جالب این است که شرکت ‌های با سرمایه کمتر، نوسانات قیمت و ریسک بیشتری نسبت به شرکت‌ های بزرگتر دارند.

البته در کنار تعداد کل سهام شرکت ها، باید میزان شناوری سهم را مد نظر قرار داد چرا که هر چقدر میزان سهام شناور شرکت کمتر باشد، قابلیت سفته بازی در سهم بیشتر و برعکس هر چقدر شناوری شرکت بالاتر باشد. قابلیت سفته بازی و نوسان گیری در سهم کم تر خواهد بود.

البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که امکان دارد شناوری سهمی ۱۰ درصد باشد، اما جهت جمع کردن شناور آن ۱۰۰ میلیارد تومان پول نیاز باشد و شناوری شرکتی ۲۰ درصد باشد و برای جمع کردن آن ۳۰ میلیارد تومان نیاز باشد. پس واضح است که سفته بازی در شرکتی که شناوری آن ۲۰ درصد است. در این مثال راحت تر است.

Positive and negative effects of speculation

 

سفته بازی در بورس

آیا هر شخصی می‌تواند به‌راحتی سفته بازی کند؟

سفته‌ بازی خیلی هم راحت نیست. وقتی چند روز سفته بازان سهام را مثبت می‌کنند احتمالاً عده دیگری نیز با آن‌ها سهام را بخرند و طبیعی است که سایر افراد نیز همانند سفته بازان وقتی ببینند بعد چند روز در سود هستند اقدام به فروختن سهامشان کنند و این فروش زودتر از فروش سهام توسط سفته‌ بازان اتفاق بیفتد و آن‌ها با کاهش سود مواجه شوند. همچنین با توجه به غیرقانونی بودن این فعالیت در صورتی‌ که توافق سفته‌ بازان با طرفین معامله و تحلیلگران به نتیجه نرسد، سهم به هدف نخواهد رسید.

نکات مهم درباره سفته ‌بازی در معاملات بورس

  • مهم ترین تفاوت سرمایه گذاری و سفته بازی افق زمانی سرمایه گذاری آن ها و میزان ریسک بیشتر سفته بازی است.
  • سفته بازان با ورود به یک سهم میزان تقاضا برای آن سهم را افزایش می دهند و باعث ایجاد حباب در آن سهم می شوند.
  • سهامداری و سرمایه گذاری بلندمدت بهترین روش سرمایه گذاری در بورس است که هم به نفع سهامدار است و هم به نفع بازار بورس.
  • سفته بازان سهم را زیر نظر می گیرند و در حجم های بالا اقدام به خرید یک سهم می کنند و این کار را با کدهای مختلف انجام می دهند تا جزو سهامداران درصدی نمایش داده نشوند.
  • سفته بازی، معامله گری و یا همان نوسان گیری به نوعی قمار در بازارهای مالی است. البته توجه به این نکته الزامیست که‌‌ سفته ‌بازی‌ با قمار تفاوت‌ دارد، به خاطر این که سفته ‌بازی‌ طبق محاسبات‌ پیچیده‌ اقتصادی‌ انجام می شود و این در حالی است که‌ قمار تا حدود زیادی‌ به‌ شانس‌ و تصادف‌ وابسته‌ است.
  • فرایند سفته بازی بدین صورت است که سفته بازان در طول ۱ تا ۳ روز پس از هر خرید سهم اقدام به حمایت از سهم در شبکه های اجتماعی می کنند و پس از بالا رفتن سهم و قرار گرفتن عده زیادی در صف های خرید، برای فروش سهم اقدام می کنند.
سفته بازی در بورس چیست؟
سفته بازی در بورس چیست؟

سفته بازی در بورس

چگونه در دام سفته بازان نیفتیم؟

وقتی سفته‌ بازی در حال کار روی یک سهم است، حجم معاملات سهم چندین برابر حجم میانگین ماهانه‌اش شده و چند روزی ادامه می‌یابد.

پس از طریق حجم معاملات می‌توانید متوجه ورود پول هوشمند و سفته‌ بازی روی سهام شوید. در صورتی‌ که اگر سهمی ارزشمند باشد کم‌کم حجم معاملاتش افزایش می‌یابد و حقوقی سهم طی زمان کوتاه‌ مدت یا میان‌ مدت اقدام به جمع‌آوری سهم می‌کند و ممکن است سهم حتی در چند ماه به‌ صورت خنثی باشد.

نکته آخر اینکه سعی کنیم در حمایت های معتبر خرید کنیم، نه هر حمایتی که جلوی سهم بود و همیشه حد ضرر را رعایت کنیم و با رشد سهم حد ضرر را جابه جا کنیم.

مطالعه و آموزش اطلاعات بورسی می تواند در این زمینه به ما کمک کند.

 

امیدواریم مطلب آموزشی سفته بازی در بورس چیست؟ برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x