مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

سندروم شیشه شیر و پوسیدگی دندان کودکان

سلامت (دهان و دندان)

سندروم شیشه شیر و پوسیدگی دندان کودکان

سندروم شیشه شیر : بدون شک شیر مادر بهترین غذایی است که می شود به نوزاد داد. قندهای موجود در شیر مادر نسبت به شیر خشک خیلی کمتر ایجاد پوسیدگی می کند. مکیدن پستان مادر توسط نوزاد سبب رشد فکین کودک می شود.

از توصیه هایی که می توان به مادران نمود این است که پس از هربار شیر دادن به کودک محیط دهان را با یک گاز استریل پاک کنند حتی اگر کودک هنوز دندان نداشته باشد.

پوسیدگی به واسطه شیرخواری زمانی اتفاق می افتد که کودک به مدت طولانی و یک سره شیشه شیر یا آب قند یا حتی شیر مادر را در دهان نگه داشته باشد.

دندانپزشکان معتقد هستند زمانی که کودک از شیر شبانه استفاده می کند و کودک خواب است میزان بزاق کاهش می یابد و حرکت زبان کم می شود، بنابراین دریاچه ای از شیر در دهان ایجاد شده و لایه ای شیر در روی دندان ها باقی می ماند و پوسیدگی های شدید ایجاد می شود.

shutterstock 158016329

 این مسئله باعث پوسیدگی شدید دندان شیری می شود که در سنین بسیار پایین سریعا گسترش می یابد و به آن سندروم شیشه شیر می گویند. تا جایی که در سطح لثه کودک ممکن است فیستول های فعال ایجاد شود که در اثر فشار، عفونت از فیستول ها به محیط دهان خارج شود.

والدین باید ماه به ماه در کنار اندازه گیری قد و وزن کودک و نیز واکسیناسیون، با مراجعه به دندان پزشک اطفال، وضعیت دهان کودک خود را مورد بررسی قرار دهند.

شیر مادر باید تا دو سالگی به کودک داده شود، اما بهتر است شیر خشک (شبانه) را تا یک سالگی به کودک بدهند. و در طول روز نیز شیر خشک را در لیوان به کودک بدهند.

دکتر احسان دره شیری

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x