مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
صندوق دولتی etf چیست

صندوق دولتی etf چیست؟ / همه چیز درباره صندوق های دولتی

یکی از صندوق های سرمایه گذاری صندوق دولتی etf است. ویژگی که این صندوق ها دارند این است که مانند سهام های بورسی قابل معامله و خرید و فروش هستند.

صندوق دولتی etf چیست؟

یکی از صندوق های سرمایه گذاری صندوق دولتی etf است. ویژگی که این صندوق ها دارند این است که مانند سهام های بورسی قابل معامله و خرید و فروش هستند.

صندوق دولتی etf - صندوق های دولتی - صندوق etf دولت
صندوق دولتی etf – صندوق های دولتی – صندوق etf دولت

صندوق دولتی etf چیست؟

ETF مخفف کلمه Exchange-traded fund است و فرآیند آن به گونه‌ای است که با خرید هر واحد در این صندوق‌ها، دارایی شما سرمایه‌گذاری و برای کسب سود پس‌انداز می‌شود.

اولین ETF در سال ۱۹۹۳ با نام اسپایدر (SPDR) به بازار معرفی شد که به‌ قصد پیروی از شاخص S&P500 طراحی‌ شده است. این نوع از سرمایه‌گذاری در بورس طی دو دهه گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرده و امروزه به یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری مورد توجه فعالان بازار سرمایه تبدیل شده است.

صندوق‌های ETF در دنیا نوعاً با رویکرد دنبال کردن شاخص یک صنعت مدیریت می‌شوند. به این معنی که شما اگر قصد سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاصی را داشته باشید، به جای سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های آن صنعت، می‌توانید واحدهای صندوق‌های ETF که روی آن صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند، خریداری کنید.

صندوق های دولتی etf

در سال ۱۳۹۹، دولت به منظور اجرای عدالت اجتماعی در کشور، عرضه بخش قابل توجهی از سهام شرکت‌های معتبر و ارزشمند را در برنامه خود قرار داد تا این نوع از سهام‌ها در اختیار مردم قرار گیرد و مردم مدیریت آن‌ها را بر عهده بگیرند.

در همین راستا، ETF دولتی ارائه شده در بورس تهران، ترکیبی از سهام دولت در سهم مربوط به سه بانک صادرات، تجارت و ملت و همچنین شرکت‌های بیمه البرز و بیمه اتکایی امین است که با نام “صندوق واسطه گری مالی یکم” به افراد حقیقی واگذار شد.

این واگذاری با همکاری معاونت امور بانکی، بیمه، شرکت‌های دولتی، وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان بورس اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی صورت پذیرفته است.

بیشتر بخوانید: سهام عدالت چیست؟ بررسی ۲ روش آزادسازی سهام عدالت

صندوق دولتی etf - صندوق های دولتی - صندوق etf دولت
صندوق دولتی etf – صندوق های دولتی – صندوق etf دولت

صندوق etf دولت

صندوق های سرمایه گذاری به نوعی واسطه های مالی هستند که می توانند منابع مالی از اشخاص و یا شرکت ها را جمع آوری کند و سپس در یک سبد متنوع از اوراق بهادار سرمایه گذاری کند.

اشخاصی که سهام این صندوق ها را خریداری می کنند در واقع سهامداران هستند.

یک صندوق سرمایه‌گذاری از دو روش سرمایه‌گذار را به سود می‌رساند:

دریافت سود تقسیمی

 

افزایش ارزش خود اوراق

از طرف دیگر واحدهای این صندوق‌ها در طول روز مانند سهام در بازار معامله می‌شود و در طول ساعات و روزهایی که بازار باز است می‌توان اقدام به خرید و فروش یک یا چند واحد از سهام مربوط به صندوق کرد.

همچنین مزیت معافیت مالیاتی بالقوه سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها و به نوعی کم هزینه‌تر بودن از دیگر ویژگی‌های این مدل سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است.

علاوه بر آن این صندوق‌ها می‌توانند ابزاری باشند که دولت را از بنگاهداری شرکت‌ها خارج کند.

مزایای طرح etf چیست؟

برخی از مزایای سرمایه‌گذاری صندوق‌های ETF

    • معاف از پرداخت مالیات

 

    • وجود بازارگردان و نقدشوندگی بالا

 

    • مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

 

    • به‌روز رسانی سریع ارزش خالص دارایی‌های صندوق در جریان معاملات روزانه بازار

 

    • معاملات صندوق‌های ETF دارای دامنه نوسان مجاز بازار(مثبت و منفی ۵ درصد) نیست.

 

    • سرمایه‌گذاری در ETF و خروج از آن بسیار آسان است. واحدهای این صندوق‌ها از طریق کارگزاری‌ها و سامانه آنلاین معاملات قابل خرید و فروش است.

 

این طرح برای دولت، مردم و بازار سرمایه مزایایی دارد. منابع حاصل از فروش این سهام در طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، توسعه، بازسازی و بهسازی در حوزه بهداشت و درمان، کمک به بخش مولد و محرک اقتصاد و… استفاده می‌شود که خود می‌تواند منجر به رونق و حتی جهش تولید ملی گردد.

این عرضه بزرگ منجر به تعمیق بازار سرمایه و افزایش نقدشوندگی آن می‌گردد که در نهایت موجب افزایش کارایی بازار سرمایه خواهد شد. در نهایت اجرایی شدن این طرح برای مردم نیز مزایایی دارد و آن‌ها می‌توانند نقدینگی خود را به مسیر درست و بازاری مولد هدایت کنند و از مزایای این تخفیف نیز استفاده نمایند.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات بورس ایران / آشنایی با اطلاعات پرکاربرد و رایج

صندوق دولتی etf - صندوق های دولتی - صندوق etf دولت
صندوق دولتی etf – صندوق های دولتی – صندوق etf دولت

برای خرید واحدهای این صندوق دو راهکار وجود دارد:

راه اول: با استفاده از کد بورسی

به طور معمول برای سرمایه‌گذاری در بورس لازم است در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) به نشانی”www.sejam.ir” ثبت نام نموده و با کد رهگیری که از سامانه دریافت می‌کنید به یکی از دفاتر پیشخوان مورد تأیید سامانه سجام مراجعه و احراز هویت نمایید.

سپس در یکی از کارگزاری‌ها عضو شوید و نام کاربری و کلمه عبور برای دسترسی اختصاصی شما به سامانه آنلاین همان کارگزاری را دریافت نمایید. اگر قبلاً این مراحل را انجام داده‌اید یا قبلاً در بورس به خرید و فروش سهام پرداخته‌اید، نیازی به مراجعه مجدد ندارید و با همان سامانه می‌توانید در پذیره‌ نویسی این صندوق شرکت کرده یا درآینده واحدهای این صندوق را معامله نمایید.

راه دوم: با استفاده از کد ملی

برای این‌که امکان استفاده همگان در این سرمایه‌گذاری تسهیل شود طبق مصوبه سازمان خصوصی‌سازی افرادی که کد بورسی ندارند می‌توانند با کد ملی و از طریق مراجعه به درگاه‌های غیرحضوری و یا مراجعه حضوری به یکی از بانک‌های مسکن، سپه، صادرات، تجارت، ملی، کشاورزی، رفاه کارگران و شعب قرض‌الحسنه مهر ایران نسبت به پذیره‌نویسی اقدام نمایند.

(اطلاعات مورد نیاز برای پذیره‌نویسی عبارتند از نام و نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کدپستی، شماره تلفن همراه و شماره شبای بانکی) افرادی که از طریق راه دوم اقدام به ثبت نام می‌نمایند جهت امکان‌پذیر بودن معاملات باید در فرصت مناسب نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی اقدام نمایند.

نخستین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی (ETF) با نماد “دارایکم” (۱ تیرماه) در سبد بورسی سهامداران قرار گرفت و از روز چهارشنبه همان قابل معامله است. ارزش هر واحد از این صندوق در زمان خرید ۱۰ هزار تومان بود و افراد می توانستند تا سقف ۲ میلیون تومان از واحدهای این صندوق خریداری نمایند.

سهام موجود در دارا یکم

سهام موجود در صندوق دارایکم، نخستین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله دولتی شامل دو شرکت بیمه ای البرز و بیمه اتکایی امین که هر کدام به ترتیب ۷۵ و ۴۹ سهم در صندوق دارند و همچنین سهام سه بانک تجارت با نماد “وتجارت”، ملت با نماد “وبملت” و صادرات با نماد “وبصادر”  است.

سهام موجود در دارا یکم

 

بیشتر بخوانید: شرکت صندوق واسطه گری مالی یکم با نماد بورسی دارا یکم

 

صندوق دولتی etf - صندوق های دولتی - صندوق etf دولت
صندوق دولتی etf – صندوق های دولتی – صندوق etf دولت

سهم های موجود در پالایش یکم

«صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم» با نماد «پالایش» دومین صندوق از نوع صندوق‌های ETF دولتی است که پذیره‌نویسی آن از تاریخ ۵ شهریور تا ۱۹ شهریور صورت پذیرفت. زمان ثبت سفارش برای این صندوق در روزهای کاری از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴:۰۰ بود.

در قالب این صندوق بخشی از سهام دولت در چندین شرکت فعال بورسی در حوزه پالایش نفت عرضه عمومی می‌شود. این شرکت‌ها شامل پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران است.

مجموع تعداد واحدی که در زمان پذیره‌نویسی، هر شخص حقیقی ‌می‌تواند از صندوق‌های دارا یکم و پالایشی یکم خریداری کند ۵۰۰ واحد است. یعنی اگر شما در زمان پذیره‌نویسی صندوق دارا یکم ۲۰۰ واحد از آن را خریداری کرده‌ باشید، اکنون حداکثر ۳۰۰ واحد از صندوق پالایشی یکم می‌توانید خریداری کنید.

پالایشگاه اصفهان با ۴۷.۵ درصد ارزش ذاتی، پالایشگاه بندرعباس با ۳۰ درصد ارزش ذاتی، پالایشگاه تهران با ۴۹ درصد ارزش ذاتی و پالایشگاه تبریز با ۳۴ درصد ارزش ذاتی آن در سبد پالایشی یکم در حال عرضه هستند.

 

بیشتر بخوانید: صندوق پالایشی یکم با نماد بورسی دارا دوم (پالایش)

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x