مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین

در این مطلب برخی از عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین را برای شما جمع آوری کرده ایم. در این کره پر از شگفتی، مکان‌هایی وجود دارند که با دیدنشان فکر می‌کنیم از جهانی دیگر وارد زندگی ما شده اند و متعلق به زمین نیستند. مکان‌هایی که تا به چشم نبینید، باورتان نمی‌شود که طبیعت یا حتی گاهی خود بشر می‌تواند، چنین جلوه‌های عجیب و زیبایی را رقم بزند.

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین

دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم پر از شگفتی است: جنگل ها، بیابان ها، یخ‌ها و دریاها. این‌ها همه مناظری هستند که هر کدام به تنهایی سرشار از زیبایی‌های خیره کننده‌ای هستند، اما در این کره پر از شگفتی، مکان‌هایی وجود دارند که با دیدنشان فکر می‌کنیم از جهانی دیگر وارد زندگی ما شده اند و متعلق به زمین نیستند. مکان‌هایی که تا به چشم نبینید، باورتان نمی‌شود که طبیعت یا حتی گاهی خود بشر می‌تواند، چنین جلوه‌های عجیب و زیبایی را رقم بزند.

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین

دروازه جهنم | شمال ترکمنستان

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین
بیش از سه دهه است که این منطقه، تحت جریان‌هایی از گاز‌های طبیعی قرار دارد. در نتیجه، گروهی از دانشمندان سعی کردند کاری در این باره صورت بدهند، تا انتشار این مواد خطرناک را در منطقه متوقف کنند؛ هرچند که چندان موفقیتی به دست نیاوردند و علی‌رغم همه‌ی تلاش‌ها، انتشار گاز‌ها هنوز هم فعال و ادامه دار است.

این حفره‌ی گسترده‌ی مذاب، که در حال حاضر “دروازه‌ی جهنم” نام گرفته است، در یک بیابان دهان باز کرده؛ بیابانی در شمال ترکمنستان که هر دو گروه کاشفان و دانشمندان را سر در گم کرده است، حتی یک کاشف کانادایی به نام جی. کورونیس تلاش کرد برای جست و جوی رد و اثری از حیات، به داخل حفره برود.

ساحل سرخ پانجین | چین

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین
ممکن است اسم این منطقه‌ منحصر به فرد کلمه ساحل را در خود داشته باشد اما خیلی زود متوجه می شوید که ساحل سرخ پانجین، به طور کلی چیز دیگری است. این مکان، کم و بیش یک ذخیره‌ی طبیعی محافظت شده به حساب می‌آید، که به خاطر گیاهان قرمز رنگی که دارد، بسیار معروف است. در حقیقت همین نکته توضیح می‌دهد که چرا منطقه پانجین، توهم یک ساحل قرمز رنگ را تداعی می‌کند. همچنین این ناحیه به خاطر خاک قلیایی و حاوی نمکش هم بسیار شناخته شده است و همین موضوع، یکی از دلایل این رنگ غیر معمول و قرمز ساحل است. گیاهانی که در این منطقه می‌رویند، در بهار جوانه می‌زنند و در اوج تابستان می‌شکفند و منظره‌ای از گل‌های زیبا را پدید می‌آورند؛ بنابراین بهترین زمان بازدید و گشت و گذار در زیبایی‌های این منطقه، از آگوست تا اکتبر (نیمه مرداد تا نیمه مهر) است.

آتش‌فشان دالول | اتیوپی

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین
دالول یکی از گرم‌ترین مکان‌های شناخته شده در جهان است و به عنوان کم ارتفاع‌ترین منطقه‌ی آتش‌فشانی دنیا هم به حساب می‌آید. دالول می‌تواند به دمایی بیش از ۴۱ درجه سانتی‌گراد هم برسد اما در کنار این ویژگی، این مکان ساکت و دور افتاره در اتیوپی، چشم انداز فوق‌العاده دیدنی را در برابر چشم‌های افراد قرار می‌دهد. دالول به لطف منطقه‌ای بی پایان از رسوبات نمکی ضخیم و برآمده، که در اکثر موارد به علت فعالیت‌های آتش‌فشانی پدید آمده‌اند و به خاطر رنگ‌های روشن موجود در زمینه شان، که به کل منطقه ظاهری شگفت انگیز داده، در کل دنیا مورد تحسین، تعریف و تمجید قرار می‌گیرد.

این رنگ‌بندی منحصر به فرد، به وجود مواد معدنی مختلف در خاک منطقه مربوط است.

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین

دریاچه نمکی توره‌ویه‌خا | اسپانیا

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین
این دریاچه صورتی رنگ، که به نام نمک‌زار توره‌ویه‌خا شناخته می‌شود، حاوی نوع خاصی از جلبک است که همین باعث ظاهر غیر معمول دریاچه شده است. به طور کلی این دریاچه نمک، با چند صخره چند طبقه، از دریاچه دِ لا ماتا جدا شده است، اما هر دو این دریاچه‌ها، از طریق کانال Acequion که در قرن سیزدهم ساخته شده، به اقیانوس متصلند.

جزیره سقطرا | یمن

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین
درختان خون اژد‌ها (dragon’s blood trees) درختان زیبا و بی‌نظیری هستند که تنها در جزیره سقطرا یمن دیده می‌شوند. جزیره کوچک سقطرا در یمن و در حاشیه اقیانوس هند قرار دارد. جالب آن که این جزیره بین ۶ تا ۷ میلیون سال پیش بخشی از قاره آفریقا محسوب می‌شده و به مرور زمان از آن جدا شده است. سقطرا به سبب طیف وسیع موجودات زنده اش شهرت دارد و زیستگاه ۸۰۰ گونه نایاب گیاهی است که یک سوم از این گونه‌ها در هیچ مکان دیگری بر روی زمین یافت نمی‌شوند.

دریاچه ناترون | تانزانیا

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین
سالیان پیش بقایای تعدادی موجود نمک سود در دریاچه ناترون کشف شد که باعث شده امروزه شایعات و حرف و حدیث‌های زیادی در مورد این دریاچه به چشم بخورد. کافیست نام دریاچه ناترون را سرچ کنید تا با تعداد بسیاری عکس‌های ساختگی از موجودات مومیایی شده در این دریاچه رو به رو شوید و یا با این تیتر برخورد کنید: دریاچه‌ای که بلافاصله موجودات را به سنگ تبدیل می‌کند!

دریاچه ناترون، دریاچه‌ای قرمز رنگ و متفاوتی است که خاصیت قلیایی آب آن به قدری بالا و سوزاننده است که به دریاچه سوزان شهرت دارد.

به دلیل سطح تبخیر بالا، سدیم کربنات دهیدرات و ترونا در دریاچه باقی می‌مانند و شوری و درجه قلیایی دریاچه به بیش از دوازده می‌رسد. همچنین در نتیجه‌ی فعل و انفعالاتی، گدازه آتشفشانی این ناحیه نیز دارای مقادیر قابل توجهی از کربنات است؛ بنابراین آب دریاچه خاصیتی قلیایی و سوزاننده دارد. درجه pH دریاچه نیز در حدود ده و نیم است و به قدری سوزاننده است که می‌تواند پوست و چشمان جانورانی را که به این منطقه سازگاری ندارند، بسوزاند. ولی برخلاف اغراق و گزارشات برخی از رسانه‌ها سوزش این آب قلیایی به قدری نیست که حیوانات این اقلیم را پس از در تماس قرار گرفتن با آب، بلافاصله به سنگ تبدیل کند.

پارک ملی ژانگ جیاجی | چین

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین
این پارک ملی ۳۰۰ کیلومتر مربعی، زمینی شگفت انگیز از آسمان خراش‌های سنگیست. برخی از این ستون‌های سنگی حتی از برج امپایر استیت نیویورک نیز بلندترند. جالب است بدانید که برای ساخت دنیای پاندورا در فیلم آواتار از این پارک ملی اعجاب انگیز الهام گرفته شده است.

AndroidOnlineNewsImage
از جمله جذابیت‌های مهم این پارک ملی طولانی‌ترین پل شیشه‌ای دنیا، تله‌کابین این پارک ملی و جاده پیچ در پیچ تونیان است.

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین

دریاچه جوکولسارلون | ایسلند

AndroidOnlineNewsImage
دریاچه یخی جوکولسارلون و ساحل یخ زده اش یکی از شگفتی‌های طبیعی ایسلند محسوب می‌شوند. دریاچه جوکولسارلون در حاشیه پارک واتناجوکول و جنوب شرقی ایسلند قرار دارد. پس از آن که یک یخچال طبیعی از حاشیه اقیانوس اطلس فاصله گرفت، دریاچه جوکولسارلون پدید آمد که به مرور زمان و به سبب آب شدن تدریجی یخ‌ها، دریاچه هم بزرگ‌تر شد. هم اکنون دریاچه جوکولسارلون ۱.۵ کیلومتر از حاشیه اقیانوس اطلس فاصله دارد و خود مساحتی به وسعت ۱۸ کیلومتر مربع را می‌پوشاند. این دریاچه با عمق ۲۴۸ متر، عمیق‌ترین دریاچه ایسلند است.

چشمه آبگرم گرند پریسماتیک یلواستون | آمریکا

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین
چشمه آبگرم پریسماتیک به سبب حلقه‌ای از رنگ‌های چشمگیر و خیره کننده اش که در طی فصول مختلف عوض می‌شود، شهرت دارد. بسیاری تابستان‌ها به این چشمه می‌آیند تا رنگ‌های قرمز و زرد منحصربه فردش را ببینند و یا در زمستان‌ها به دیدار رنگ سبز و خاصش می‌روند. یکی از جاذبه‌های عمده این چشمه آب گرم، راه‌های متفاوت پیاده روی برای رسیدن به آن است. چشمه پریسماتیک در پارک ملی یلواستون آمریکا قرار دارد و بزرگ‌ترین چشمه آب گرم طبیعی در ایالات متحده محسوب می‌شود. همچنین چشمه پریسماتیک، یکی از سه چشمه بزرگ آبگرم بر روی کره زمین است. قطر این دریاچه ۹۱ متر است و دمای آب آن ۷۱ درجه سانتی گراد است.

دریاچه هیلیر | استرالیا

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین
هیلیر یا Hillier یک دریاچه آب شور واقع در غرب استرالیا است. نکته عجیبی که در مورد این دریاچه وجود دارد رنگ صورتی آن است. دانشمندان باور دارند که این رنگ صورتی به دلیل وجود میکروجلبک‌های Dunaliella salina است که رنگدانه‌هایی به نام کاروتنوئید تولید می‌کنند. با اینکه میزان نمک موجود در این دریاچه بسیار بالاست، اما شنا کردن در آن هیچ اشکالی ندارد.

دریاچه خالدار | بریتیش کلمبیا کانادا

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین
این دریاچه‌ی عجیب در شمال غربی شهر کوچک «اوسویوس» قرار دارد و در فرهنگ اوکانگان مکانی مقدس شمرده می‌شود. تابستان‌ها آب دریاچه تبخیر می‌شود و استخر‌های معدنی تکه‌تکه‌ای برجای می‌ماند که رنگ هرکدام‌شان با دیگری اندکی متفاوت است. به گردشگرانی که برای بازدید از اینجا می‌آیند، گفته می‌شود که به حریم زمین‌های قبایل منطقه ورود نکنند.

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین

گذرگاه غول | ایرلند شمالی

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین
۶۰ میلیون سال پیش انفجار آتش‌فشان عظیمی در این منطقه رخ داد و حجم زیادی بازالت مذاب را راهی نواحی اطراف کرد. این مواد به تدریج سرد و سفت شدند و شکاف‌هایی را که اکنون می‌بینید شکل دادند. حدود ۳۷ هزار ستون چندضلعی در این منطقه وجود دارد که از لحاظ هندسی به‌قدری بی‌نقص‌اند که آن‌ها را در افسانه‌های محلی ساخته‌ی دست یک غول می‌دانند. ضمنا اینجا در میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

چاه تور | ایالت اورگان آمریکا

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین
«چاه تور» حفره‌ای کاسه‌ای‌ شکل از جنس بازالت واقع در ساحل اورِگان است که آب دریا را به درون می‌بلعد و سپس در زمان مد با فشار زیاد به بیرون پرتاب می‌کند. گویا این حفره در گذشته یک غار دریایی بوده است که سقف آن فرو می‌ریزد و آب علاوه بر زیر از بالا نیز به آن راه پیدا می‌کند. این حفره حدود ۶ متر عمق دارد و زمانی که سطح آب دریا بالا می‌آید یا هنگام طوفان‌های زمستانی باید از فاصله به تماشای آن بایستید.

پاموک کاله | ترکیه

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین
«پاموک کاله» (یعنی قلعه‌ی پنبه‌ای) یکی از میراث جهانی ثبت‌شده در یونسکوست که در جنوب غربی ترکیه قرار دارد. در اطراف این محل ویرانه‌های تاریخی شهر بزرگ «هیراپولیس» نیز واقع شده است. «پاموک کاله» را به خاطر چشمه‌های معدنی و استخر‌های آب‌ گرمش می‌شناسند. این چشمه‌ها از بالای کوه به استخر‌های واقع در شیبی پله‌ای از جنس «تِراوِرتَن» می‌ریزند که از سفیدی به برف می‌ماند.

ساحل شیشه‌ای | ایالت کالیفرنیا آمریکا

عجیب‌ ترین و زیباترین مکان‌ های روی زمین

ساحل شیشه‌ای کالیفرنیا سال‌ها به‌عنوان محل تخلیه‌ی زباله‌ها استفاده می‌شده است. در دهه‌ی ۱۹۶۰ تخلیه‌ی زباله‌ها در این محل متوقف شد، اما تا آن زمان حجم وسیعی از انواع زباله‌ها اعم از لوازم الکتریکی و بطری و قوطی به داخل دریا راه پیدا کرده بودند. زباله‌های شیشه‌ای طی سال‌ها بر اثر فرسایش امواج به قطعات رنگی ریز و تراش‌خورده تبدیل شدند و اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شوند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x