مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
علت لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

علت لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان که از پرکاربردترین نوآوری‌های بشر در دنیای دندانپزشکی مدرن است، به شکلی طراحی می‌شوند که دچار کمترین عارضه و شکست شوند.

علت لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان که از پرکاربردترین نوآوری‌های بشر در دنیای دندانپزشکی مدرن است، به شکلی طراحی می‌شوند که دچار کمترین عارضه و شکست شوند. با این حال، در موارد بسیار نادر ممکن است با لق شدن ایمپلنت دندان و شکست آن مواجه شویم. در این صورت باید علت لق شدن ایمپلنت مشخص شود و مراحل درمان انجام شود.

تنها راه برای تشخیص لق شدن ایمپلنت بعد از دیدن علایم آن، معاینه ایمپلنت توسط دندانپزشکان و یا متخصص ایمپلنت است و ممکن است چند تصویربرداری (اشعه X یا سی تی اسکن) از دندان گرفته شود.

در این مطلب انواع لق شدن ایمپلنت، علایم لق شدن ایمپلنت، علت های لق شدن ایمپلنت و کارهایی که جهت درمان صورت می گیرد را بررسی می‌کنیم.

در ابتدا انواع لق شدن ایمپلنت دندان ذکر می شود زیرا باید مشخص شود لق شدن ایمپلنت دندان مربوط به کدام قسمت از اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت است.

ابتدا از نظر بالینی آن را بررسی می کنیم:

از منظر بالینی لق شدن ایمپلنت دندان با کمی تکان خوردن و حرکت آن کاملا مشخص می شود که این حرکت گاهی درد شدیدی را در ناحیه کاشت ایمپلنت ایجاد می کند و گاهی اوقات نیز هیچ دردی را حس نخواهید کرد.

 

لق شدن تاج و پایه ایمپلنت دندان

لق شدن ایمپلنت دندان غالباً مربوط به قسمت پروتز و پیچ اتصال بین فیکسچر ایمپلنت و پروتز دندان می‌شود که این مشکل جدی نیست، دندانپزشکان ممکن است بتوانند آن را بپیچند و سفت کنند، یا شاید باید روکش یا اباتمنت که آن را به ایمپلنت متصل می‌کند، تعویض کنند.

 

لق شدن پیچ یا فیکسچر ایمپلنت دندان

در موارد نادر ممکن است که فرآیند طبیعی استخوان‌سازی به درستی رخ ندهد و باعث لق شدن ایمپلنت دندانی شود. برای درمان این مشکل، دندانپزشک از روش پیوند استخوان استفاده خواهد کرد.

اگر ایمپلنت دندان شما حرکت می‌کند، ممکن است مشکل تحلیل استخوان در اطراف ایمپلنت باشد که می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که درمان ایمپلنت شکست خورده است، یا اینکه هرگز به درستی در استخوان جا داده نشده است.

اگر درمان ایمپلنت دندانی در حال شکست خوردن است که البته چنین چیزی بسیار غیر متداول است، معمولا در سال اول اتفاق می‌افتد و اغلب به دلیل عدم موفقیت در جا دادن ایمپلنت است.

یکی دیگر از دلایل اینکه استخوان ممکن است در اطراف ایمپلنت ناپدید شود، به علت بیماری لثه است، که زمانی که ایمپلنت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد پری ایمپلنتایتیس نامیده می‌شود.

اگر زود تشخیص داده شود، بهداشت دهان و آنتی بیوتیک ممکن است بتوانند ایمپلنت را حفظ کنند. اگر خیلی دیر اقدام شود ممکن است دندانپزشک مجبور باشد ایمپلنت را بردارد، محل را درمان کند و سپس آن را جایگزین کند.

 

لقی ایمپلنت دندان در چه افرادی بیشتر رخ میدهد؟

افرادی که بهداشت دهان را به شکل صحیح یا مرتب رعایت نمی کنند، عاداتی دارند که فشار زیادی بر دندان ها وارد می کند مثل دندان قروچه یا جویدن ناخن بیشتر دچار این مشکل می شوند.

افرادی که خیلی سیگار می کشند، افرادی که دیابت کنترل نشده دارند، پوکی استخوان دارند، افرادی که برخی داروهای خاص را مصرف می کنند و افرادی که قبلا در محل کاشت ایمپلنت پرتو درمانی داشته اند.

افرادی که پری ایمپلنت دارند (التهاب بافت های اطراف ایمپلنت). موکوزیت اطراف ایمپلنت بر لثه تاثیر می گذارد و معمولا قابل برگشت است.

اگر این وضعیت درمان نشود ممکن است به پری ایمپلنت پیشروی کرده و به صورت تحلیل رفتن استخوان پیشرونده در اطراف ایمپلنت خود را نشان دهد. در صورت عدم درمان این وضعیت منجر به لق شدن ایمپلنت می شود.

علایم و نشانه های لقی ایمپلنت دندان

حرکت کردن و تکان خوردن ایمپلنت

نبودن پروتز در دهان

درد در هنگام ضربه دیدن

مشاهده تحلیل رفتن استخوان اطراف ایمپلنت

التهاب لثه در صورتی که همراه با پری ایمپلنت باشد (خونریزی در پروب، افزایش عمق پاکت)

ترشح غیر قابل کنترل در صورتی که همراه با عفونت باشد.

درجات مختلف تحلیل رفتن استخوان در اطراف ایمپلنت که به صورت بخش های عبور دهنده اشعه ایکس در اطراف ایمپلنت در عکس دیده می شود که معمولا بیش از نیمی از طول ایمپلنت را شامل میشود.

درد در هنگام استفاده از دندان

 

درمان لقی ایمپلنت

همانطور که عوامل ایجاد کننده لق شدن ایمپلنت دندان متفاوت است، گزینه‌های درمان لق شدن یک ایمپلنت هم متفاوت است که انتخاب نوع درمان بستگی به وضعیت بیمار و نظر دندانپزشک دارد.

 

تمیز کردن ناحیه ایمپلنت دندان

در برخی شرایط، درمان مؤثر شامل برداشتن تاج یا همان پروتز دندان و تمیز کردن و سفت کردن قطعات ایمپلنت دندان است.

 

برداشتن و حذف ایمپلنت دندان

در شرایط خاص تنها راه درمان لق شدن ایمپلنت، برداشتن ایمپلنت است که تشخیص این موضوع با توجه به نظر متخصص دندانپزشک صورت می‌گیرد. در این صورت با بی‌حسی موضعی، کل ایمپلنت دندان از داخل استخوان برداشته می‌شود. اگر لق شدن ایمپلنت دندان به علت عفونت یا شکست در استخوان‌سازی و اتصال ایمپلنت به استخوان فک باشد، بعد از درمان این عوامل بیمار ایمپلنت جدید را دریافت می‌کند.

پس از بررسی دقیق بالینی ایمپلنت، دندانپزشک تصمیم می گیرد چه برنامه ای برای درمان در پیش بگیرد.

 

منبع: مقاله دکتر نوشین گمنام

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x