مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
پوسیدگی دندان

علت پوسیدگی دندان و روش های جلوگیری از پیشرفت آن

یکی از شایع ترین بیماری های مزمن (دهان و دندان) در جهان پوسیدگی دندان است که به علت رژیم غذایی نامناسب رو به افزایش است. عامل ایجاد پوسیدگی دندان باکتری های موجود در دهان هستند.

علت پوسیدگی دندان

عامل ایجاد پوسیدگی دندان باکتری های موجود در دهان هستند. این باکتری ها با مصرف و تخمیر مواد قندی و آلی، اسید تولید می کنند که این اسید موجب تجزیه مواد معدنی دندان می شود.

پوسیدگی دندان بیماری عفونی است که موجب حل شدن و تخریب بافت آهکی دندان می شود.

اگر این باکتری ها به مدت طولانی روی دندان باقی بمانند و روند تولید اسید ادامه داشته باشد، باعث ایجاد حفره در سطح دندان می شود که به آن پوسیدگی می گویند. اگر پوسیدگی از مینای دندان عبور کند و به عاج برسد، به علت نرم تر بودن بافت عاج، سرعت تخریب و میزان گسترش آن افزایش می یابد. حداقل سه سال طول می کشد تا ضایعه از طریق مینا در عاج پیشروی کند.

بیشتر بخوانید: بیماری های شایع دهان و دندان / آسیب شناسی دهان و فک و صورت

علت پوسیدگی دندان

پوسیدگی هر سطح از دندان را می تواند درگیر نماید

سطح جونده دندان که دارای شیارهای عمیق است بیشتر دچار پوسیدگی می شود، پوسیدگی در سطوح بین دو دندان مجاور نیز به علت عدم دسترسی در هنگام مسواک زدن، بسیار شایع است و در آخر سطح طوق دندان ها و سطوح صاف و دیگر قسمت های دندان دچار پوسیدگی می شوند.

علت های مختلفی باعث ایجاد و گسترش پوسیدگی می شود که اصلی ترین و مهم ترین آن ها میکروب ها و مواد قندی است.

علامت های پوسیدگی دندان

تغییر رنگ سطح مینای دندان، حساس بودن دندان نسبت به غذاهای سرد و گرم (و یا غذاهای ترش و شیرین) و ایجاد حفره از علامت های پوسیدگی است.

پوسیدگی در بعضی موارد با معاینه توسط پزشک و یا به کمک عکس های رادیوگرافی تشخیص داده می شود. در معاینات دندانپزشکی در دهان اکثر افراد، حتی کسانی که اغلب مسواک می زنند یک یا چند دندان پوسیده وجود دارد.

علت پوسیدگی دندان

علت پوسیدگی دندان
علت پوسیدگی دندان

علت پوسیدگی دندان

راه های درمانی برای جلوگیری از گسترش پوسیدگی دندان

در مراحل ابتدایی که دندان شما دچار پوسیدگی می شود، می توانید به کمک فلوراید تراپی از گسترش پوسیدگی جلوگیری کنید. همچنین رعایت کردن بهداشت در این مرحله بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید: زمان استفاده از نخ دندان / قبل از مسواک یا بعد از مسواک؟

برای انجام فلوراید تراپی از ژل فلوراید استفاده می کنند. ژل فلوراید (با غلظت بالا) را بر روی سطح دندان ها قرار می دهند و پس از خشک شدن از ساکشن قوی برای تمیز کردن سطح دندان ها استفاده می کنند. (همچنین برای جلوگیری از مسمومیت فرد با مواد فلوراید) قبل از استفاده از ژل باید دندان ها تمیز و خشک شوند. فلوراید تراپی باید توسط پزشک انجام شود.

فلوراید تراپی با توجه به میزان گسترش و شیوع پوسیدگی و با نظر دندانپزشک ممکن است از هفته ای یک بار تا هر ماه یا هر سه ماه یک بار انجام گیرد. ولی در شرایطی که پوسیدگی کنترل شده باشد معمولا هر ۶ ماه یک بار توصیه می شود. این روش در کنترل پوسیدگی همراه با بهداشت دهان بسیار موثر است.

در صورت پیشرفت کردن پوسیدگی و نمایان شدن حفره در دندان، باید قسمت های پوسیده برداشته شوند و توسط مواد مخصوص و ترمیمی پر شوند.

هرچه پوسیدگی در مراحل اولیه درمان گردد، بافت کمتری از دندان درگیر بوده و در نتیجه استحکام دندان و پرکردگی بیشتر خواهد بود.

پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی و قابل انتقال است و وجود پوسیدگی در یک دندان می تواند به عنوان یک کانون عفونی در دهان عمل نموده و سبب پوسیدگی دندان های دیگر گردد.

در صورت درمان نشدن پوسیدگی دندان، پیشرفت پوسیدگی باعث درگیری مغز دندان شده و این عفونت می تواند از طریق پالپ به ریشه و بافت های اطراف ریشه برسد و از این طریق در ناحیه سر و صورت گسترش یابد و خطرات جدی برای بیمار به وجود آورد.

 

با تشکر از دکتر احسان دره شیری

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x