مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

فاکتورهای بیولوژیکی که باعث پوسیدگی دندان کودکان می شوند.

سلامت (دهان و دندان)

فاکتورهای بیولوژیکی که باعث پوسیدگی دندان کودکان می شوند.

پوسیدگی دندان کودکان و نوزادان ممکن است تحت تاثیر عوامل بیولوژیکی صورت پذیرد. که در صورت رعایت این موارد می توان در حد زیادی از پوسیدگی دندان آن ها جلوگیری کرد.

_ مادر یا پرستار بچه پوسیدگی فعال داشته باشند:
اگر مادر (پرستار) پوسیدگی دندان داشته باشد و در هنگام غذا دادن به کودک از قاشق مشترک استفاده نماید و یا برای چشیدن غذا قاشق را در دهان خود بگذارد، با این عمل میکروارگانیسم های پوسیدگی زا را به دهان کودک انتقال می دهد. همچنین هنگامی که نوزاد دستش را در دهان مادر می گذارد و سپس دست را داخل دهان خود قرار می دهد و یا پستانک را در دهان مادر کرده و بعد در دهان خود قرار می دهد، این انتقال صورت می گیرد.

_خوردن بیش از سه بار میان وعده شیرین در روز:
کودکانی که بیش از سه بار در روز از میان وعده های شیرین استفاده می کنند جز کودکانی هستند که ریسک ابتلا به پوسیدگی دندان در آن ها زیاد است. یکی از این میان وعده ها آبمیوه است که ارزش غذایی بهتری نسبت به میوه ندارد اما متاسفانه جز عوامل مهم پوسیدگی زا محسوب می شود. (استفاده از میان وعد ههای شیرین علاوه بر پوسیدگی، چاقی و اضافه وزن را نیز به دنبال دارد.)

_استفاده از شیر شبانه:
خوردن شیر در هنگام خواب توسط نوزاد باعث پوسیدگی دندان می گردد. و در این زمینه تفاوتی بین شیر مادر با بقیه شیر ها وجود ندارد و همگی جز عوامل پوسیدگی زا هستند.

_بیماری های خاص:
کودکانی که مشکلات خاص دارند و داروهای حاوی شکر را زیاد مصرف می کنند و محدودیت حرکتی دارند بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستند از طرفی چون پدر و مادر گرفتار درمان ارگان های دیگر کودک هستند توجه چندانی به دندان ندارند.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x