مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
لحن قاطع والدین با کودک

لحن قاطع والدین با کودک در صورت انجام اشتباه

وقتی کودک مرتکب خطایی مثلا کتک زدن کودک دیگر شد باید با لحن قاطع با او صحبت کنید. خم شوید به نحوی که هم قد او شوید و بلندی قامت شما بچه را نترساند، مستقیم به چشم هایش نگاه کنید (برقراری ارتباط چشمی) چرا که اگر از بالا به او دستور بدهید، حرفتان را نادیده می گیرد.

لحن قاطع والدین با کودک در صورت انجام اشتباه

 

لحن قاطع والدین با کودک 

وقتی کودک مرتکب خطایی مثلا کتک زدن کودک دیگر شد باید با لحن قاطع با او صحبت کنید.

به سمت او بروید و از همان جا که ایستاده اید بر سرش فریاد نزنید.

خم شوید به نحوی که هم قد او شوید و بلندی قامت شما بچه را نترساند، مستقیم به چشم هایش نگاه کنید (برقراری ارتباط چشمی) چرا که اگر از بالا به او دستور بدهید، حرفتان را نادیده می گیرد.

اگر کودک رویش را برگرداند و خواست که برود، دست های او را بگیرید تا مستقیم به شما نگاه کند. برای این منظور به او بگویید “لطفاً به من نگاه کن”.

نباید در لحن صدا و حرکات شما اثری از خشونت و تهدید وجود داشته باشد.

با لحنی آرام، قاطع و محکم صحبت کنید. بهتر است این لحن را با عصبانیت و تهدید اشتباه نگیرید. وقتی با این لحن با فرزندتان صحبت کنید، کوچکترین تردیدی برایش باقی نمی ماند که راهی جز اطاعت ندارد زیرا آنان به سرعت متوجه نارضایتی شما می شوند.

به آرامی و با لحنی آمرانه به او بگویید چه خطایی کرده “اجازه نداری کسی را کتک بزنی و ازت می خوام که دیگه این کار را تکرار نکنی!”

حرف زدن با لحنی قاطع به طرز معجزه آسایی موثر واقع می شود.

لحن قاطع والدین با کودک در صورت انجام اشتباه

 

چند نکته برای لحن قاطع والدین با کودک

گاهی صدای آرام و قاطع و حرکات مطمئن شما برای انتقال پیام به کودک کافی است. زیرا به آنان این پیام را می دهد که حدّ و حدود و خط قرمزهایی وجود دارند که او نمی تواند پا را از آن ها فراتر بگذارد.

علاوه بر این بین رفتار بد کودک و شخصیت وی تفاوت قایل شوید و برچسبی به وی نزنید زیرا آنچه ناپسند است رفتار اوست نه خود او. بنابراین هرگز به او نگویید بچه بد. وقتی شخصیت بچه را هدف قرار می دهید او احساس بی ارزشی و پوچی می کند، خشمگین می شود و می ترسد امّا هدف اصلی ما این نیست.

باید به طور کامل برای کودک روشن کنید رفتارش ناشایست بوده و فقط کار وی شما را ناراحت و ناراضی کرده است. لحن قاطع والدین با کودک و دوری از عصبانیت در برخورد با کودک بسیار مهم است.

 

 

با تشکر از دکتر شادی مدرس

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2 سال قبل

بسیار مطلب مفیدی بود. لطفا مطالب تربیتی بیشتری داخل سایت بزارین. ممنون

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x