مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی کاروانسرای شاه عباسی کرج

کاروانسرای شاه عباسی کرج در جاده ابریشم و شاهراه ارتباطی شرق به غرب کشور قرارگرفته و تنها کاروانسرای درون ‌شهری ایران است.

مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی کاروانسرای شاه عباسی کرج اختصاص دارد.

 

کاروانسرای شاه عباسی کرج

کاروانسرای شاه عباسی کرج در جاده ابریشم و شاهراه ارتباطی شرق به غرب کشور قرار گرفته و تنها کاروانسرای درون ‌شهری ایران است. این کاروانسرا در ابتدای ساخت برای کاروان‌ ها و مرکب ‌هایشان مکان استراحت بوده و در اوایل دوران قاجاریه تبدیل به پادگان یا قلعه نظامی شد و در اواخر این دوره به عنوان اولین مدرسه کشاورزی بکار رفته است. بنای یادشده در سال‌های گذشته و قبل از بازسازی انبار غلات بوده است که بیشترین ‌آسیب به ساختمان این مجموعه، در همین دوره بوده است.

shah abbasi karaj 10

این کاروانسرای تاریخی در ۲۲ فروردین سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۳۶۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

مساحت کل بنا ۳۶۰۰ مترمربع و مساحت حیاط مرکزی آن ۹۰۰ مترمربع است. این کاروانسرا احتمالاً در دوره پادشاهی شاه سلیمان صفوی بین سال‌ های ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ هجری قمری بنا شده است.

6d71daaa 7f08 4bb6 8339 9dde4ba2c556

این مجموعه دارای دو شاه ‌نشین، ۲۲ حجره برای استراحت مسافرین و پنج بارانداز جهت نگهداری کالاها و استقرار کاروانیان است. ورودی کاروانسرا نیز از ایوان شمالی است. در ساخت این بنا از سنگ، آجر، چوب و کاهگل استفاده شده است، پی آن از سنگ و دیوار آن از آجر و ملات است.

2 8

شاه عباسی کرج

 کاروانسرای تاریخی و گردشگری شاه‌عباسی با داشتن تالارهای پذیرایی، رستوران، سفره‌خانه، چایخانه، شربت خانه و قهوه‌خانه سنتی با ارایه غذاهای اصیل ایرانی و فرنگی در محیطی سنتی همراه با بازارچه صنایع‌دستی و سوغات محلات مختلف میزبان شهروندان و گردشگران است.

shah abbasi karaj 8

کاروانسرای تاریخی شاه عباسی در قسمت جنوب شرقی میدان شاه عباسیِ کرج واقع شده است و پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان بسیاری است.

 

امیدواریم از مطالعه معرفی کاروانسرای شاه عباسی لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x