مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی غار یخ مراد در کرج

غار یخ مراد به عنوان یکی از جاذبه های شهر کرج شناخته می شود. این غار در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس قرار گرفته است.

مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی غار یخ مراد اختصاص دارد.

جاده چالوس در استان البرز یکی از معروف ترین جاده های کشور است که همیشه مسافران و گردشگران زیادی از آن دیدن کرده و یا برای مسافرت به شمال کشور، این مسیر را انتخاب می کنند. غار یخ مراد در این جاده قرار دارد.

معرفی غار یخ مراد کرج

غار یخ مراد

غار یخ مراد به عنوان یکی از جاذبه های شهر کرج شناخته می شود. این غار در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس قرار گرفته است.

این غار در محدوده استان البرز و از جاذبه‌ های طبیعی این استان است. دریچه ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌ های منطقه واقع شده ‌است و مسیر غار عموماً شیب دار و رو به پایین است که نهایتاً با رسیدن به اعماق کوه، با چشمه‌ های یخ زده در کف زمین و استالاکتیت های اسفنجی روبرو می شوید.

ارتفاع غار یخ مراد از سطح دریا در حدود ۲۶۴۰ متر است و دهانه این غار دارای ۳ متر پهنا و ۸ متر ارتفاع است. در ماه‌ های اسفند و فروردین در این غار، قندیل ‌های بسیار زیبایی شکل می گیرد. نکته قابل توجه غار یخ مراد طبقه ای بودن آن است که در میان غارهای ایران کمتر دیده شده است.

معرفی غار یخ مراد

در بخشی از غار ۴ طبقه با اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰ متر دیده می ‌شود. بسیاری از مردم این منطقه در گذشته بر این باور بوده‌ اند که یخ موجود در اعماق غار برای درمان ناباروری زنان خاصیت شفا دهنده دارد! وجود کهنه‌ های آویخته یا به زبان عامیانه، دخیل به دهانه اصلی و درون غار در گذشته که باعث نام‌ گذاری روستای مجاور به کهنه ده شده گواه این اعتقاد قدیمی های این منطقه است.

به گفته یکی از غارنوردان پیشکسوت این استان، به علت وجود فسیلی بر روی سنگ بزرگی در نزدیکی دهانه اصلی از گونه نرم‌ تنان دریایی مربوط به دوره سوم زمین ‌شناسی به نام کاردیتا (KARDITA) این نظریه که غار در حدود ۵۰ میلیون سال پیش در زیر دریا به وجود آمده از صحت بیشتری برخوردار می شود.

غار یخ مراد کرج

یخ تقریبا در تمام سال دیواره‌های غار را پوشانده است؛ اما ماه‌های اسفند و فروردین، بهترین زمان برای بازدید از یخ مراد است؛ زیرا قندیل‌های یخی در این زمان در اوج زیبایی خود هستند. در ضمن مناظر زمستانی مسیر پیاده‌روی غار نیز در این زمان زیبایی چشم‌نوازی دارد. در فصول بهار و تابستان نیز می‌توانید با چیدن گیاهان دارویی خودروی موجود در مسیر بر لذت سفر بیفزایید.

به همراه داشتن ابزاری مانند هدلامپ و استفاده از کفش مناسب و لباس گرم ضروری است؛ زیرا غار فاقد روشنایی است و دمای آن گاهی اوقات به زیر صفر می‌رسد. در ضمن مراقب باشید هنگام بازدید از قندیل‌ها با برخورد به آن‌ها، باعث شکستن و آسیب دیدن قندیل‌ها نشوید تا دیگران هم از دیدن آن‌ها محروم نشوند.

امیدواریم از مطالعه معرفی غار یخ مراد لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x