مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی کتاب «سفرنامه برادران امیدوار» / نخستین جهانگردان پژوهشگر ایرانی

چکیده تجربیات سفر ده ساله و پر حادثه برادران امیدوار در این کتاب، خواننده را با ماجراهایی جذاب همراه خواهد کرد.

کتاب سفرنامه برادران امیدوار

درباره نویسنده

عیسی و عبدالله امیدوار نویسنده های کتاب سفرنامه برادران امیدوار هستند. عیسی در سال ۱۳۰۸ و عبدالله در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در تهران به دنیا آمدند.

عیسی امیدوار به کوهنوردی علاقه زیادی داشت، عضو باشگاه نیروراستی بود و طی صعود به قله های مرتفع نقاط مختلف ایران به مشاهده و شناخت ابزارآلات انسان های غارنشین پرداخت.

کتاب سفرنامه برادران امیدوار

برادران امیدوار پس از سه سال مطالعه در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی سفر خود را به منظور آگاهی از نادیده های جهان، آغاز کردند. آن ها این سفر را از زادگاه خود یعنی تهران با مبلغی در حدود ۹۰ دلار و دو موتور سیکلت شروع کردند. سپس با برگزاری نمایشگاه هایی از دستاوردهای سفر به نقاط مختلف دنیا، نوشتن مقالات برای نشریات معتبر جهان و برگزاری سخنرانی در بزرگ ترین دانشگاه های دنیا، بقیه هزینه سفرهای خود را تأمین کردند.

ساختمانی در کاخ سعدآباد به نام برادران امیدوار وجود دارد که موزه ای از اشیا و عکس هایی از این سفر پژوهشی است.

درباره کتاب سفرنامه برادران امیدوار

کتاب سفرنامه برادران امیدوار چکیده ای از ده سال سفر دو برادر به دور دنیا است که به عنوان اولین جهانگردان ایرانی دوست داشتند دنیا را با چشم های خود ببینند و به کشف ناشناخته ها بپردازند. این کتاب سفرنامه‌ی دو برادر ماجراجو، جهانگرد و پژوهشگر ایرانی است که در شمار جهانگردان دنیا قرار دارند.

چکیده تجربیات سفر ده ساله و پر حادثه برادران امیدوار در این کتاب، خواننده را با ماجراهایی جذاب همراه خواهد کرد.

این کتاب اطلاعات خوبی از کشورهای مختلف دنیا برای شما فراهم آورده است. این سفرها به منظور تحقیق درباره زندگی انسان هایی که در روزگار امروزی به صورت بدوی و دور از تمدن زندگی می کردند و نیز شناساندن ایران زمین به مردم جهان صورت پذیرفت.

سفری پر از خطر و ماجراجویی، با هدف اصلی آشنایی با قبایل و انسان هایی که هنوز به شکل ابتدایی زندگی می کنند. داستان ها و اتفاقاتی که در این کتاب می خوانید، هیجان زندگی و سفر به دور دنیا را به زندگی شما بر می گرداند.

برادران امیدوار سفر خود را از مشرق زمین آغاز کردند. آن ها از صحراهای سوزان آفریقا تا جنگل های آمازون را درنوردیدند.

در سال ۱۳۳۷ به قطب شمال رفتند و زندگی با اسکیموها را تجربه کردند. در سخت ترین شرایط جوی در سال ۱۳۴۵ به عنوان اولین آسیایی ها به اتفاق گروه علمی کشور شیلی، سفر به ششمین قاره جهان (قطب جنوب) را تجربه کردند.

این سفرنامه، نقشه مسیرها و عکس های جذاب از اتفاقات و قبایل مختلف را با شما به اشتراک می گذارد.

سفرنامه برادران امیدوار به زبان انگلیسی و زبان فارسی موجود است و انتشارات جمهوری آن را به چاپ رسانده است.

 

برشی از کتاب سفرنامه برادران امیدوار

 مردم سیام معتقدند چنان چه مردی بخواهد ازدواج کند بایستی یک خانه برای خود بسازد و آماده نگاه دارد. این همان خانه‌ای خواهد بود که جشن عروسی در آن بر پا شده و جایگاه زندگی شیرین عروس و داماد خواهد شد… اما در این کشور، مردها آن‌قدر هم به فکر مخارج ساختن یک خانه نیستند، زیرا بنا بر یک رسم قدیمی، پدر عروس مقداری از زمین‌هایی را که در حوالی خانه خود دارد به داماد می‌دهد و داماد بایستی در همان‌جا خانه‌ای بسازد.

بدین ترتیب به جای اینکه داماد، عروس را به خانه ببرد، به خانه پدر عروس می‌رود و عروس و داماد در همان‌جا زندگی می‌کنند که البته این زندگی به‌راستی شیرین هم خواهد بود!

البته امر ازدواج به همین سادگی هم نیست، بلکه داماد پیش از زناشویی ناچار است که اگر پدر زن صاحب زمین زراعتی است، مدت سه سال به‌طور بیگاری روی زمین مزروعی پدر زن خود کار کند و یا هر کار دیگری را که به وی دستور دهد، به انجام رساند. البته بدیهی است که این کار بستگی به قراردادی دارد که میان پدر عروس و داماد منعقد می‌شود.

بنابراین دختر داشتن در این سرزمین زیاد هم بی‌فایده نیست که هیچ، بلکه مردی که دارای چندین دختر باشد جزو افراد خوشبخت به شمار می‌رود، به‌ خصوص اگر این دختران زیبا هم باشند که دیگر نور علی نور است! و پدر دختر به‌ طور رسمی از جوانان دعوت می‌کند که بیایند و دختران زیبای او را ببینند و اگر یکی را پسندیدند، سه سال بیگاری حتمی است و در‌ حالی‌ که پدر زن ثروتمند می‌شود داماد مثل برده کار می‌کند که او را به نامی شبیه برده هم خطاب می‌کنند!

 

شما هم اگر این کتاب را مطالعه کرده اید، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

امیدواریم از مطالعه کتاب «سفرنامه برادران امیدوار» لذت ببرید و برای مطالعه معرفی سایر کتاب ها به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x