مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
نیم دانگِ پیونگ یانگ - رضا امیرخانی - معرفی کتاب

معرفی کتاب «نیم دانگ پیونگ یانگ» اثر رضا امیرخانی

کتاب «نیم دانگ پیونگ یانگ» تازه ‌ترین اثر رضا امیرخانی شرح دو سفر کوتاه وی به کره شمالی است که در سه فصل با عناوین «کیم چی»، «قاشقچی» و «چیطولی» منتشر شده است. این سفر نخستین سفر یک نویسنده ایرانی به این کشور محسوب می‌شود.

معرفی کتاب «نیم دانگ پیونگ یانگ»

 

درباره نویسنده

رضا امیرخانی متولد ۱۳۵۲ در تهران است. امیرخانی نویسنده و منتقد ادبی و به گفته خودش، از نویسندگان متعهد به انقلاب اسلامی ایران است. او مدتی رئیس هیئت مدیره انجمن قلم ایران بود. از آثار رضا امیرخانی می توان به «ارمیا»، «از به»، «منِ او»، «قیدار» و… اشاره کرد.

 

درباره کتاب «نیم دانگ پیونگ یانگ»

کتاب «نیم دانگ پیونگ یانگ» تازه ‌ترین اثر رضا امیرخانی شرح دو سفر کوتاه وی به کره شمالی است که در سه فصل با عناوین «کیم چی»، «قاشقچی» و «چیطولی» منتشر شده است. این سفر نخستین سفر یک نویسنده ایرانی به این کشور محسوب می‌شود.

به گفته خود نویسنده، وی سعی بر این داشته است تا کمترین تحلیل را در این سفرنامه داشته باشد و فقط آن چه را مشاهده کرده است در قالب سفرنامه بیان کند.

فصل اول/ کیم چی

فصل اول کتاب یا «کیم چی» شرح سفر اول رضا امیرخانی به کره شمالی است. خردادماه ۹۷ او در پوشش مستندنویس راهی پیونگ یانگ می شود. این فصل شامل توصیف فضای جامعه، قوانین حاکم بر مردم، دسترسی نداشتن به تکنولوژی روز دنیا، نبود فردیت و فضای امنیتی حاکم و همچنین کنجکاوی های نویسنده و تلاش او برای کشف نادیده ها و برقراری رابطه با مردم است.

فصل دوم/ قاشق چی

فصل دوم یا «قاشق چی»، روایت حال و هوای رضا امیرخانی بعد از بازگشت است. فروکش کردن هیجانات و تحلیل عقلانی حوادث و رویدادهایی که دیده بود و مقایسه واقعیت با فیلم ها و کتاب هایی که درباره کره شمالی وجود دارد او را متقاعد می کند سفر دیگری به این کشور داشته باشد و این بار به گونه ای دیگر زندگی مردم آن دیار را رصد کند.

فصل سوم چیطولی

فصل سوم یا «چیطولی» هم روایت سفر دوم امیرخانی به کره شمالی است که بهمن ۹۷ آغاز می شود و موافقت حزب کارگر کره شمالی برای ارتباط نزدیک تر امیرخانی و همسفرانش با زندگی مردم عادی و مواجهه با مراسم تولد، ازدواج و مرگ، جریانی متفاوت تر از سفر اول پیش می آورد. ملاقات با نویسندگانی که در ادامه متوجه می شوند هیچ کدام کتابی منتشر نکرده اند، بازدید از یک مدرسه و مواجهه با نقص های آموزشی در آن سیستم، یک زایشگاه و مواجهه با کمبود امکانات وحشتناک پزشکی، یک مجتمع مسکونی و دکوراسیون داخلی منازل، فروشگاه ها و تنوع محدود اجناس و شرح گفتگو ها با دو سه نفر از اعضای حزب که برای همراهی با مسافران ایرانی تعیین شده اند؛ بخش هایی از این فصل کتاب را تشکیل داده اند.

 

برشی از کتاب

یادم می‌آید که یک‌بار در سفری کاری مهمان دوستی تاجیک بودم. دوست تاجیک بسیار خوش‌ صحبت بود. سر ناهار بودیم. ما روی نیمکت نشسته بودیم و او لمیده بود روی کت. با ناراحتی گفت:

– ما جمله‌گی بس در یک موضوع اختلاف‌ نظر داریم! شما به ببر می‌گویید پلنگ! و به پلنگ می‌گویید ببر!

– آن‌که خال‌دار است کدام است؟

– ببر!

– نه برادر تاجیک! آن‌ راه‌ راه است! پلنگ خال‌خالی است!

– نه… فردوسی کبیر می‌گوید: دریغ است ایران که ویران شود / کنام پلنگان و شیران شود!

می‌خندم. می‌گویم شما الان از کجا فهمیدی که این خال‌ خال است یا راه‌ راه؟!

کمی فکر می‌کند. دوباره می‌گوید: فردوسی کبیر جای دیگری می‌فرماید:

کیومرث شد بر جهان کدخدای / نخستین به کوه‌ اندرون ساخت جای
سر بخت و تختش بر آمد به کوه / پلنگینه پوشید خود با گروه

شما خیال می‌کنی کیومرث با آن هیبت خال‌ خال می‌پوشیده است مثل این دخترکان لب‌سرخی؟

دیگر کم می‌آورم. می‌گویم اصلاً شما پلنگ صورتی را دیده‌ای؟!

– نی! آن ببر صورتی است. غلط کرده‌اید شما دیگر! ما بیخی از همان اول دریافتیم که شما غلط کرده‌اید!

بعدتر کشف می‌کنم که در زمان اتحاد جماهیر شوروی در کتب درسی جایی پلنگ و ببر فارسی را حزب کمونیست برعکس نقاشی کرده بوده است و احتمالاً هر معلمی که اعتراض کرده بود، روان شده بود به سیبری و آرام‌ آرام همه پذیرفته بودند که سیبری جای زنده‌گی نیست و پلنگ راه‌ راه است و ببر خال‌ خال!!

 

بیشتر بخوانید

معرفی کتاب «قیدار» نوشته رضا امیرخانی

معرفی کتاب «منِ او» نوشته رضا امیرخانی

 

 

امیدواریم از خواندن کتاب «نیم دانگ پیونگ یانگ» نوشته رضا امیرخانی لذت ببرید و برای خواندن معرفی کتاب های دیگر به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x