مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
هوش مصنوعی AI

هوش مصنوعی و مشاغل حذف شونده

در این مقاله به زمینه های رشد هوش مصنوعی پرداخته شده است و وضعیت حال حاضر و آینده هوش مصنوعی بر مشاغل دنیا گفته شده است.

با بررسی صد سال اخیر شاهد ظهور و سقوط بسیاری از مشاغل بوده­ ایم. بسیاری از مشاغل امروزه با ظهور رایانه­ ها و شبکه جهانی اینترنت به وجود آمده اند.

همه‌ چیز بسیار خوب بود، دنیای ارتباطات با سرعت و سهولت به‌ پیش می‌رفت. علوم کامپیوتر، مکانیک و برق یک شکوفایی دیگر را رقم زد و آن تولید ربات‌ها بودند. ربات‌ها به‌ سرعت شروع به حذف مشاغل کارگری نمودند. البته این‌ همه ماجرا نبود و کامپیوترها و ربات‌ها تنها امور خطی و نوشته‌ شده را با سرعت و بدون محدودیت‌هایی که برای انسان بود، انجام می‌دادند.

الگوریتم‌های جدید و سیستم‌های هوش مصنوعی آهسته‌ آهسته رشد نمودند. شاید اولین حضور قوی آن‌ها در سامانه‌های ناوبری بوده است، اما هوش مصنوعی چیست و چه میزان خطرناک است؟ آیا آینده‌ای که در بسیاری از فیلم‌های هالیوودی نشان داده می‌شود، در اثر رشد هوش مصنوعی است؟

این سوالاتی است که حتی ایلان ماسک هم از پاسخ به آن‌ها می‌ترسد. هوش مصنوعی آیا خدمت خواهد کرد و یا پایان بشریت را رقم خواهد زد؟ این سوالاتی است که در ادامه به این موضوعات خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی چیست؟

مهندسان کامپیوتر از همان روزهای ابتدایی ظهور کامپیوتر رویای ساخت هوشی مانند انسان را در سر می‌ پروراندند. آن‌ها با بررسی انسان از تمامی جهات فلسفی، روانشناسی، عصب‌شناسی و فیزیولوژی احتمالات و دیگر پارامترهای موثر سعی بر همسان‌سازی برنامه‌هایی مانند هوش انسان بودند.  در همان روزهای اول تورینگ یک نظریه را ارایه نمود که در آن بیان می‌شد اگر یک انسان با یک ماشین به تعامل بپردازد و در انتها انسان متوجه هوش مصنوعی نشود، آن برنامه هوش مصنوعی خواهد بود.

تا به امروز دانشمندان تعریف دقیق و روشنی از رفتار هوش مصنوعی پیدا نکرده‌اند. حتی تلاش‌ هایی مانند شبکه‌های عصبی نیاز باید در ابتدا با یک سری از داده های خام مورد آموزش قرار گیرند. البته این سیستم‌ها امروزه ابداعات عجیبی دارند، مانند تولید صورت‌هایی که وجود خارجی ندارند. این تولیدات از منشأ و منبع اطلاعات حاصل می‌شوند که به آن‌ها در اصطلاح دیتابیس گفته می‌شود. شرکت‌های بزرگ نیز دیتابیس­ های هر منطقه را بدون آنکه کسی خبردار شود، می­ فروشند. این خرید و فروش‌ها در واقع خرید و فروش آینده است.

 

ظهور هوش مصنوعی

نرم‌ افزارهای هوش مصنوعی در ابتدا برای تصمیمات سریع و با امکان فاکتورهای متغیر نامحدود ارایه شدند. بعد از آن به‌ صورت گسترده در سیستم ناوبری هواپیماها دیده شدند. سپس در صنایع نظامی به‌ کاربرده شده‌اند، البته بعضی از این کاربری‌ها کاملاً سری هستند.

با ورود هوش مصنوعی به صنایع درمانی سرعت تشخیص و تفسیر آزمایش‌ها نیز بالا رفته است.

کارایی و نتایج وسوسه‌ انگیز آن باعث شده است تا یک‌ پایه اصلی هر سیستم بینای ماشین، نرم‌ افزارهای هوش مصنوعی باشند. کوچکترین کاربردی که در فیلترهای نرم‌ افزاری شبکه‌های اجتماعی است. البته کاربردهای منطقی‌تر و کاربردی‌تری هم مانند سیستم‌های شناسایی مجرم و تروریست و حتی شناسایی عابر نیز برای آن‌ها به وجود آمده است.

ربات با بینایی ماین و هوشش مصنوعی
ربات با بینایی ماشین و هوش مصنوعی در حال اسکن و کنترل کیفیت

مشاغل در خطر

زنگ حذف مشاغل ابتدا با کم شدن تعداد کارگران خط تولیدها زده شد. اگر چه سیستم‌های رباتیک و اتوماسیون را نباید در زمره سیستم‌های هوش مصنوعی دانست، شاید باید آن‌ها را نسل انسان‌های اولیه خواند. ولی در نهایت با رشد سریع این نرم‌ افزارها امروزه مشاغلی مانند رانندگان تاکسی در خطر هستند. همان‌گونه که شرکت اوبر اولین قدم‌ها را در این زمینه برداشت. ارتش‌های جهان از مدت‌ها قبل این رویا را در سر می­ پروراندند. رویایی که در آن ربات‌ها با دریافت دستور مأموریت محوله را بدون کم‌ و کاست انجام دهند و همچنین نیاز به بازنشستگی نداشته باشند.

خودروهای خودران
خودروهای خودران بوسیله هوش مصنوعی

 

همچنین در شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای ارتباطی مدت‌ها است که هوش مصنوعی حاکم بوده است، بدون اینکه متوجه شویم تمامی اطلاعات دسته‌ بندی می‌شود و در بازار هدف ارایه می‌گردد.

آینده خطرناک

تا به این لحظه خطری مشاهده نشده است. البته یکی از مواردی که در مورد هوش مصنوعی می‌تواند خطرناک باشد، قدرت یادگیری آن‌ها است. حال تصور کنید که به یک دیتابیس بزرگ دست یابند و بتوانند از پروتکل‌های امنیتی که آن‌ها نیز یک نرم‌افزار بر پایه هوش مصنوعی هستند، عبور کنند. تنها یک منطق مخرب می‌تواند آینده خطرناکی را برای بشر رقم بزند. نباید بیم‌ها و امید کارلوس گون و ایلان ماسک را نادیده گرفت.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x