مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
پول هوشمند در بورس و راه تشخیص آن

پول هوشمند در بورس چیست و راه تشخیص آن چگونه است؟

پول هوشمند به قدری بزرگ و پرقدرت است که توانایی ایجاد تغییر روند مصنوعی یک سهم را وارد و تاثیرات بسیار زیادی در بازار می گذارد. با ورود پول هوشمند به بازار سایر بخش ها نیز ممکن است تحت تاثیر آن دچار افزایش و یا کاهش قیمت شوند.

پول هوشمند در بورس چیست و نحوه شناسایی آن

پول هوشمند چیست؟

بازار سرمایه بازاری بزرگ و برای بسیاری افراد ناشناخته است. نکته مهم برای کسب سود این است که بهترین موقعیت خرید و سرمایه گذاری را تشخیص دهند.

به عنوان سرمایه گذار باید توانایی پیش بینی روند سهام های مختلف را داشته باشیم و برای این کار احتیاج به دانستن بسیاری از مفاهیم و ابزارها داریم.

یکی از این مفاهیم، قضیه پول هوشمند است. ممکن است برای شما سوال باشد پول هوشمند چیست و چگونه می توان آن را تشخیص داد.

پول هوشمند سرمایه ای است که توسط متخصصان بزرگ و سرمایه گذاری، شرکت های سرمایه گذاری و… برای ایجاد روندهای صعودی در سهم وارد بازار می شود.

سرمایه گذاران بزرگ بازار به خاطر دسترسی به اطلاعات نهان شرکت ها و… با قدرتی که دارند جهت حرکت سهم را مشخص می کنند.

پول هوشمند به قدری بزرگ و پرقدرت است که توانایی ایجاد تغییر روند مصنوعی یک سهم را وارد و تاثیرات بسیار زیادی در بازار می گذارد.

با ورود پول هوشمند به بازار سایر بخش ها نیز ممکن است تحت تاثیر آن دچار افزایش و یا کاهش قیمت شوند.

پول هوشمند در بورس چیست و نحوه شناسایی آن
پول هوشمند در بورس چیست و نحوه شناسایی آن

ورود پول هوشمند چیست؟

بازار بورس دنیای عجیب و بزرگی است. در این بازار در نهایت معامله گران هستند که تصمیم می گیرند در کجا وارد و در کجا خارج شوند.

اگر بازار را مانند یک دریاچه در نظر بگیریم سهام داران در آن نقش ماهی را دارند. بزرگ یا کوچک با توجه به حجم سرمایه خود.

ماهی های بزرگ با هر حرکت در این دریاچه می توانند موجی درست کنند که اگر بقیه ماهی ها یا سرمایه داران با آن ها همسو نباشند، ممکن است به نابودی برسند.

پول هوشمند چیست؟ مسیری را می تواند به ما نشان دهد که بتوانیم در کنار ماهی های بزرگ بمانیم.

تا اینجا با مفهوم کلی پول هوشمند آشنا شدیم، در ادامه می خواهیم به راه های شناسایی پول هوشمند در بورس و… بپردازیم.

تشخیص پول هوشمند

به خاطر اینکه افراد با دانش پنهانی و یا اطلاعات بیشتر، معمولا با سرمایه بیشتری وارد یک سرمایه‌گذاری می‌شوند، ورود پول هوشمند را گاهی اوقات از طریق حجم معاملات بیش از حد می‌توان تشخیص داد (مخصوصا در زمانی که هیچ اطلاعات عمومی برای توجیه این رشد وجود ندارد)

دانستن هویت پول هوشمند و زمان و جایی که این پول در آن سرمایه‌گذاری می‎شود، می‌توانید یک منفعت بزرگ برای سرمایه‌گذاران خردی باشد که قصد دارند سوار بر امواج پول هوشمند شوند.

پول هوشمند در بورس و راه تشخیص آن

سیگنال ورود پول هوشمند در بورس

پول هوشمند در بورس یک پول قدرتمند است که می‌تواند در یک سهم جریان سازی داشته باشد. این پول می‌تواند روند سهم را تغییر دهد و یا در ایجاد یک‌ روند جدید و مثبت تأثیر مستقیم و بالایی داشته باشد.

هرچه سهم کوچک‌تر باشد این جریان سازی قوی‌تر و مشخص‌تر رخ می‌دهد و به بیان بهتر حجم سرمایه کمتری برای ایجاد یک جریان قوی در سهم‌های کوچک وجود دارد؛ اما در سهم‌های بزرگ‌تر به علت حضور تعداد بیشتر سهامدار عمده حقیقی و حقوقی کمتر یک یا چند پول هوشمند در بورس می‌تواند کاری مشخص انجام دهد.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که در بورس هیچ چیز حتی پول هوشمند صددرصدی نیست و نباید تنها بر اساس آن معامله کرد.

۱- حجم معاملات: اولین قدم که شما باید برای کشف پول هوشمند در بورس بردارید این است که حجم معاملات چند روز کاری سهم را بررسی کنید.

۲- قدرت خریداران: بعد از این که توانستید سهمی را پیدا کنید که حجم معاملات غیرعادی در آن وجود دارد، به قدرت خریداران نسبت به فروشندگان آن روزهای حجم‌های غیرعادی نگاه کنید.

هرچه قدرت بیشتری دست خریداران باشد، یعنی تعداد خریداران نسبت به فروشندگان قوی‌تر باشد یعنی افراد قدرتمندتری وارد این سهم شدند و پول‌های درشتی در سهم در حال جریان است که این می‌تواند نوید روزهای خوبی را برای سهم داشته باشد.

۳- معاملات بلوکی نباشد: گام آخر و مهم که باعث می‌شود که شما از انتخاب یک سهم اشتباه دور شوید این است که معاملات بلوکی مربوط به سهم را پیدا کنید. در کلام بهتر اگر سهمی را پیدا کردید که دو شرط بالا را دارد هنوز امکان دارد که به‌ جای پول هوشمند در بورس تنها معاملات بلوکی در آن صورت گرفته است که این چندان جذاب نیست.

پول هوشمند در بورس چیست و نحوه شناسایی آن
پول هوشمند در بورس چیست و نحوه شناسایی آن

جریان پول هوشمند

بر اساس نظریه‌های موجود در بازارهای سرمایه، پول هوشمند در چهار فاز خاموش، آگاهی، شیدایی و سقوط به جمع‌آوری، افزایش قیمت، توزیع و سپس کاهش قیمت یک سهم یا دارایی می‌پردازد.

مرحله اول

در این مرحله بازیگران اصلی و صاحبان پول هوشمند که اطلاعاتی در رابطه با تغییرات صورت‌های مالی شرکت‌ها یا اتفاقات بنیادی دارند، برای اطمینان از خرید در پایین‌ترین قیمت، سهام یا دارایی مذکور را در حجم‌های سنگین نمی‌خرند تا قیمت یک‌باره افزایش نداشته باشد. حتی دیده‌ شده که برخی نهادها با کدهای حقوقی خود سهامی را در قیمتی پایین به فروش می‌گذارند و کدهای حقیقی خودشان خریدار آن می‌شوند و به این صورت پول هوشمند را وارد معاملات می‌کنند.

به همین دلیل به ناچار سهام مورد نظر را طی یک دوره زمانی چند روزه یا حتی چندماهه جمع‌آوری می‌کنند. در واقع آن‌ها با ترفندهایی همچون خرید در ساعات بازگشایی بازار و فروش در ساعات پایانی در عین آنکه قیمت را پایین نگه می‌دارند اما در مجموع میزان خریدها را بیش از میزان فروش نگه می‌دارند.

مرحله دوم

در مرحله بعدی هدف پول هوشمند بالا بردن قیمت سهم جهت فروش در آینده است. صاحبان پول هوشمند با واردکردن سرمایه خود و به حرکت درآوردن پول هوشمند شروع به خرید در قیمت‌های حداقلی در حجم‌های بالا می‌کنند و با کمیاب نشان دادن آن در بازار، تقاضای را بالا می‌برند.

در این هنگام پول هوشمند با دامن زدن بر میزان تقاضا از طریق خرید مستمر و افزایش قیمت به دلیل کمبود عرضه موجی ایجاد می‌کند که تحریک هیجانی سایر سرمایه‌گذاران و خریداران خرد و هدایت آن‌ها به سمت خرید سهام مذکور را در دستور کار قرار می‌دهد.

مرحله سوم

پس‌ از آن در فاز آگاهی، وقتی اغلب سرمایه‌گذاران به این باور رسیدند که سهم یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری است؛ قیمت‌ها از زمانی که پول هوشمند وارد این بازار شده بود، بالاتر می‌رود. هر چقدر بازیگران بازار بیشتری بر روی سهم یا دارایی مورد بحث سرمایه‌گذاری می‌کنند تقاضا افزایش‌یافته و قیمت‌ها همچنان بالاتر می‌رود.

این نقطه آغاز فاز شیدایی است و موجب می‌شود سرمایه‌گذاران بی‌تجربه به هر قیمتی به دنبال استفاده از این فرصت باشند. در این فاز، قیمت سهم چندین برابر زمانی است که پول هوشمند وارد بازار شده بود. پس‌ از آن و به دنبال افزایش چند برابری حجم و ارزش معاملات، پول هوشمند شروع به انتقال مالکیت سهم به خریداران خرد می‌کند. البته این کار مرحله‌ به‌ مرحله انجام می‌شود و صاحبان پول هوشمند سهام خود را با حجم بالا نمی‌فروشند تا کاهش قیمت ناگهانی و یک‌باره اتفاق نیفتد.

مرحله چهارم

در مرحله آخر پول هوشمند که بخش قابل‌ توجهی از سهام خود را به فروش رسانده به قصد ریزش قیمت‌ها دست به عرضه در حجم بالا می‌زند و از بازار خارج می‌شود. در این وضعیت لایه‌های آخر خریداران و سرمایه‌گذاران خرد که شانس کمی برای خروج در قیمت‌های بالاتر را دارند، معمولاً بازنده این بازی می‌شوند زیرا با دیدن چنین وضعیتی، وحشت‌زده شروع به فروش سهام خود می‌کنند که به کاهش بیشتر قیمت کمک می‌کند.

انواع روش های سرمایه گذاری 1 1200x675 1

 

چند نکته مهم در مورد پول هوشمند در بورس

حال نکته مهم بعدی این است که خروج پول هوشمند نشانه چه می تواند باشد؟

و خروج پول هوشمند چه نشانه هایی دارد؟

ورود پول هوشمند نشانه تغییر روند مثبت است و خروج پول هوشمند را می توان آغاز روند منفی یا یک رنج زنی در سهم دانست.

 

برای بهتر شناختن پول هوشمند در بورس می توانید مطلب زیر را نیز مطالعه کنید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x