مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
پول هوشمند در بازار سرمایه

پول هوشمند چیست و چگونه وارد یک سهم می شود؟

آشنایی با مفهوم پول هوشمند در بازار سرمایه

پول هوشمند عموما تحت سرمایه نهادی و به صورت منسجم وارد بازار می شود و نمی توان آن را سرمایه گذاری اندک و مستقل نام برد و اثرات آن را می توان افزایش حجم و ارزش معاملات به صورت یکباره در بازار نام برد.

پول هوشمند عمدتا در موج ابتدایی وارد بازار شده و هیجاناتی را در آن ایجاد می کند که خود موجب تحریک ورود سرمایه گذاران در مرحله بعدی می شود که این نیز همگام با خروج مرحله به مرحله پول های هوشمند در بازار صورت می گیرد و لایه های آخر خریداران نیز عموما بازنده این بازی می باشند پس ورود این سرمایه ها رو نمی توان با عنوان استراتژی برد- برد نام برد.

 

اما سوال اصلی اینجاست که پول هوشمند چه زمانی وارد بازار می شود و چه کسانی از آن منتفع می شوند؟؟

۱- زمانی که وضعیت بازار نامساعد است و همه اظهار نا امیدی میکنند و به نوعی فشار فروش در سهم بالا می باشد و تقاضایی برای سهام شرکت ها وجود ندارد.

۲-جایی که قیمت ها به پایین ترین حد خود رسیده و به اصطلاحا قیمت ها کف می باشند.

 

در این هنگام بازیگران اصلی سهم تحت عنوان سرمایه نهادی وارد بازار می شوند و شروع به خرید سهام شرکت ها می کنند و یک موج قوی را در سهام شرکت ها ایجاد میکنند. زمانی که قیمت ها حدوده ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد در بازیگران ثانویه و خرد بازار هیجان زیادی برای خرید سهام سهام ایجاد می شود تا از رالی ایجاد شده در بازار جا نمانند. این زمان همان زمانی می باشد که اخبار و شایعات بازار حسابی داغ می شود و بهترین خبرهایی که در صنعت وجود دارد شکوفا می شود و اینجاست که هدف گذاری در خصوص قیمت سهم بسیار افزایش یافته و به محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد می رسد.

بعد از یک رشد خوب در قیمت سهام پول هوشمند شروع به خروج از سهم میکند و این فرایند طی چند روز ادامه دارد و به همین دلیل ریزش قیمت ها در این نوع سرمایه گذاری سریع می باشد به همین دلیل سرمایه گذاران ثانویه و خرد که در قسمت بالا در خصوص ان صحبت شد آخرین بازندگان سهم می باشند. معمولا این سرمایه گذاران متوجه خروج پول بعد از رشد قیمتی نمی شوند و از آنجایی که حجم هم هم در ریزش های قیمتی بالا می باشد پیش خود می گویند که ” حجم ها بالاست و به نظر این اصلاح قیمتی می باشد و انتظار رشد قیمت سهم وجود دارد” در صورتی که این تفکر اشتباه می باشد و کاهش قیمت به همراه حجم های سنگین در واقع قسمتی از بازی می باشد.

پول هوشمند زمانی که در بازار وارد می شود عموما روند های بزرگی را ایجاد می کند و به همین دلیل می توان رشد سهام گروه خودروسازی در دی و بهمن ۹۴ را صرفا ورود پول هوشمند در این صنعت دانست. به گونه ای که در ابتدای حرکت قیمت ها به کمترین حد خود رسیده بودند و نا امیدی کامل در این صنعت و رشد قیمتی سهام این گروه ایجاد شد. اما به یکباره در بسیاری از نمادهای گروه حجم معاملات به شدت افزایش یافت و همگام با آن خبرهای به شدت مثبتی از سهام این گروه و قراردادهای مختلف آن در بازار منتشر شد و تارگت های قیمتی سهم نیز همچنان بالا بود. در این مرحله سرمایه گذاران خرد بازار و بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری شروع به سرمایه گذتاری در شرکت های گروه خودروسازی کردند و قیمت ها نیز بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت. بعد از آن به یکباره همگام با خروج پول از این گروه قیمت ها به شدت کاهش پیدا کرد.

 

برخی از نشانه های ورود پول هوشمند به سهم

۱- حجم معاملات در سهم به یکباره افزایش می یابد

۲- نسبت قدرت خریدار به فروشنده کاهش می یابد به گونه ای خریداران با تعداد کم ولی با حجم های بالا شروع به خرید سهم میکنند.

۳- جمع آوری سهم به صورت آهسته نمی باشد و به یکباره صورت میگیرد.

۴- قیمت ها بعد از کاهش قیمت در یک محدوده ای مانند فنر فشرده می شوند.

 

مختصری از کتاب ” سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار”

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
5 سال قبل

عالی،خیلی ممنون

کاربران ناشناس
3 سال قبل

ممنون. ممکنه در مورد ورود و خروج پول هوشمند و راههای ردگیری اون بیشتر مطلب بگذارید

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x