مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
گل ارکیده

گل ارکیده گلدانی و روش نگهداری این گیاه

اولین نکته در مورد نگهداری گل ارکیده گلدانی این است که این گیاه به رطوبت زیادی نیاز دارد. خاکی که این گیاه در آن کاشته می شود هم شرایط خاص به خود را دارد.

گل ارکیده گلدانی و روش نگهداری این گیاه

گل ارکیده یکی از گیاهان زیبا و البته پر طرفدار است. این گل زیبا شکوفه هایی با رنگ های متنوع دارد و چیزی در حدود ۲۰ هزار نوع از این گل در جهان یافت می شود. گل ارکیده سفید نیز طرفداران خاص خود را دارد.

با تحلیلک همراه باشید تا در مورد روش نگهداری و پرورش گل ارکیده و سایر مطالب مربوط به آن بیشتر بدانید.

گل ارکیده

روش نگهداری گل ارکیده گلدانی

اولین نکته در مورد نگهداری گل ارکیده گلدانی این است که این گیاه به رطوبت زیادی نیاز دارد. خاکی که این گیاه در آن کاشته می شود هم شرایط خاص به خود را دارد.

خاک مناسب گیاه ارکیده

مهم ترین ویژگی خاک ارکیده این است که زهکشی مناسبی داشته باشد و آب به سرعت از آن عبور کند. دو نوع خاک برای گل ارکیده استفاده می شود: پوسته درخت (چیپس) و خزه درشت (ماس)

اگر خاک ارکیده پوسته درخت باشد، لازم است که سالی یک بار یا دو سال یک بار تعویض شود، چون بافت چوبی آن به مرور زمان خرد می شود و خاصیت زهکشی و خارج شدن آب را از دست می دهد.

برای عوض کردن خاک کافی است ارکیده را با دقت و به آرامی از گلدان بیرون آورید، خاک قبلی آن را دور بریزید و ریشه های پوسیده و سیاه شده را با قیچی ببرید. حالا گیاه را دوباره در گلدان بگذارید و خاک جدید را روی آن بریزید.

به عقیده پرورش دهندگان ارکیده، بهترین خاک برای این گیاه، پوسته درخت یا همان چیپس است.

گل ارکیده

آبیاری ارکیده

گیاه گل ارکیده را یک روز قبل از این که خاکش کاملا خشک شود، آبیاری کنید. خاکی که ارکیده در آن رشد می کند، یکی از عوامل مهم و تعیین کننده مقدار آبیاری است.

به عنوان قانون کلی می توانیم بگوییم اگر خاک گلدان پوسته درخت است، لازم است هر ۷ تا ۱۰ روز یک بار به آن آب بدهید چون پوسته درخت آب را کم تر در خودش نگه می دارد و اگر آن را در خزه درشت می کارید هر ۱۴ تا ۲۱ روز یک بار آن را آبیاری کنید چون خزه مثل اسفنج عمل می کند و آب را مدت بیشتری در خودش نگه می دارد.

بیشتر بخوانید: گل حسن یوسف و هر آنچه باید درباره این گیاه بدانید

برای اینکه مقدار رطوبت خاک گلدان را بفهمید، با انگشتتان مقداری از خاک گلدان را بیرون آورید. آن را بین دو انگشتتان بمالید و این گونه متوجه می شوید که چه مقدار رطوبت دارد. البته با گذشت زمان و با توجه به شرایط محیطی منزلتان متوجه می شوید که گیاه ارکیده تان چه موقع به آبیاری نیاز دارد.

بهترین روش آبیاری ارکیده این است که آب تمامی سطح گلدان را آب بپوشاند و مقدار آن به اندازه‌ای باشد که آب اضافی از زیر آن بیرون بیاید. زهکشی گلدان هم نکته بسیار مهمی است؛ یعنی کف گلدان باید چند سوراخ داشته باشد که آب اضافی به راحتی از آن خارج شود.

گیاه ارکیده رطوبت را دوست دارد. اگر در مناطق خشک تری زندگی می کنید، برای تامین رطوبتش می توانید روزانه با اسپری آب به آن غبارپاشی کنید، همچنین می توانید از دستگاه بخور سرد استفاده کنید و یا گلدان را در بستری از سنگریزه و آب بگذارید.

گل ارکیده

کوددهی گیاه ارکیده

ارکیده حتما نیاز به کوددهی دارد چون خاک آن مواد مغذی گیاه را تامین نمی کند. پرورش دهندگان ارکیده برای کوددهی پیشنهاد می‌کنند که همیشه یک چهارم مقدار توصیه شده از کود محلول در آب را داخل آبی که به ارکیده می دهید، حل کنید و آن را آبیاری کنید. بدین ترتیب همیشه مقدار کمی کود به طور ثابت به گیاه می رسد و دیگر لازم نیست نگران کوددهی گیاهانتان باشید.

نور

گل ارکیده نور زیاد را دوست دارد اما نباید مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. نور برای گل دهی ارکیده بسیار مهم است. اگر گل ارکیده شما گل نمی دهد به احتمال زیاد نور کافی به آن نرسیده است.

بیشتر بخوانید: گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم

انواع ارکیده / ارکیده پروانه ای (فلانوپسیس) یکی از پرطرفدارترین ارکیده هاست که ۲ بار در سال و هر بار به مدت ۲ تا ۳ ماه گل می دهد.

گل ارکیده

بیشتر بخوانید: نخل شامادورا / معرفی کامل این گیاه مقاوم

منبع: گلستان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x