مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
۱۱ نوآوری که تاریخ را تغییر داد

۱۱ نوآوری که تاریخ را تغییر داد

همیشه خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایی بوده که انسان را به سوی پیشرفت سوق داده است، از اختراعات پیشگام گرفته تا پیشرفت‌های جسورانه علمی و پزشکی، در مورد ۱۱ نوآوری که مسیر تاریخ بشر را تغییر داده است، بیشتر بدانید.

۱۱ نوآوری که تاریخ را تغییر داد

به نقل از هیستوری، همیشه خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایی بوده که انسان را به سوی پیشرفت سوق داده است، از اختراعات پیشگام گرفته تا پیشرفت‌های جسورانه علمی و پزشکی، در مورد ۱۱ نوآوری که مسیر تاریخ بشر را تغییر داده است، بیشتر بدانید.

دستگاه چاپ

قبل از ظهور اینترنت، هیچ نوآوری به اندازه دستگاه چاپ گوتنبرگ به گسترش دانش کمک نکرد. دستگاه گوتنبرگ که در سال ۱۴۴۰ در ماینز آلمان توسعه یافت، با استفاده از قالبی که امکان تولید سریع قطعات از نوع آلیاژ سرب را فراهم می‌آورد، کمک بزرگی به صنعت چاپ کرد.

دستگاه چاپ نه تنها کتاب‌ها را برای طبقات پایین جامعه مقرون به صرفه کرد، بلکه به روشنگری و گسترش ایده‌های جدید و اغلب بحث برانگیز کمک کرد. این دستگاه در برانگیختن انقلاب‌ها، تحولات مذهبی و اندیشه علمی آنقدر تأثیرگذار بود که مارک تواین بعدا نوشت: “آنچه امروز در جهان هست، چه خوب و چه بد، مدیون گوتنبرگ است.”

دستگاه چاپ

قطب نما

قطب نما‌های مغناطیسی ممکن است توسط ماهواره‌ها و سیستم‌های موقعیت یابی جهانی تا حدودی منسوخ شده باشند، اما تأثیر آن‌ها در ناوبری و اکتشاف اولیه غیرقابل تخمین است. قطب نما در اصل در چین اختراع شد، اما در قرن ۱۴ قطب نما‌ها به طور وسیعی جایگزین ابزار‌های نجومی، به عنوان ابزار اصلی ناوبری دریانوردان شده بودند. قطب نما روشی قابل اعتماد برای عبور از اقیانوس‌های جهان را در اختیار کاوشگران قرار داد. همچنین قطب نما اجازه تعامل – چه مسالمت آمیز و چه غیر آن – را به مردم دنیا داد.

قطب نما

پول کاغذی

در طول تاریخ، پول به شکل فلزات گران بها، سکه‌ها و حتی کالا‌های مختلفی وجود داشت، اما ظهور پول کاغذی دوران جدیدی را رقم زد، دنیایی که در آن پول می‌تواند کالا و خدمات را خریداری کند با وجود اینکه خودش ارزش ذاتی ندارد. ارز کاغذی در چین در قرن نهم به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت، اما تا اواخر دهه ۱۶۰۰ در اروپا ظاهر نشد. باتوجه به کمبود مکرر سکه، بانک‌ها اسکناس‌های کاغذی را به عنوان وعده‌ای در برابر پرداخت‌های آینده فلزات گران بها منتشر کردند.

پول کاغذی

در اواخر قرن نوزدهم بسیاری از کشور‌ها شروع به صدور وجه قانونی تحت حمایت دولت کردند که دیگر نمی‌توانست به طلا یا نقره تبدیل شود. روی آوردن به پول کاغذی نه تنها باعث نجات دولت‌های در حال بحران بود، بلکه دوره جدیدی از مقررات پولی بین المللی را نیز شکل داد.

فولاد

در حالی که جوامع بشری اولیه از سنگ، برنز و آهن استفاده گسترده‌ای می‌کردند، فولاد بود که به انقلاب صنعتی دامن زد و شهر‌های مدرن را ساخت. شواهد مربوط به ابزار‌های فولادی به ۴۰۰۰ سال پیش بر می گردد، اما این آلیاژ تا دهه ۱۸۵۰ تولید انبوه نشد. سپس فولاد به یکی از بزرگترین صنایع روی کره زمین تبدیل شد و در ایجاد همه چیز از پل‌ها و راه آهن گرفته تا آسمان خراش‌ها و ماشین‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

فولاد

چراغ برق

در حالی که به راحتی می‌توان آن‌ها را بدیهی تلقی کرد، اما تنها چیزی که نیاز است یک قطع برق کوتاه مدت است تا اهمیت نور‌های مصنوعی را به ما یادآوری کند. چراغ‌های برقی که در اوایل قرن نوزدهم توسط همفری دیوی و چراغ قوس کربنی اش راه اندازی شد، به لطف مخترعانی مانند وارن د لا رو، جوزف ویلسون سوان و توماس آلوا ادیسون در دهه ۱۸۰۰ توسعه یافت. این ادیسون و سوان بودند که اولین لامپ‌های طولانی مدت را در سال ۱۸۷۹ و ۱۸۸۰ ساختند و جامعه را از وابستگی تقریباً کامل به نور روز آزاد کردند.

چراغ برقی

چراغ‌های برقی در همه چیز از روشنایی خانه و چراغ‌های خیابان گرفته تا چراغ قوه و چراغ‌های جلو اتومبیل استفاده می‌شود. شبکه‌های پیچیده‌ای از سیم‌ها که برای تغذیه لامپ‌های اولیه نصب شده اند نیز به ایجاد اولین سیم کشی برق خانگی کمک کرده و راه را برای بی شماری دیگر از لوازم خانگی هموار کرده است.

اهلی کردن اسب

از زمان اهلی شدن اسب‌ها در حدود ۵۵۰۰ سال پیش، آن‌ها به طور جدایی ناپذیری با رشد انسان پیوند خورده اند. آن‌ها مردم را قادر ساختند تا مسافت‌های زیادی را طی کنند و به فرهنگ‌های مختلف این فرصت را داد که تجارت و ایده‌ها و فناوری را مبادله کنند. قدرت و چابکی اسب به این معنی است که اسب‌ها می‌توانند بار حمل کنند، زمین‌های کشاورزی را شخم بزنند و انسان‌ها را نیز حمل کنند.

اسب اهلی

شاید از همه مهمتر، اسب‌ها ماهیت جنگ را تغییر دادند. قبلا جنگجویان از هیچ چیز بیشتر از یک ارابه با اسب یا یک جنگجوی سواره نمی‌ترسیدند و جوامعی که در استفاده از اسب‌ها مسلط بودند معمولاً در جنگ غالب می‌شدند.

ترانزیستور‌ها

ترانزیستور یک نوآوری مهم در تاریخ است و یکی از اجزای ضروری تقریباً هر ابزار الکترونیکی مدرن است. این دستگاه‌های نیمه هادی کوچک که برای اولین بار در اواخر سال ۱۹۴۷ توسط آزمایشگاه بل توسعه یافتند، امکان کنترل دقیق مقدار و جریان را در تخته مدار فراهم می‌کنند. ترانزیستور‌ها که در اصل در رادیو‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اکنون تبدیل به قطعه‌ای اساسی از مدار در تعداد بیشماری از دستگاه‌های الکترونیکی از جمله تلویزیون، تلفن همراه و رایانه شده اند. میزان ترانزیستور‌ها در مدار‌های مجتمع تقریباً هر دو سال یکبار دو برابر می‌شود (پدیده‌ای که به قانون مور معروف است) بنابراین تأثیر قابل توجه آن‌ها بر روی فناوری در حال افزایش است.

ترانزیستور

بزرگنمایی عدسی‌ها

لنز‌های بزرگنمایی ممکن است یک اختراع غیرقابل توجه به نظر برسند، اما استفاده از آن‌ها تصویری کلی از همه چیز از ستارگان و کهکشان‌های دور گرفته تا عملکرد جزئی سلول‌های زنده را برای بشر ارائه کرده است. لنز‌ها برای اولین بار در قرن ۱۳ به عنوان یک وسیله کمکی برای افراد کم بینا مورد استفاده قرار گرفتند و اولین میکروسکوپ و تلسکوپ در اواخر قرن ۱۶ و اوایل قرن ۱۷ ساخته شدند. لنز‌های بزرگنمایی منجر به پیشرفت‌های جدیدی در زمینه‌های فراوانی از جمله نجوم، زیست شناسی، باستان شناسی، بینایی سنجی و جراحی شده است.

عدسی

تلگراف

تلگراف اولین مورد در خط توسعه طولانی ارتباطات بود که بعداً شامل رادیو، تلفن و ایمیل شد. تلگراف که در قرن‌های ۱۸ و ۱۹ توسط بسیاری استفاده می‌شد، از کد معروف مورس (ساموئل مورس) برای انتقال پیام با متوقف کردن جریان برق در امتداد سیم‌های ارتباطی استفاده کرد. خطوط تلگراف در دهه ۱۸۵۰ افزایش یافت و تا سال ۱۹۰۲، کابل‌های فرا اقیانوسی کره زمین را احاطه کردند. تلگراف و جانشینان بی سیم آن اولین پیشرفت عمده در ارتباطات جهانی بودند. توانایی ارسال سریع پیام‌ها در فواصل دور، تأثیر غیرقابل وصفی بر دولت‌ها، تجارت، بانک، صنعت، جنگ و رسانه‌های خبری گذاشت و بستری برای عصر اطلاعات تشکیل داد.

تلگراف

آنتی بیوتیک‌ها

آنتی بیوتیک‌ها که یک قدم بزرگ در زمینه پزشکی به شمار می‌روند، با کشتن و جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر، جان میلیون‌ها نفر را نجات دادند. دانشمندانی مانند لوئیس پاستور و جوزف لیستر اولین کسانی بودند که باکتری‌ها را شناختند و تلاش کردند با باکتری‌ها مبارزه کنند، اما این الکساندر فلمینگ بود که اولین جهش را در آنتی بیوتیک‌ها انجام داد هنگامی که در سال ۱۹۲۸ به طور تصادفی کپک مهار کننده باکتری موسوم به پنی سیلین را کشف کرد.

آنتی بیوتیک

هیچ کجا تأثیر آن‌ها بیشتر از میدان جنگ مشهود نبود. در حالی که تقریباً ۲۰ درصد از سربازانی که به ذات الریه باکتریایی مبتلا شده بودند در جنگ جهانی اول جان باختند، اما با آنتی بیوتیک‌ها این تعداد در طول جنگ جهانی دوم به یک درصد کاهش یافت. آنتی بیوتیک‌ها از جمله پنی سیلین، ونکومایسین، سفالوسپورین و استرپتومایسین تقریباً با هر نوع عفونت شناخته شده از جمله آنفولانزا، مالاریا، مننژیت، سل و اکثر بیماری‌های مقاربتی مقابله کرده اند.

موتور بخار

اگر پیشرفت اولیه موتور بخار نبود، هیچ یک از روش‌های حمل و نقل از جمله خودرو‌ها، هواپیما‌ها، کارخانه‌ها، قطار‌ها، فضاپیما‌ها و… عملی نمی‌شد. اولین استفاده عملی از احتراق خارجی به سال ۱۶۹۸ برمی گردد، زمانی که توماس ساوری یک پمپ آب با بخار تولید کرد. موتور‌های بخار سپس در اواخر دهه ۱۷۰۰ توسط جیمز وات تکمیل شدند و در طول انقلاب صنعتی یکی از مهمترین جهش‌های تکنولوژیکی در تاریخ بشر را تقویت کردند.

موتور بخار

در طول دهه ۱۸۰۰، احتراق خارجی باعث پیشرفت تصاعدی در حمل و نقل، کشاورزی و تولید شد. از همه مهمتر، اصل موتور بخار در حرکت، زمینه را برای نوآوری‌های بعدی مانند موتور‌های احتراق داخلی و توربین‌های جت فراهم کرد که باعث ظهور ماشین‌ها و هواپیما‌ها در طول قرن بیستم شد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x