مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
کاشت جعفری در گلدان / کاشت جعفری

آموزش روش کاشت جعفری در گلدان

جعفری در مقابل خشکی حساس ولی در مقابل سرما بسیار مقاوم است. کشت گیاه جعفری در هر نوع آب و هوایی امکان پذیر است ولی در آب و هوای خشک بهترین نتیجه را می دهد.

آموزش روش کاشت جعفری در گلدان

جعفری گیاهی دو ساله است و در واقع از خانواده شوید است. جعفری به حالت وحشی نیز می روید و در بعضی نواحی پرورش داده می شود.

کاشت جعفری در گلدان / کاشت جعفری در باغچه
کاشت جعفری در گلدان

روش کاشت جعفری در خانه

جعفری در مقابل خشکی حساس ولی در مقابل سرما بسیار مقاوم است. کشت گیاه جعفری در هر نوع آب و هوایی امکان پذیر است ولی در آب و هوای خشک بهترین نتیجه را می دهد.

جعفری یک گیاه سایه دوست است. برای کاشت جعفری در گلدان زمین مورد کشت باید نرم، مرطوب و دارای مواد غذایی کافی باشد. زمین های نیمه سنگین با هوموس، لومی و شن لومی بهترین زمین های کشت گیاه جعفری هستند.

بیشتر بخوانید: گیاهان خوراکی مناسب آپارتمان

گیاه جعفری در خاک های عمیق و قوی به علت وفور مواد غذایی خوب رشد می کند. نظر به اینکه معمولاً از برگ این گیاه استفاده می شود، بنابراین احتیاج آن به کودهای ازته بیشتر است، PH مناسب خاک برای این گیاه ۶ تا ۷ است.

کاشت جعفری در گلدان / کاشت جعفری در باغچه
روش کاشت جعفری در گلدان

محل کاشت جعفری در منزل

یک نقطه آفتابگیر و یا نیمه سایه را برای کاشت این گیاه انتخاب کنید. خاک آن باید آب را به خوبی رد کند. برای تقویت خاک، به آن کود آماده گیاهی و یا حیوانی اضافه کنید. می توان این گیاه را در گلدان نیز کاشت. در آخر زمستان، زمانی که سرمای هوا کاهش یافت و احتمال یخ زدگی از بین رفت و زمانی که دمای خاک به ۲۵ درجه سانتی گراد رسید، بذر را بپاشید.

آماده سازی خاک برای کاشت جعفری در گلدان

زمین مورد کشت جعفری باید نرم، مرطوب و دارای مواد غذایی کافی باشد. کود دامی نپوسیده برای رشد و نمو گیاه مناسب نیست و باعث اختلال رشد در گیاه جعفری می شود. میزان کودهای شیمیایی با توجه به نوع و مواد غذایی موجود در زمین حدود ۹۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم ازت (در دو مرحله)، ۸۰ کیلوگرم p2o5 و ۱۶۰ تا ۱۳۰ کیلوگرم K2O در هکتار است. اگر بخواهید عمل برداشت را در چند مرحله اجرا کنید، بهتر است پس از هر بار برداشت مقداری کود ازته به زمین بدهید. (۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم در هکتار)

بیشتر بخوانید: گیاهان مناسب دکوراسیون برای طراحی داخلی آپارتمان و منزل

آبیاری و تقویت

گیاه را در زمان رشد اصلی تحت نظر بگیرید. اجازه دهید در میان آبیاری ها، خاک خشک شود. ماهیانه با تقویت کننده هایی که آرام آرام عمل می کنند آن را تغذیه کنید.

کاشت جعفری در گلدان / کاشت جعفری در باغچه
کاشت جعفری در گلدان

چه زمان تعویض گلدان انجام بدم؟ روش صحیح تعویض گلدان

بذرها را با فاصله ۸ تا ۱۰ سانتی متر از هم و در عمق نیم سانتی متری قرار دهید. می توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذرها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از زمان سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید. پس از کاشت جعفری در گلدان، آنها را آبیاری کنید. زمانی که ارتفاع گیاه به ۱۰ سانتی متر رسید، فاصله آنها را به ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر برسانید. می توانید برای حفظ رطوبت خاک، از کود در پای آن استفاده کنید.

برای پرورش جعفری و افزایش محصول، برگ های رسیده خارجی گیاه را مدام برداشت کنید.

کاشت جعفری در خانه نیازمند رسیدگی است. این رسیدگی شامل بررسی گیاه از لحاظ فاسد شدن ساقه اصلی، ایجاد خال هایی بر روی برگ ها و همین طور کرم های پشه هویج و کرفس نیز از آفات این گیاه هستند. برای کنترل خال های روی برگ ها و فاسد شدن ساقه اصلی، برگ های مبتلا را بچینید و از میزان آبیاری آن بکاهید. کرم های پشه را نیز با دست بردارید.

می توانید بذرها را پیش از کاشتن، یک شب تا صبح در آب غوطه ور کنید. کاشت مستقیم بذر، باعث رشد گیاه به طور رونده می شود. کاشت بذرها و رشد دادن نشاها، در سرعت عمل گیاه تأثیری ندارد. جابجایی گیاه فقط رشد آن را به تعویق می اندازد.

بیشتر بخوانید: انواع گل های رونده باغچه ای و نکات نگهداری از آنها

تاریخ و فواصل کاشت جعفری در گلدان

کاشت جعفری در گلدان می تواند در هر فصلی انجام شود. زمان کاشت جعفری در سبزی کاری های بزرگ و در مناطق معتدله، در بهار و گاهی نیز در پاییز است.

جعفری را در ردیف هایی به فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر روی ردیف می کارند. فاصله بین ردیف ها در کشت های مکانیزه ۲۵ سانتی متر است.

کاشت جعفری در گلدان و تکثیر آن

تکثیر جعفری به سهولت از طریق کاشتن دانه صورت می گیرد. مقدار بذر با توجه به نوع کشت و جنس خاک حدود ۵/۳ تا ۶ و گاهی اوقات بین ۸ تا ۱۰ کیلوگرم در هکتار است.

عمق کاشت ۲ تا ۳ سانتی متر است. بذر گیاه جعفری را از اسفند تا فروردین در ردیف هایی به فاصله ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر روی ردیف می کارند فاصله بین ردیف ها در کشت های مکانیزه ۲۵ سانتی متر است.

به خاطر ظرافت بذرها و طولانی بودن مدت جوانه زدن آنها (حدود ۳ هفته) در هر هکتار ۴ کیلوگرم بذر مخلوط به آن می افزایند.

کاشت جعفری در گلدان / کاشت جعفری در باغچه
کاشت جعفری در باغچه

داشت گیاه جعفری

سمپاشی قبل از کشت با دورینول (Deurinol) هکتاری ۴ تا ۵/۶ لیتر- با تنوران (Tenoran) هکتاری ۸ کیلوگرم و بعد از کشت با آفالون (Afalon) هکتاری ۵/۱ کیلوگرم با پوتابلان (Potablan) هکتاری ۸ کیلوگرم در ۴۰۰ تا ۶۰۰ لیتر آب و ۲ تا ۳ بار دیسک و چنگک زدن ماشینی ضروری است.

جعفری به حالت خودرو و نیمه خودرو و در نواحی مختلف یافت می شود. هچنین جعفری در اکثر نقاط کشور پرورش داده می شود.

کاشت جعفری در گلدان / کاشت جعفری در باغچه
کاشت جعفری در باغچه

منبع: گل من و تو

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x