مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
همه چیز درباره ارز دیجیتال ترون

ارز دیجیتال ترون (Tron) و هرچه در مورد آن باید بدانید

ارز دیجیتال ترون این روزها به یکی از جذاب ترین ارزهای دیجیتال بازار تبدیل شده است. در این مقاله سعی داریم به بررسی آن بپردازیم. با ما همراه باشید

همه چیز درباره ارز دیجیتال ترون (Tron)

ارز دیجیتال ترون این روزها به یکی از جذاب ترین ارزهای دیجیتال بازار تبدیل شده است. در این مقاله سعی داریم به بررسی آن بپردازیم.

با ما همراه باشید

 

ارز دیجیتال ترون (Tron) چیست؟

ترون ماشین مجازی غیر متمرکزی است که برای پیشرو بودن در اینترنت غیر متمرکز ساخته شده است. همانند اتریوم، ترون به توسعه‌دهندگان دپ‌ (اپلیکیشن‌ غیر متمرکز) امکان ساخت و به‌کارگیری پروتکل‌های پیچیده از طریق قراردادهای هوشمند روی بلاک‌چین خود می‌دهد.

بیشتر بخوانید: درباره ارز دیجیتال اتریوم چه می دانید؟

ارز دیجیتال ترون با نشانه اختصاری TRX، ارز داخلی بلاک چین ترون است. این ارز دیجیتال یک پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است که هدف آن ایجاد یک شبکه جهانی اشتراک‌گذاری مطالب رایگان در حوزه سرگرمی است.

به عبارت ساده، ترون از تکنولوژی بلاک چین به عنوان بستری برای توسعه بازار جهانی استفاده می‌کند که این شامل دنیای سرگرمی، رسانه و انواع محتواست. (اما به صورت غیرمتمرکز)

این بدان معناست که سازمان‌های مرکزی فعلی اینترنت (که واسطه‌ای برای سازندگان نیز به حساب می‌آیند) از این حلقه خارج می‌شوند. (مانند فروشگاه اپل استور، Google Play ،YouTube ،Google ،Facebook و …) این ویژگی به سازندگان محتوا این امکان را می‌دهد تا به طور مستقیم با کاربران در ارتباط باشند و سود کار خود را از آن‌ها دریافت کنند. (بدون پذیرش ریسک عدم رعایت خط مشی‌های یک شرکت)

ارز دیجیتال رسمی ترون ترونیکس نام دارد. کد رسمی که در پلتفرم‌های معاملاتی با نشانه اختصاری TRX نمایش داده می‌شود به کوین ترون اشاره دارد.

درست مانند اتریوم یا EOS، تمام تراکنش‌های ترونیکس در یک دفترچه عمومی ثبت می‌شوند و از طریق Tron Explorer قابل پیگیری هستند. اگر کسی صحبت از داشتن مقداری ترون در یک کیف پول نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری می‌کند، منظور آن ارز دیجیتال ترونیکس است نه بلاک چین ترون.

اما صحبت از ساخت یک اپلیکیشن در ترون به معنای بهره‌گیری از بلاک چین ترون است. مخاطبان محتوا می‌توانند برای دسترسی به محتوای مورد نظرشان در شبکه از ارز دیجیتال ترونیکس برای پرداخت استفاده کنند. سپس این کوین‌ها به حساب تولیدکنندگان محتوا واریز می‌شود و آن‌ها می‌توانند ترونیکس را با ارزهای رمزنگاری شده دیگری مبادله کنند و یا برای پرداخت هزینه خدمات بلاک چین از آن استفاده کنند.

همه چیز درباره ارز دیجیتال ترون
ارز ترون

 

تاریخچه‌ی ارز دیجیتال ترون (Tron)

داستان ترون از اوایل ۲۰۱۷ شروع می‌شود. در آن زمان مدیرعامل شرکت جاستین سان رسما سازمانی غیر انتفاعی که امروزه به نام ترون می‌شناسیم در سنگاپور تأسیس کرد. هدف این سازمان ساختن زیرساختی برای اینترنت غیر متمرکز و فراهم کردن سیستم مدیریت دمکراتیک در این شبکه‌ی جدید بود.

سان با حوزه‌ی تکنولوژی امور مالی بیگانه نبود زیرا او شاگرد مؤسس علی‌بابا جک ما بود. سان از دانشگاه جک ما یعنی هوپان فارغ‌التحصیل شده بود و در همان ماه‌ها در فهرست فوربز جزو «۳۰ نفر برتر زیر ۳۰ سال چینی» و «۳۰ نفر برتر زیر ۳۰ سال آسیایی» شده بود. باید توجه کرد که سان قبل از معرفی ترون در بخش بلاک‌چین شناخته‌ شده بود.

سان نماینده‌ی اصلی ریپل (Ripple) در چین بود. این مقام او را در جایگاهی قرار می‌داد که می‌توانست با شبکه‌ای از افراد که روزی برای مبدل ساختن ایده‌ی ترون به واقعیت نیاز دارند، در ارتباط باشد.

بیشتر بخوانید: ریپل چیست و هر آنچه باید در مورد ارز دیجیتال ریپل بدانید

او همچنین اپلیکیشن استریم آنلاین محبوبی به نام پیوو (Peiwo) تأسیس کرد، در حال‌ حاضر این اپلیکیشن ۱۰ میلیون کاربر در چین دارد.

جالب‌تر آن‌ که سان ترون را چند ماه بعد در پیوو به کار برد. این یکپارچه‌سازی به پیشرفت ترون در ناحیه کمک کرد، همچنین این استراتژی تعداد کاربران ترون را گسترش زیادی داد.

هدف از ساخت آن چه بود؟

ترون دارای یک شبکه‌ اینترنت غیرمتمرکز است که سازنده تلاش زیادی برای دستیابی به آن نموده است. هدف از ایجاد این ارز دیجیتال نیز معرفی این اینترنت غیرمتمرکز است. ساختار این شبکه به یک شبکه‌ جهانی غیرمتمرکز برای به اشتراک‌گذاری رایگان مطالب در حوزه‌ سرگرمی تبدیل شده است.

این صنعت در همین شرایط ارزش ۱ تریلیون دلاری را در جهان دارا است. شبکه‌ ترون به قدری قدرتمند است که به راحتی می‌توانید آن را با ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم مقایسه نمایید.

با توجه به ادعای سازنده مبنی بر پیشرفت چشم‌گیر ترون در سال‌های آینده، به نظر می‌رسد آقای سان و رفقا به دنبال داشتن بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در جهان هستند.

 

بنیاد ترون

بنیاد ترون یک سازمان غیر انتفاعی است که روی توسعه‌ی موارد استفاده از TRX و پروتکل ترون تمرکز دارد. امروزه ترونیکس روی یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های غیر متمرکز دنیا کار می‌کند. علاوه بر آن کل پروتکل ترون متن ‌باز است.

پلتفرم‌های متن‌ باز امن‌تر هستند؛ زیرا جامعه‌ی کاربران به هر آنچه برای تست نیاز است، دسترسی دارند.

 

ارز دیجیتال ترون (TRX)

ارز دیجیتال ترون با واحد اختصاری TRX، ارز داخلی بلاک چین ترون است. این توکن در سپتامبر سال ۲۰۱۷ و پس از اولین ICO موفق ترون ساخته شد. در آن ICO ترون توانست ۷۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. در ابتدا TRX توکنی روی شبکه اتریوم یا همان پروتکل ERC-20 بود و پس از فعال شدن بلاک چین ترون در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۸ روی شبکه اصلی آمد.

این ارز برخلاف اغلب ارزهای دیجیتال دیگر قابل استخراج نیست و تایید تراکنش‌ها از طریق الگوریتم اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) انجام می‌شود که درباره آن در ادامه توضیح داده‌ایم.

تعداد کل توکن‌های ترون ۱۰۰ میلیارد واحد بوده که در زمان نگارش این پست حدود ۶۶.۶ میلیارد واحد از آن در گردش است.

همه چیز درباره ارز دیجیتال ترون

ترون چگونه کار می‌کند؟

ساختار و معماری ترون بسیار پیچیده و بحث برانگیز است. ویتالیک بوترین خالق اتریوم ساختار ترون را خلاف اصل تمرکز زدایی دانسته است و اخیرا هم یکی از اعضای سابق بنیاد ترون ادعا کرده که این شبکه دیگر غیرمتمرکز نیست.

 

معماری ترون

ترون از یک معماری سه لایه در شبکه خود بهره می‌برد. این سه لایه عبارتند از:

  • لایه ذخیره‌سازی (Storage layer)
  • لایه هسته (Core layer)
  • لایه برنامه کاربردی (Application layer)

 

مزایای ارز دیجیتال ترون (Tron)

  • تراکنش‌های ارزان

هزینه تراکنش ترون تقریباً صفر است. در بسیاری از شبکه‌ها برای انجام تراکنش باید هزینه پرداخت شود، اما ترون هزینه‌ بسیار کمی دارد که حدود ۰٫۰۰۰۰۰۵ سنت به ازای هر تراکنش است.

  • امکان حجم بالای تراکنش

سیستم ترون این امکان را فراهم می‌کند تا تراکنش‌ها بدون محدودیت انجام شوند. همچنین این سیستم قادر است حدود ۱۰۰۰ تراکنش را در ثانیه مدیریت کند. (در مقایسه با رقیب خود اتریوم که حدود ۱۵ تراکنش در ثانیه را انجام می‌دهد)

  • پشتیبانی و محبوبیت

صحبت‌های زیادی در خصوص ترون شنیده می‌شود که عمدتا به دلیل بنیان‌گذار آن جاستین سان است که یکی از افراد تحت حمایت جک ما (JackMa)، بنیان‌گذار علی بابا است.

همچنین این پلتفرم در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از راه‌اندازی‌اش، در بسیاری از صرافی‌ها مورد معامله قرار گرفت و کاربران زیادی را به خود اختصاص داد. پشتیبانی از ترون بسیار عظیم بوده و در حال حاضر تعداد کاربرانش حدود یک میلیون نفر گزارش شده ‌است. (به نقل از Smartereum)

 

معایب ارز دیجیتال ترون (Tron)

  • عرضه‌ عظیم

این امر به منظور پایین نگه داشتن قیمت‌ کوین و حمایت از پذیرش گسترده این پروژه انجام شده‌ است، اما دارای اثرات وارونه‌ای نیز هست و بسیاری از کاربران با این ویژگی “قیمت پایین و عرضه‌ بالا” راحت نیستند. هیچ محصولی پشتوانه ارزش آن نیست.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x