مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

انواع دوربین های عکاسی (قسمت اول)

دوربین یا کَدَک یا کَمِرا ( Camera) دستگاهی است که تصاویر را ضبط می‌کند. تصاویر می‌توانند در خود حافظهٔ دوربین یا مکان دیگری ذخیره شوند. سیستم ضبط تصویر در دوربین‌ها، اساساً در دو نوع آنالوگ و دیجیتال هستند.

انواع دوربین های عکاسی

 

دوربین عکاسی چیست؟

دوربین یا کَدَک یا کَمِرا ( Camera) دستگاهی است که تصاویر را ضبط می‌کند. تصاویر می‌توانند در خود حافظه دوربین یا مکان دیگری ذخیره شوند. این تصاویر می‌توانند تصاویر ثابت یا تصاویر متحرک، مانند ویدیو یا فیلم باشند. سیستم ضبط تصویر در دوربین‌ها، اساساً در دو نوع آنالوگ و دیجیتال هستند.

دوربین های آنالوگ تصاویر را بر روی نگاتیو ثبت می‌کنند، در حالی که در دوربین های دیجیتال تصاویر روی کارت های حافظه دیجیتال ذخیره می‌شود. امروزه دوربین‌های دیجیتال کاربرد بسیار گسترده‌ای پیدا کرده‌اند و کمتر از دوربین های آنالوگ استفاده می‌شود.

 

انواع دوربین عکاسی - ساختمان دوربین عکاسی -

 

واژه دوربین از عبارت دوربین تاریک خانه ای می‌آید که مکانیزمی اولیه برای طراحی عکس‌ها بود. دوربین‌های امروزی تکامل یافته دوربین تاریک‌خانه‌ای محسوب می‌شوند.

No1 A Autographic Kodak Jr

 

ساختمان دوربین عکاسی

دوربین عکاسی از یک اتاقک تاریک تشکیل شده که بر جدارهای آن یک عدسی محدب با فاصله کانونی ثابت قرار دارد. در جدار مقابل این عدسی فیلم و بین فیلم و عدسی دیافراگم وجود دارد. علاوه بر این دوربین به دستگاه تنظیم فاصله (مسافت‌یاب نوری)، شاتر یا بندان، نورسنج (طیف‌سنج نوری) و منظره یاب مجهز است.

7963 1676050300 mtn 1

 

انواع دوربین عکاسی

دوربین‌ها بر اساس مشخصه‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. یک تقسیم‌بندی از نظر سیستم ضبط تصویر است:

_فیلم

_دیجیتال

که دوربین عکاسی، دوربین فیلم‌برداری، دوربین مداربسته و نظایر آن را شامل می شود.

دوربین‌ها بر اساس اندازه فیلمشان نیز تقسیم‌بندی می‌شوند. فیلم‌ها ابعاد مختلفی دارند که به‌ طور کلی از لحاظ قطع به سه دسته تقسیم می‌شوند:

_دوربین قطع بزرگ

_دوربین قطع متوسط

_دوربین قطع کوچک

قطع دوربین به معنای ابعاد دوربین است، در واقع این ابعاد بر مبنای اندازه ثبت‌کننده تصویر تعیین شده‌ است.

 

دوربین فیلم

دوربینی است که می‌تواند لحظات را ثبت کند و به وسیله دست یا دستگاه‌های مکانیکی خودش تنظیم می‌شود و دارای فیلم است.

قابل ذکر است که این دوربین‌ها کیفیت بهتری نسبت به دوربین‌های دیجیتال دارند. (با پیشرفت تکنولوژی ساخت فیلم، گستره دینامیکی تصاویری که توسط فیلم ثبت می‌شود از دوربین‌های گران‌قیمت دیجیتال هم بالاتر رفته است)

 

photo 1595793550800 5bdd9d23b2fa

 

دوربین دیجیتال

دوربینی است که اطلاعات تصویر را به صورت ارقام عددی در نوعی از حافظه کامپیوتری ذخیره می‌نماید. نحوه کار دوربین‌های عکاسی دیجیتال بسیار مشابه کار دوربین‌های فیلمیِ قدیمی است.

نور پس از عبور از لنز بر روی صفحه حساس به نور می‌تابد. در دوربین‌های دیجیتال این صفحه حساس یک «سنسور» الکتریکی است که همانند صفحه مانیتور (اما در جهت عکس) میزان فوتون‌های تابیده شده را به صورت یک جریان الکتریکی کالیبره شده به یک دستگاه مبدل می‌فرستد.

مبدلِ آنالوگ به دیجیتال هم به نوبه خود این اطلاعات را برای هر پیکسل به صورت عددی ما بین ۰–۲۲۵ (میزان روشنایی هر پیکسل) به کارت ذخیره‌سازی ارسال می‌کند. اطلاعات مربوط به تمام پیکسل های یک سنسور که حتی به ۱۶ میلیون هم در برخی دوربین های تخصصی تر می‌رسد، در کنار هم کلیت تصویر ضبط شده را می‌سازند.

 

shutterstock 288688235 1024x665 1

 

برخی مارک‌های سرشناس دوربین 

آگفا

آگفا آمبی‌فلکس ( Agfa Ambiflex) یک دوربین عکاسی تک لنزی بازتابی ۳۵ میلی متری ساخت شرکت آگفا است.

 

 

الیمپوس

الیمپوس ( Olympus) شرکت زاپنی تولیدکننده تجهیزات تصویربرداری و محصولات اپتیک است که در تاریخ ۱۲ اکتبر ۱۹۱۹ تأسیس شد و ابتدا در زمینه ساخت میکروسکوپ و دماسنج فعالیت می‌کرد.

نمایندگی دوربین الیمپوس در ایران حدودا نیم قرن پیش تاسیس شد. شعبه مرکزی آن در تهران، سازمان خدمات تعمیرگاه مرکزی دوربین/ ایده آل دوربین، عامل مجاز، نمایندگی فروش، خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز الیمپوس را دارا است و این محصولات را همراه گارانتی عرضه می کنند.

Olympus OM 2N

 

پنتاکس

پنتاکس نام تجاری است که توسط شرکت تصویربرداری پنتاکس ریکو برای محصولات خود از جمله: دوربین‌ها، دوربین‌های چشمی و غیره انتخاب شده و به کار می‌رود.

برند پنتاکس یکی از قدیمی ترین برندهایی است که در ایران شناخته شده بود.

شعبه مرکزی نمایندگی دوربین پنتاکس در ایران در تهران وجود دارد. مرکز ایده آل دوربین، عامل مجاز، نمایندگی فروش، خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز پنتاکس را دارا است و این محصولات را همراه گارانتی عرضه می کنند.

 

firstimplead2 1280x720 3

 

سونی

سونی (ソニー株式会社, Sonī kabushiki gaisha) شرکت خوشه ای ژاپنی و چند ملیتی است که در زمینه تولید لوازم الکترونیکی، صنعت بازی های ویدیویی و تجهیزات سرگرمی، صنعت موسیقی و فیلم، همچنین ارایه خدمات مالی فعالیت می‌کند.

این برند در ایران نمایندگی های زیادی دارد، از جمله اهواز، کرج، اصفهان و… و شعبه مرکزی آن در تهران است. مرکز ایده آل دوربین، عامل مجاز، نمایندگی فروش، خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز سونی را دارا است و این محصولات را همراه گارانتی عرضه می کنند.

 

انواع دوربین عکاسی - ساختمان دوربین عکاسی -

 

نیکون

نیکون ( 株式会社ニコン ) شرکتی چند ملیتی است و متعلق به گروه شرکت‌های میتسوبیشی است که مقر آن در توکیو پایتخت ژاپن قرار دارد.

نیکون در زمینه تولید دوربین های عکاسی و عدسی های اپتیک فعال است. واحد تحقیقات نیکون همواره پیشتاز جدیدترین تکنولوژی‌ها در طراحی و تولید ملزومات عکاسی از جمله موتورهای اولتراسونیک، نورسنجی سه‌بعدی، مدارهای پرسرعت و پردازنده‌های قدرتمند موتور اتوفوکوس و آخرین تکنولوژی در زمینه اضافه نمودن ویدیو پروژکتور در آخرین تولیدات دوربین دیجیتال بوده‌ است.

این برند در ایران نمایندگی های فراوانی دارد از جمله کرج، رشت، اهواز، شیراز، اصفهان و… و شعبه مرکزی آن در تهران است. مرکز ایده آل دوربین، عامل مجاز، نمایندگی فروش، خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز نیکون را دارا است و این محصولات را همراه گارانتی عرضه می کنند.

انواع دوربین عکاسی - ساختمان دوربین عکاسی -

 

کانن

کانُن ( キヤノン株式会社) شرکت الکترونیکی ژاپنی و چند ملیتی است که در تولید دوربین ها و تجهیزات جانبی عکاسی و تصویربرداری تخصّص ویژه‌ای دارد.

دفتر مرکزی شرکت کانن در توکیو ژاپن قرار دارد و محصولات این شرکت شامل دوربین عکاسی دستگاه‌های فتوکپی و چاپگرهای رایانه، دوربین های دیجیتال و ویدیویی، دوربین های تک لنزی و بازتابی و اسکنر است.

بر اساس آخرین فهرست مجله فورچون نام شرکت کانن در ردیف یکصد و پنجاه و چهارم ۵۰۰ شرکت برتر جهان قرار دارد.

این برند هم در ایران نمایندگی های فراوانی دارد، از جمله کرج، اهواز، اردبیل، اصفهان، بوشهر و… و شعبه مرکزی آن در تهران است. مرکز ایده آل دوربین، عامل مجاز، نمایندگی فروش، خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز کانن را دارا است و این محصولات را همراه گارانتی عرضه می کنند.

 

انواع دوربین عکاسی - ساختمان دوربین عکاسی -

 

بیشتر بخوانید

تاریخچه هنر عکاسی در ایران و جهان

معرفی کتاب «تاریخ عکاسی» نوشته بومونت نیوهال

 

 

 

امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید…

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سحر
3 سال قبل

مرسی نویسنده خفن مثل همیشه از متن کاملت لذت بردم

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x