مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
انواع گیاه سرخس

انواع گیاه سرخس و شرایط نگهداری گیاه سرخس بوستون

اگر سرخس بوستون را در خانه نگهداری می‌کنید، به نور درخشان اما غیر مستقیم خورشید نیاز دارد. سرخسی که در خارج از محیط خانه است، داشتن مقداری سایه را ترجیح می‌دهد. بهترین حالت برای این گیاه، در نزدیکی سایه ای در یک محیط پرنور است.

انواع گیاه سرخس‌

انواع گیاه سرخس شامل گونه هایی است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

انواع گیاه سرخس
انواع گیاه سرخس

  • پرسیاوشان معمولی: این نوع سرخس در مناطق مرطوب، در کنار جویبارها و حلقه چاه‌های آب رشد می‌کند. این گیاه دارای دمبرگ دراز بی‌کرک و براق است.
  • سرخس مار زبان: این نوع سرخس دو نوع برگ عقیم و بارور دارد. برگ عقیم بیضی شکل دارای کناره های کامل است و هاگدان ندارد. اما برگ بارور دارای دو ردیف هاگدان باریک و لوله‌ای شکل است.
  • سرخس بسپایک: این نوع سرخس همیشه سبز است، برگ‌های پایا یا چند ساله دارد و رگ برگ‌های فرعی برگ‌ها به لبه یا کناره آن نمی‌رسند.
  • زنگی دارو: ساقه زیرزمینی این سرخس از باقی‌مانده پوسیده برگ‌های قبلی پوشیده شده‌ است و حلقه مکانیکی هاگدان آن ناقص است.
  • سرخس بلوطی: این نوع سرخس دارای ساقه‌ای خزنده و بدون گل است که به صورت افقی در زیر سطح زمین رشد می‌کند. برگ‌ها از این ساقه‌ها به شکل عمودی رشد می‌کنند. تولید مثل گیاه سرخس بلوطی از طریق هاگ‌های ریز در زیر برگ است.
  • سرخس شاخ گوزنی: برگ‌های آن شبیه شاخ گوزن هستند. حداقل دمایی که این گیاه می‌تواند تحمل کند حدود ۵ درجه سانتی‌گراد است. این سرخس در طبیعت بر روی درختان دیگر می‌روید و به همین دلیل برای خاک گلدان آن باید از مخلوط خاک و برگ استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری گل فردوس

  • سرخس بانوی شرقی یا خاوری: برگ‌های آن معمولا ۳۰ تا ۷۰ سانتی‌متر طول دارند و شکل برگ‌ها متغیر است. این سرخس سایه دوست است و رنگ‌های قرمز زیبایی در میان برگ‌هایش ظاهر می‌شود.
  • معرفی سرخس بوستون: سرخس بوستون یک گیاه تصفیه کننده هواست. نگهداری ساده و کم دردسر بودن آن باعث شده که انتخابی بسیار مناسب برای فضای داخلی منازل و ادارات باشد. این گیاه که در اصل متعلق به مناطق گرمسیری جنوب آمریکاست، با برگ های سبز رنگ خود، آرامشی وصف نشدنی به محیط می‌بخشد که نظیر آن را در کمتر گیاهی می بینیم. سرخس بوستون عاشق گرما و رطوبت است. دوست ندارد در معرض دستگاه‌های گرمایشی/سرمایشی قرار بگیرد. ساقه‌های مرده را از آن جدا کنید و مرتبا آن را بچرخانید تا با دریافت میزان یکسان نور، رشد متعادلی داشته باشد. در فصل زمستان، چون گیاه در حال رشد نیست می‌توانید میزان آبیاری را کم کنید، اما هرگز نباید اجازه دهید که دوران خشکی را تحمل کند.

«سرخس بوستون برای حیوانانت خانگی و کودکان کاملا بی خطر است»

شرایط نگهداری گیاه آپارتمانی سرخس بوستون

در ادامه این مبحث طرز نگهداری گیاه سرخس بوستون را با هم مرور می کنیم.

انواع گیاه سرخس
طرز نگهداری گیاه سرخس

  • نور: اگر سرخس بوستون را در خانه نگهداری می‌کنید، به نور درخشان اما غیر مستقیم خورشید نیاز دارد. سرخسی که در خارج از محیط خانه است، داشتن مقداری سایه را ترجیح می‌دهد. بهترین حالت برای این گیاه، در نزدیکی سایه ای در یک محیط پر نور است. اما این گیاه قوی تر از این حرف هاست و در نور بیشتر و یا کمتر هم دوام می‌آورد.
  • دما و رطوبت: سرخس بوستون می‌تواند در شرایط بحرانی، دمای کمتر از ده درجه سانتی‌گراد را نیز تحمل کند. تحمل دمایی کمتر از این حدود نیز برای چند ساعت از آن بر می‌آید. بهترین محدوده دمایی برای آن بین ۱۵ و ۲۴ درجه سانتی‌گراد است. سرخس بوستونی که در خانه نگهداری می‌شود، به میزان رطوبت بالای ۸۰ درصد نیاز دارد. اگر حس می‌کنید هوای منزل خشک است، باید آن را مرتبا مرطوب کنید.
  • آبیاری: همواره مرطوب نگه داشتن ریشه این سرخس، امری بسیار مهم است. اگر سرخس در آب و هوای خشکی قرار دارد، به کمک یک اسپری آب مرتبا گیاه را مرطوب کنید تا رشد خوبی داشته باشد. تقریبا هفته ای دوبار آن را آبیاری کنید و بین وعده های آبیاری اجازه بدهید کمی سطح خاک خشک شود. هرگز آب را به برگ ها و ساقه این گیاه اسپری نکنید، چون باعث از بین رفتن برگ ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: بیماری های نخل شامادورا

  • خاک: خاک ایده‌آل برای بوستون خاک گلدان است. البته مطمئن شوید که زه‌کشی خاک به خوبی صورت می‌گیرد. در صورت مناسب نبودن زه‌کشی، ریشه دچار پوسیدگی خواهد شد. نشانه‌های اولیه این اتفاق ناگوار ریزش برگ ها و یا پدیدار شدن نقاط لزج و پر آب روی آنهاست. انتخاب خاکی حاوی مقادیر زیاد الیاف ارگانیک، برای گیاه بسیار سودمند است.
  • کوددهی: در طول فصل رشد، گیاه را با کود مایع و یا کود هوشمند تقویت کنید. هیچ وقت به خاک خشک کوددهی نکنید. برای افزایش طراوت و سبزی سرخ بوستون، می توانید یک قاشق غذاخوری نمک را به سه لیتر آب اضافه کرده و در فصل رشد گیاه، یکی دوباری به خاک گیاه اضافه کنید.
  • تعویض گلدان: همیشه خاک سرخس بوستون را در فصل بهار تعویض کنید. از رایج‌ترین نشانه‌های نیاز گیاه به تعویض گلدان، رشد بیش از حد و یا پژمرده شدن برگ هاست.
انواع گیاه سرخس
طرز نگهداری گیاه سرخس

بیشتر بخوانید: مشکلات گیاهان آپارتمانی و روش نگهداری

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x