مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
برج کردان

معرفی برج کردان استان البرز یادگاری از دوره سلجوقیان

در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ (از توابع استان البرز) و در فاصله 800 متری از روستای کردان، برج کردان که مربوط به دوره سلجوقیان است، قرار دارد. این برج که از آثار تاریخی البرز به حساب می آید، در سال 1380 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی برج کردان استان البرز (ساوجبلاغ) اختصاص دارد.

در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ (از توابع استان البرز) و در فاصله ۸۰۰ متری از روستای کردان، برج کردان که مربوط به دوره سلجوقیان است، قرار دارد. این برج که از آثار تاریخی البرز به حساب می آید، در سال ۱۳۸۰ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

برج کردان

برج کردان

طبق شواهد و مدارک موجود، این بنا مقبره امامزاده حسین از نوادگان امام زین العابدین (علیه السلام) است. در کنار این بقعه، بنایی ساده که متعلق به امام زاده “بی‌بی نسا” است، وجود دارد که ظاهرا این دو امام زاده خواهر و برادر بوده اند.

معماری نمای بیرونی برج کردان به شکل ستاره‌ای دارای ۳۴ گره است که گنبد کلاه خودی شکلی روی آن قرار گرفته است. نمای بیرونی هم با چیدمانی منحصر به فرد از آجر تزیین شده است. همچنین روی گنبد برج سوراخ هایی قرار دارد که احتمال می رود برای تهویه هوا و دفع رطوبت بوده است.

در ضلع شرقی گنبد برج کردان یک نورگیر بزرگ طاق دار به فضای بین دو پوسته منتهی شده و در سمت راست این بخش یک نورگیر کوچک و نورگیر دیگری نیز در ضلع جنوبی دیده می‌شود.

بنای امام زاده از داخل به صورت شش ضلعی است و داخل آن با گچ تزیین شده است.

گردشگری البرز
نمایی از روستای زیبای کردان

 

معرفی برج کردان

در محوطه و اطراف برج کردان و امام زاده درختان کهنسال چنار و توت زیادی وجود دارد که زیبایی زیادی به این منطقه بخشیده است. همچنین جاده زیبایی که به امام زاده حسین منتهی می شود، به همراه جوی‌های کوچک با آب زلال و پاک، از جمله جاذبه‌های طبیعی این اثر تاریخی است.

 

همچنین می توانید با کلیک بر روی عکس زیر معرفی آبشار سپهسالار در جاده چالوس کرج را مطالعه کنید.

آبشار سپهسالار

امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x