مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

دکوراسیون داخلی و معماری داخلی و هر آنچه باید از آنها بدانید

دکوراسیون داخلی یعنی: هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه.

دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی یعنی: هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه.

دکوراسیون داخلی مانند هنرهای دیگر دارای اصولی است که افراد براساس سلیقه و نیازهای هر دوره آن را انتخاب و اعمال می کنند. دکوراسیون داخلی به این می پردازد که چگونه می توان یک پلان آزاد را با مبلمانی که مکمل فضا است و یا با دکوری که جلوه کننده است، جفت و جور کرد و یا اینکه جو و حالت یک فضا را با نورپردازی و پوشش دیوار تغییر دهد.

دکوراسیون داخلی برای بسیاری از مردم جزو سرگرمی محسوب می شود، زیرا حتی بدون داشتن مدرک تحصیلی می توانند در دکور پردازی و ایده دادن نسبت به منزل خود اقدام نمایند.

Interior decoration min

 

دکوراسیون داخلی مدرن چیست؟

هر چه کمتر بهتر. این یکی از اصول دکوراسیون داخلی مدرن است. در دکوراسیون مدرن هر چه مبلمان کمتر باشد، جلوه بیشتری دارد. در اتاق‌های مدرن امروزی بیش از هر چیز سادگی وسایل مورد تاکید است و اغلب از رنگ‌های تیره یا سیاه استفاده می‌شود. رنگ های تیره به اتاق سبکی خاص داده و آن را کلاسیک و مدرن نشان می دهند.

در دکوراسیون داخلی مدرن باید به یک سری نکات توجه داشت:

  • نقشه داخلی
  • نور محیط
  • پوشش دیوارها، سقف و کف
  • مبلمان و سایر لوازم جانبی
دکوراسیون داخلی - دکوراسیون داخلی مدرن
دکوراسیون داخلی مدرن

 

سبک های طراحی دکوراسیون داخلی

در طراحی دکوراسیون داخلی سبک های زیادی وجود دارد و طراح باید با توجه به کاربری فضا، امکانات موجود و سلیقه کاربران یکی از این سبک ها را انتخاب نماید.

چند مورد از این سبک ها عبارتند از:

  • سبک مراکشی در طراحی دکوراسیون داخلی
  • سبک ژاپنی در طراحی دکوراسیون داخلی
  • سبک چینی در طراحی دکوراسیون داخلی
  • سبک مصری در طراحی داخلی
  • سبک هندی در طراحی دکوراسیون داخلی
  • سبک فرانسوی در طراحی معماری داخلی
  • سبک سوئدی در طراحی داخلی
  • سبک انگلیسی در طراحی داخلی
  • سبک اسپانیایی در طراحی دکوراسیون داخلی منزل

تعیین رنگ/ طیف رنگ در دکوراسیون داخلی

یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در طراحی دکوراسیون داخلی انتخاب رنگ مناسب است، که تاثیرات روحی و روانی زیادی در پی خواهد داشت.

انتخاب رنگ با ابعاد محیط، میزان نور طبیعی محیط و کاربری آن ارتباط مستقیم دارد. رنگ ها به طور کلی به دو دسته رنگ های گرم و رنگ های سرد تقسیم می شوند.

رنگ های گرم باعث افزایش آدرنالین در خون می شوند و به بالا رفتن فشار خون منجر می شود. همچنین استفاده از رنگ های گرم منجر به افزایش درجه حرارت و ایجاد حس گرما می‌شود. قرمز، زرد و نارنجی رنگ‌ های گرم هستند که در دکوراسیون می توانید با رنگ های خنثی ترکیب کنید.

2015121911441760a

 

سبز و آبی جزو رنگ های سرد هستند. استفاده از این رنگ ها منجر به کاهش ضربان قلب شده، ماهیچه ها را ریلکس کرده و دمای بدن را پایین می آورد و حس سرما را به انسان منتقل می کند.

The combination of yellow and blue 13

 

دکوراسیون داخلی و چیدمان

یکی دیگر از فاکتورهای اساسی و بسیار مهم در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی چیدمان است. در چیدمان فضا نیز باید به فاکتور های زیادی توجه کرد. چیدمان آخرین مرحله در اجرای دکوراسیون داخلی یک فضا محسوب می شود و به همین دلیل از اهمیت دو چندان برخوردار است. زیرا طراحان متخصص و خبره می توانند با استفاده از چیدمان تخصصی و حرفه ای کم و کاستی های موجود در مراحل قبل را نیز جبران نمایند. در چیدمان فضاها یکی از مهمترین فاکتورهایی که باید مورد توجه قرارگیرند کاربری فضا است.

دکوراسیون داخلی - دکوراسیون داخلی مدرن - طراحی دکوراسیون داخلی

 

آیا دکوراسیون داخلی با طراحی داخلی یکی است؟

مردم اغلب تصور می کنند که طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی یکسان هستند، اما در واقع چنین نیست، هنگامی که یک دکوراتور داخلی رنگ دیوار را انتخاب می کند، یک طراح داخلی به جهت تغییر ساختار یک اتاق، رنگ را تغییر می دهد. دکوراتور داخلی با ظاهر و حس اتاق، با اضافه کردن وسایل جانبی از جمله پرده و فرش سرو کار دارد در حالی که یک طراح داخلی در تلاش است تا بهترین استفاده را از فضا ببرد.

معماری داخلی چیست؟

معماری داخلی حلقه اتصال میان معماری و طراحی داخلی است. این رشته همانند معماری با ساختمان و اجزا و عناصر سازنده آن سرو کار دارد و از طرفی مانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تاکید می کند. معماری داخلی، توصیف درونی ساختمان و مرتبط با کیفیت‌های فیزیکی است.

یک سبک یا روش طراحی است که به ساخت درون ساختمان می پردازد. به‌ طور کلی دکوراسیون داخلی به طراحی محیط و فرم بر می‌گردد و معماری داخلی در واقع فرایندی است که در آن قسمت داخلی ساختمان‌ها با توجه به همه جنبه‌های انسانی و استفاده از فضاها، طراحی می‌شود و در واقع طراحی داخلی ساختمان با توجه به قید شرط‌ های معماری است.

دکوراسیون داخلی - دکوراسیون داخلی مدرن - طراحی دکوراسیون داخلی

 

با این همه اگر علاقه مند هستید تا به عنوان یک دکوراتور داخلی حرفه‌ای به کار مشغول شوید، بهتر است پیش از هر کاری به مطالعه دقیق و کامل تاریخ هنر و معماری بپردازید تا کاملاً با انواع سبک‌ها و شیوه‌های مرتبط با این حرفه آشنا شوید. بسیاری از طراحان داخلی سرشناس، سبک‌ها و مبلمان‌هایی را به نام خود به جا گذاشته‌اند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x