مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
برنامه معاملاتی

چگونه با برنامه معاملاتی بر احتمالات غلبه کنیم؟

اغلب بروکرها می‌گویند ۸۰ درصد مشتریان زیان می‌کنند و پول خود را از دست می‌دهند! گفته می‌شود سالانه ۸۵ الی ۹۰ درصد معامله‌گران در بازار زیان می‌بینند. با فرض این‌که این آمار درست باشد چه راهکاری برای جلوگیری از چنین خطری و افزایش موفقیت وجود دارد؟

غلبه کردن بر احتمالات با برنامه معاملاتی

اغلب بروکرها می‌گویند ۸۰ درصد مشتریان زیان می‌کنند و پول خود را از دست می‌دهند! گفته می‌شود سالانه ۸۵ الی ۹۰ درصد معامله‌گران در بازار زیان می‌بینند.

با فرض این‌که این آمار درست باشد چه راهکاری برای جلوگیری از چنین خطری و افزایش موفقیت وجود دارد؟

 

برنامه معاملاتی خود را طراحی کنید

اگر به‌ طور جدی می‌خواهید یک معامله‌گر باشید اولین چیزی که نیاز دارید یک برنامه معاملاتی است که احتمالات را در جهت رسیدن شما به موفقیت به کار گیرد.

۳ عنصر اساسی وجود دارد که باید در برنامه معاملاتی شما وجود داشته باشد:

۱-روش یا روش‌های معاملاتی شما

۲- فیلترها و اخطارهای معاملاتی

۳-راهکارها و قوانین مدیریت سرمایه

بیشتر بخوانید: بروکر فارکس چیست و برای انتخاب بروکر خوب به چه نکاتی توجه کنیم؟

روش معاملاتی

روش معاملاتی شما شناخت شما از فرصت‌های بالقوه موجود در بازار است.

 

اخطارهای معاملاتی

اخطار معاملاتی چیزی است که به شما می‌گوید در چه لحظه‌ای وارد بازار شوید. باید از اخطاری استفاده کنید که با آن راحت هستید و به‌راحتی می‌توانید آن را درک کنید.

اگر تکنیکال بلد هستید که به شما زمان ورود یا خروج از بازار را نشان می‌دهد آن را در برنامه معاملاتی خود در نظر بگیرید. یک فیلتر ممکن است چیزی به‌ سادگی یک میانگین متحرک باشد.

 

مدیریت سرمایه

بخش مدیریت سرمایه در برنامه معاملاتی تان باید شامل موارد زیر باشد:

۱-حجم معامله

مطمئن شوید که حجم معامله با مقدار سرمایه حسابتان متناسب است.

۲-حد ضرر اولیه

باید در هر معامله ریسک خود را تعریف کنید. حد ضرر را نیز باید همان لحظه انجام معامله تنظیم کنید.

۳-حد ضرر شناور

حد ضرر شناور می‌تواند هم برای محافظت از سودهای به‌ دست‌ آمده استفاده شود و هم به‌ عنوان راهی برای خروج از معامله. هنگام استفاده از حد ضرر شناور باید برای خود تعریف کنید که چه وقت باید اقدام به حرکت دادن حد ضرر کنید و فاصله آن از قیمت جاری بازار چقدر باید باشد.

۴-حد سود و راهکارهای خروج

همواره باید این ایده را در ذهن داشته باشید که از یک معامله تا چه حد می‌توان انتظار سود داشت. قرار نیست همیشه قیمت به حد سودتان برسد ولی نسبت ریسک به سود باید یک عدد منطقی باشد.

اغلب معامله‌گران اعتقاد دارند که سود هر معامله باید ۳ الی ۴ برابر ریسک آن باشد. به‌ هر حال اگر زیان زیادی را برای سود کمی تحمل کنید در واقع سرمایه‌تان را دو دستی تقدیم بازار کرده‌اید.

بنابراین حد سود اول شما باید نسبت قابل‌ قبولی با حد ضررتان داشته باشد.

نکته مهم: بعضی از معامله‌گران به‌ محض این‌ که قیمت به حد سودشان برسد معامله خود را می‌بندند، بعضی دیگر با نزدیک شدن قیمت به حد سودشان از حد ضرر شناور استفاده می‌کنند تا شاید از این طریق سود بیشتری کسب کنند.

اگر معاملاتتان چند قسمتی است راهکار دیگری هم وجود دارد! می‌توانید یک بخش از معامله تان را با رسیدن به حد سود ببندید و بخش دیگر را با حد ضرر شناور به امید کسب سود بیشتر باز نگه دارید.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟ هر آنچه باید راجع به بیت کوین بدانیم

 

برنامه معاملاتی خود را به چالش بکشید

هنگامی‌ که برنامه معاملاتی خود را تنظیم کردید و به شکل مکتوب درآوردید ممکن است نیاز به یکسری اصلاحات داشته باشد. از آنجا که در یک برنامه معاملاتی شاخص‌های گوناگونی وجود دارد، با اضافه شدن بحث مدیریت سرمایه به او ممکن است لازم باشد برخی از این شاخص‌ها برای کسب نتیجه بهتر تغییر کنند.

برای مثال ممکن است اخطارهای معاملاتی در چارچوب‌های زمانی پایین موجب انجام معامله قبل‌ از موعد مناسب شود. در چنین حالتی ممکن است تصمیم بگیرید چارچوب زمانی معاملاتی خود را عوض کنید.

اگر نتایج قابل انتظار از برنامه مورد برنامه معاملات مورد استفاده خود را به دست نمی‌آورید بررسی کنید که قضیه از کجا آب می‌خورد بعد روی آن تمرکز کنید و ببینید که چه تنظیماتی می‌توانید انجام دهید.

بعضی از پرسش‌هایی که باید از خود بپرسید به شرح زیر است:

آیا بیشتر مواقع معاملاتم‌ با زیان بسته می‌شود؟ آیا پیش‌ از موعد مناسب معاملاتم را می‌بندم؟ آیا زیان‌هایم نسبت به سودهایم بسیار بیشتر است؟ و …

حتما قبل از کار با هر برنامه و رویکرد معاملاتی نخست آن را در حساب‌های دمو امتحان کنید. حتی اگر تغییراتی در برنامه فعلی خود ایجاد می‌کنید قبل‌ از کار با پول واقعی آن را مورد آزمایش قرار دهید.

 

انضباط کاری

لازمه دنباله‌روی از برنامه معاملاتی انضباط کاری است. یک برنامه معاملاتی بدون وجود انضباط کاری بی‌فایده است. برای شناخت و عمل کردن به برنامه معاملاتی تا هنگام انجام معامله یک‌ جور نظم لازم است و پای‌ بند بودن به قوانین مدیریت سرمایه نیز نظم خود را می‌طلبد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x