مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
بیت کوین چیست

بیت کوین چیست؟ هر آنچه باید راجع به بیت کوین بدانیم

بیت کوین نوعی پول الکترونیک است که به وسیله آن می‌توانید به هر نقطه‌ای از دنیا پول بفرستید یا از آن برای خرید کالا و خدمات استفاده کنید.

درباره بیت کوین چه میدانید؟

آیا تا به حال واژه کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال به گوش شما خورده است؟ درباره بیت کوین چطور؟ آیا میدانید بیت کوین چیست؟ دباره ارزش و قیمت بیت کوین اطلاعی دارید؟

حتما تا به حال در فضای مجازی، اخبار و… این واژه ها را شنیده اید. بیت کوین یکی از معروف ترین ارزهای مجازی است که این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده است.

 

بیت کوین را چه کسی به وجود آورد؟

در سال ۲۰۰۸ مقاله ای منتشر شد که در آن صحبت از نوعی پول الکترونیک به نام بیت کوین بود. از شخص ناشناسی به اسم ساتوشی ناکاموتو به عنوان مخترع این ارز نام برده می شود.

تا کنون مشخص نشده است که این فرد تنهاست یا گروهی با این نام این ارز را به وجود آورده اند.

گفته می شود که زمان ارائه بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو حدود ۱ میلیون کوین برای خودش اختصاص داد. بنابراین اگر این روایت حقیقت داشته باشد او روز به روز ثروتمندتر می شود و اگر قیمت بیت کوین همینطور افزایش پیدا کند، او تبدیل به ثروتمندترین فرد جهان خواهد شد.

بعد از bitcoin، رمزارزهای بسیاری پا به دنیا گذاشتند که ویژگی‌هایی مشابه به آن داشتند و دارند. کریپتوکارنسی‌ها یا رمزارزها دارای ویژگی‌ها و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای هستند و به خاطر همین است که با گذشت حدود تنها ۱۰ سال از روی کار آمدن در بازار، شهرت زیادی پیدا کرده‌اند.

کریپتوکارنسی‌های مختلف نظیر بیت کوین در بستر شبکه‌ای بزرگ فعالیت می‌کنند که به آن بلاک چین گفته می‌شود. این شبکه، کاربران بسیار زیادی دارد و امکان دخل و تصرف در داده‌های آن وجود ندارد.

Cryptocurrency Bill 1280x720 1
بیت کوین چیست؟

بیت کوین چیست؟

بیت کوین نوعی پول الکترونیک است که به وسیله آن می‌توانید به هر نقطه‌ای از دنیا پول بفرستید یا از آن برای خرید کالا و خدمات استفاده کنید.

دو ویژگی اصلی بیت کوین یعنی غیرمتمرکز بودن و در امان ماندن از چاپ واحدهای پولی بیشتر، دستاورد مهمی در برابر پول‌های امروزی به حساب می‌آیند که مسیر را برای شکل جدیدی از نظام اقتصادی در آینده باز می‌کند.

بیت کوین را می‌توانید به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید، به وسیله آن انتقالات ارزی خود را انجام دهید و حتی از فروشگاه‌های آنلاین سفارش دهید. همین کارکردهای مختلف و استفاده‌های متفاوتی که از بیت کوین می‌توانید داشته باشید، شاید مهم ترین دلیل و بهترین پاسخ به این سوال باشد که چرا باید با این پدیده بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: تمام چیزهایی که درباره ارز دیجیتال باید بدانید

این ارزها شکلی از پول‌های دیجیتالی هستند که با محاسبات ریاضیاتی پیچیده خلق می‌شوند. شاید سوال کنید که معنای کریپتو در واژه کریپتوکارنسی یعنی چه و از کجا می‌آید. این واژه از کریپتوگرافی گرفته شده است. کریپتوگرافی به فرایندی گفته می‌شود که خلق سکه‌های جدید را حفاظت می‌کند.

نکته مهمی که درباره بیت‌کوین و ارزهای مشابه آن وجود دارد، نبود نظارت‌های مرکزی بر آنهاست. به عبارت بهتر هیچ دولت، نهاد و ارگانی روی این ارزها نظارت ندارد و در بستر شبکه‌ای کاملا آزاد، بی‌سانسور و بی‌مانع فعالیت می‌کنند.

 

قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین با نوسانات خود بسیاری را مجذوب می‌کند. این نوسانات می‌توانند سرمایه‌گذاران را پولدار کند یا برعکس یک شب دار و ندارشان به باد بدهد.

 

مزایای پادشاه ارزها

bitcoin دارای ویژگی های جذابی است که باعث می شود افراد زیادی جذب این ارز شوند. در ادامه به بیان این ویژگی ها می پردازیم:

  • غیر متمرکز بودن: منظور از غیر متمرکز بودن این است که این ارز تحت نظارت هیچ سازمان یا دولتی نیست و برای انجام معاملات به وسیله بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال نیازی به وجود واسطه و یا نفر سوم برای تأیید معامله نیست.
  •  آسان بودن روند معامله: به دلیل نبود نهاد نظارتی، نداشتن قوانین سخت و پیچیده برای انجام معامله، شفافیت کامل بازار و اطلاعات آن و همچنین عدم مالکیت هیچ دولتی بر روی این بازار انجام معاملات به وسیله بیت کوین یا سایر واحدهای ارز دیجیتالی بسیار ساده‌تر از بازارهای واقعی است.
  • امنیت بالا: بیت کوین در واقع معادل فیزیکی نداشته و تنها از رمزهای دیجیتالی ساخته شده است که افراد با ارائه این رمزها می‌توانند به انجام فعالیت‌های خود در بازار دیجیتال بپردازند، استخراج این رمزها بسیار پیچیده و سخت است و دسترسی به کدهای آن ممکن نیست در نتیجه امکان تقلب و یا انجام معاملات تکراری در بازار ارز دیجیتال تقریباً غیر ممکن است.
  •  ناشناس بودن هویت افراد: یکی از ویژگی‌های ویژه بیت کوین ناشناس بودن هویت دو طرف معامله برای یکدیگر است که این ویژگی سبب می‌شود تا پیگیری افراد انجام دهنده این معاملات تقریباً غیر ممکن شود.
  •  حمل و جا به جایی آسان: به این دلیل که بیت کوین نوعی ارز دیجیتالی است و وجود فیزیکی ندارد حمل و جا به جایی آن بسیار ساده‌تر از پول‌های رایج در دنیای واقعی است.
  •  عدم دریافت مالیات: از آنجا که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی در حال حاضر توسط هیچ کشوری به طور کامل به رسمیت شناخته نشده‌اند و دولت‌ها هنوز نمی‌دانند که چگونه باید با این ارزها برخورد کنند در نتیجه این امر فعالیت در این بازار هم اکنون مشمول مالیات نشده و مکان بسیار خوبی برای انجام معاملات بزرگ است.
  •  برگشت ناپذیری تراکنش‌ها: از آنجایی که هویت افراد در معاملات با بیت کوین کاملاً ناشناس است در نتیجه در صورت ثبت شدن یک تراکنش دیگر امکان بازگشت و یا تغییر در آن ممکن نیست. به دلیل وجود این ویژگی توصیه می‌شود تا در هنگام انجام این نوع معاملات بسیار دقت نموده و از صحت و درستی اطلاعات کیف پول طرف مقابل مطمئن شوید زیرا در صورت اشتباه در انجام معامله امکان برگشت یا تغییر تراکنش وجود ندارد.
راه های تهیه بیت کوین چیست؟
درباره ارزش و قیمت بیت کوین

 

راه های تهیه بیت کوین چیست؟

راه های زیر را می توان راه های رسیدن به بیت کوین دانست:

  • استفاده از روش پرداخت بیت کوین و فروش کالا و خدمات به افراد دیگر
  • دریافت بیت کوین به عنوان دستمزد یک فعالیت
  • خرید از صرافی ها و مبادله گرهای آنلاین
  • مبادله مستقیم
  • استخراج بیت کوین

 

بیت کوین چه هدفی دارد؟

به طور خلاصه هدف پیدایش بیت کوین انتقال و یا ذخیره امن پول است. از همین جهت آن را می‌توان یک سیستم پرداخت و بانکداری دیجیتال امن دانست.

بیت کوین در واقع کنترل واقعی پول را به دست خود افراد برگردانده و با کلمه عبور ویژه‌ای که کلید خصوصی نام دارد، تنها مالکین این کلیدها قادر به خرج کردن و انتقال بیت کوین‌ها خواهند بود.

از سوی دیگر پول‌های دیجیتال همیشه با یک مشکل بزرگ روبرو بوده‌اند که «دوبار خرج کردن» نام دارد.

این مشکل در اسکناس‌های کاغذی و پول‌های فیزیکی وجود نداشت، برای مثال شما نمی‌توانستید پولی را که در قبال خرید یک تلویزیون خرج کرده‌اید، دوباره برای خرید یک کالای دیگر استفاده کنید. اما در دنیای دیجیتال که همه چیز را به سادگی یک کلیک کردن می‌توانید کپی کنید، جلوگیری از دوبار خرج کردن اهمیت دارد.

اگر پول دیجیتال مانند یک فایل باشد، شما می‌توانید آن را همزمان در دو محل جداگانه خرج کنید تا فروشندگان از این موضوع اطلاع حاصل کنند، شما خریدهایتان را انجام داده‌اید. به خاطر همین هم تا قبل از حضور ارزهای دیجیتال همیشه یک سازمان مرکزی برای بررسی موجودی‌های اشخاص وجود داشت تا جلوی این اتفاق را بگیرد.

اما با پیدایش این ارز دیجیتال وجود یک سازمان مرکزی از میان برداشته شد و بررسی تراکنش‌ها توسط تمام اعضای شبکه انجام می‌شود. پس دیگر هدف مهم بیت کوین، حل مشکل دوبار خرج کردن بدون اعتماد به فردی دیگر است.

بیت کوین
پشتوانه بیت کوین چیست

 

پشتوانه آن چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم این ارز هیچ پشتوانه ای ندارد!

بیت کوین مانند پول امروز پشتوانه ندارد. ارزش بنیادین بیت کوین و ارزهای بی‌پشتوانه از اعتماد مردمی نشأت می گیرد که به ارزشمند بودن آن‌ها اعتقاد دارند.

 

آیا بیت‌کوین قانونی است؟

تاکنون دولت های زیادی درباره بیت کوین سکوت کرده اند اما به ضروت یک عرف بیت کوین غیرقانونی نیست. بعضی از دستگاه های قضایی مانند چین و روسیه، ارزهای دیجیتالی را قانونی نمی دانند اما از نظر اجرایی نتوانستند جلوی این جریان را بگیرند. الیته به دلیل ماهیت خاص بیت کوین، احتمالا در آینده قوانینی برای این حوزه تعیین شود.

در ایران بیت کوین به صورت رسمی قانونی یا غیرقانونی اعلام نشده است اما بانک مرکزی اخیرا درباره آن برخی از شرایط را اعلام کرده است. اکنون در صرافی های آنلاین ایرانی، خرید و فروش بیت کوین به صورت آزادانه انجام می گیرد.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x