مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

خصوصیات رفتاری سگ سرابی

درباره خصوصیات رفتاری سگ سرابی باید گفت که مبارزه با گرگ، گرازهای وحشی، کفتار، خرس و همچنین نگهبانی از اموال مردم برای در امان ماندن از دزد و سارق، از وظایف سگ سرابی است.

خصوصیات رفتاری سگ سرابی

خصوصیات رفتاری سگ سرابی

هوش و روند رشد سگ سرابی

اکثر سگ‌ها تا حدود یک‌ سالگی به رشد کامل خود می‌رسند، اما سگ سرابی این مسیر را در عرض دو سال می‌پیماید. بنابراین باید توجه کرد که رشد و بلوغ عقلی آن‌ها دیرتر از سایر نژادهاست.

بنابراین آموزش را در این نژاد بایستی کمی دیرتر از سایر نژادها شروع کرد و همچنین نباید فعالیت‌های سنگین مانند جفت‌گیری و … را تا دوسالگی انجام داد.

خصوصیات رفتاری سگ سرابی

خصوصیات رفتاری سگ سرابی

در زمان‌های گذشته از سگ سرابی برای مبارزه با خرس‌ها و حیوانات وحشی و بخاطر نترس بودن برای نگهبانی از گله‌ها و خانه‌های خود استفاده می‌کردند.

این سگ با ظاهر وحشتناک و خشمناک دارای خلق و خویی آرام و بدون کینه است و بی‌جهت واق ‌واق نمی‌کند.

خصوصیات رفتاری سگ سرابی

رفتار سگ‌های سرابی با کودکان مهربانانه، ملایم و با حوصله است. می‌توانند دوست و همبازی خوبی برای کودکان باشند و هرگز با آن‌ ها بدرفتاری نخواهند کرد.

سگ‌های سرابی تا پای مرگ از صاحبان خود حمایت و دفاع می‌کنند. همچنین علاقه بسیاری دارند تا صاحب خود را خوشحال کنند و با هوش سرشار ذاتی که دارند این‌کار را به نحو احسن انجام می‌دهند.

نژاد سگ سرابی به خاطر مطیع بودن و داشتن هوش سرشار به راحتی مستعد آموزش بوده و فرامین را به سرعت یاد می‌گیرند، همچنین احتیاج به تکرار مکرر ندارند.

خصوصیات رفتاری سگ سرابی

خصوصیات رفتاری سگ سرابی

در سنین پایین، برای از بین بردن خوی جنگجویانه با سگ‌های دیگر باید آن‌ها را اجتماعی کرد. با این حال، در هر شرایطی حرف صاحب خود را گوش می‌کنند.

سگ‌ های سرابی همچنین دیده‌بان و نگهبانان خوبی بوده و از محل تحت حفاظت‌شان به خوبی نگهبانی می‌دهند.

سگ سرابی وفادار، تنومند، قدرتمند، دارای حس‌‌‌ حمایت و چالاکی تحسین برانگیز است.

اگر خوب تربیت شده باشد، نسبت به تغییر موقعیت هشیار است و با آگاهی موقعیت خطرناک را تشخیص داده و به‌ آن پاسخ می دهد.

اگر لازم باشد شجاعت به خرج می دهد. حتی ممکن است نسبت به آدم‌هایی که نمی‌شناسد، خشونت نشان دهد.

خصوصیات رفتاری سگ سرابی

وقتی به چیزی شک کنند، می‌ایستند و دم را بالا می برند و به حالت هشیار نگه می‌دارند و همچنین گوسفندها را وادار می کنند که کنار هم جمع شوند تا از آن‌ها مراقبت کنند.

بعضی اوقات وقتی با گرگی مواجه شوند، موفق می‌شوند که گرگ را بترسانند، اما اگر شکارچی سر موضع خود بایستد، مجبور می‌شوند با آن بجنگند.

برای قرن‌ها از سگ سرابی برای محافظت از املاک، گله، کشتن گرگ‌ها و شکار خرس استفاده شده‌ است. همچنین با خانواده‌ی صاحب خود مثل یک گروه دوست رفتار کرده و با وفاداری و از خودگذشتگی از آن‌ها محافظت می‌کند.

خصوصیات رفتاری و استفاده از سگ سرابی

سگ سرابی در منطقه سراب با خصوصیات نترس و قوی بودن شناخته می‌شود.

مبارزه با گرگ، گرازهای وحشی، کفتار، خرس و همچنین نگهبانی از اموال مردم برای در امان ماندن از دزد و سارق، از وظایف سگ سرابی است.

این سگ از دیرباز، سرگرمی زمستانی آن منطقه نیز است. به علت داشتن تعداد زیادی کشاورز و دامدار در سراب، در فصل زمستان‌، اهالی آنجا به کار خاصی مشغول نیستند و زمستان خود را متاسفانه به جنگ انداختن سگ‌ها می‌گذرانند و این یک رسم و تفریح است.

خصوصیات رفتاری سگ سرابی
استفاده از سگ سرابی

از دیگر مشخصات این نژاد می‌توان به وفاداری، احتیاط، شجاعت، قدرت، اعتماد به‌ نفس، انرژی زیاد، هوش، ادب و آرامش او اشاره کرد.

خصوصیات رفتاری سگ سرابی

مزاج سگ سرابی

این سگ، نگهبان دام و دارایی است. این نژاد با بدنی غول‌ پیکر و نیروی وحشتناکی که دارد یکی از قدرتمندترین سگ‌های جهان است.

به صاحبش بسیار وفادار و از غریبه‌ها دوری می‌کند و به بهترین شکل از دام محافظت می‌کند.

هر زمان که جانوری وحشی نزدیک می‌شود سگ با گوش‌های راست به حالت هشدار به سوی او می‌رود.

این سگ به‌طورکلی از رو به‌ رو شدن مستقیم دوری می‌کند.

خلق‌وخوی او نسبت به خانواده وفادار، محافظ، هوشیار و دوست‌داشتنی است. نسبت به فعالیت‌هایی که در اطراف انجام می‌شود بسیار هوشیار است.

خصوصیات رفتاری سگ سرابی

آن‌ها واق واق می‌کنند تا به صاحب خود در مورد حضور شخص غریبه هشدار دهند.

آن‌ها به هیچ عنوان به یک فرد ناآشنا اعتماد ندارند تا زمانی که توسط صاحبش به شخصی معرفی شود و با آن شخص آشنا شود.

رفتار و عملکرد این سگ ایرانی نسبت به موقعیت و شرایط می‌تواند تغییر کند، به گونه‌ای که این سگ در کنار مربی و صاحب خویش بسیار مودب و ساکت است ولی زمانی که خطری آن و یا افراد آن خانه را تهدید کند، سگ سرابی بسیار خشن و بی‌ترس در مقابل آن خطر ایستادگی می‌کند.

این سگ نسبت به افرادی که نمی‌شناسد بسیار محافظه‌کار رفتار می‌کند و ابتدا می‌ایستد و با بلند کردن نسبی دم، گوش دادن و با نگاه کردن خطر را می‌سنجد و در صورت لزوم به آن حمله می‌کند.

1 6
خصوصیات رفتاری سگ سرابی

سگ سرابی یک سگ چوپان است و این سگ دوست و یار بسیار خوبی برای چوپان است که هم نظم خاصی به گله می‌دهد که گوسفندان پراکنده حرکت نکنند و هم گوسفندان را از خطر حمله سایر حیوانات وحشی محافظت می‌کند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایپک
1 ماه قبل

سلام من به چشم خود وفاداری شجاعت هوش سگ سرابی را دیدم خودش را طعمه گرگ کرد گله ومن را نجات داد البته او زخمی شده بود باان حال که با مرگ دستت پنجه می کرد باز به فکر گله ومن بود من الان با چشمان گریان می نویسم ازپارسال به یادش هستم وگریه می کنم زخم او از جگرش بود نامردها به او سوزن یا سم داده بودن وازبدنش خون می امدتااخرین لحظه جانانه دفاع کرد ومن را در نبودش گریان کرد

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x