مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 6 مرداد / 1403
Search
Close this search box.
روز جهانی حیات وحش 1402

روز جهانی حیات وحش ۱۴۰۲ به همراه عکس های زیبا و مطالب خواندنی

همراهان همیشگی و عزیز مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی حیات وحش 1402 را به همراه عکس های زیبا و مطالب خواندنی برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید...

روز جهانی حیات وحش ۱۴۰۲ به همراه عکس های زیبا و مطالب خواندنی

همراهان همیشگی و عزیز مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی حیات وحش ۱۴۰۲ را به همراه عکس های زیبا و مطالب خواندنی برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید…

روز جهانی حیات وحش ۱۴۰۲

روز جهانی حیات وحش 1402
روز جهانی حیات وحش ۱۴۰۲

روز جهانی حیات وحش ۱۴۰۲

روز جهانی حیات وحش ۱۴۰۲ مصادف با یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲، ۲۲ شعبان ۱۴۴۵ و ۳ مارچ ۲۰۲۴ است.

در تقویم جهانی هر ساله ۳ مارچ به نام روز جهانی حیات وحش معرفی شده است. هر سال تمامی کشورهایی که به عضویت سازمان ملل متحد در آمده اند این روز را جشن می گیرند و مهم ترین قصد و نیتشان از این کار این است که آگاهی مردم کشورشان و در نهایت دنیا از وضعیت گیاهان و جانوران وحشی بالاتر برود.

در تاریخ ۲۰ دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست شماره ۶۸ خود، روز ۳ مارچ هر سال را به عنوان روز جهانی حیات وحش برای تمامی جهان تصویب کرد تا از این طریق حیات در حال انقراض بسیاری از حیوانات را نجات دهند. در این روز معاهده چند جانبه سایتس برای حفاظت کردن از گونه‌ های مختلف گیاهی و جانوری در معرض خطر به تصویب رسید. انتخاب این روز به پیشنهاد کشور تایلند صورت گرفته است. علاوه بر این، هر سال شعار خاصی مربوط به هر کشور وجود دارد به طور مثال شعار سال ۲۰۱۸ میلادی؛ گربه های بزرگ جثه، صیادان طبیعی و در معرض تهدید بود.

روز جهانی حیات وحش ۱۴۰۲

روز جهانی حیات وحش 1402
روز جهانی حیات وحش ۱۴۰۲

روز جهانی حیات وحش ۱۴۰۲

حیات وحش و حیوانات از گنج هایی هستند که در کره زمین وجود دارند و باید برای حفظ زندگی و شرایط زندگی آن ها بسیار بکوشیم. این که می گوییم همه جنبه های زندگی آنان شامل عواملی همچون: اکولوژیک، ژنتیک، اجتماع، علم، آموزش، فرهنگ، تفریح و حتی زیبایی شناسی تعامل آن ها و روابط بشری است. از جمله عوامل مخربی که چرخه زندگی حیوانات را تحت تاثیر خود قرار می دهد عبارتند از تلفات زیستگاه ها، تغییرات آب و هوایی و شکار بی رویه که هم حیات وحش که بر روی زندگی انسان ها نیز تاثیر گذاشته است.

اما از جمله تهدیداتی که در حال حاضر برای حیوانات وجود دارد و باید با آن به صورت بسیار جدی مبارزه کرد، قاچاق حیوانات است روز ۳ مارچ هر سال این را به ما یاد آوری می نماید که ما چه وظیفه ای در برابر حیوانات و چرخه محیط زیست آنان داریم. دبیرخانه کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های جانوری و گیاهی در معرض انقراض در همکاری با سایر سازمان های مرتبط با سازمان ملل متحد اجرای روز جهانی حیات وحش را بسیار آسان می کند. این کنوانسیون با ۱۸۳ کشور عضو، به وسیله تعدیل تجارت گونه های گیاهی و جانوری، یکی از قوی ترین ابزارهای جهانی برای حفاظت از تنوع زیستی به شمار می رود.

روز جهانی حیات وحش ۱۴۰۲

روز جهانی حیات وحش 1402
روز جهانی حیات وحش ۱۴۰۲

روز جهانی حیات وحش ۱۴۰۲

کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و برخورداری از تنوع سیمای منظر و اقلیم و به علاوه وجود منابع آبی عظیم دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب از غنای گونه‌ای بالا برخوردار است، لیکن این غنای گونه‌ای نباید موجب غرور شود چرا که دیگر از گونه‌هایی همچون شیر ایرانی و ببر مازندران امروز جز نامی باقی نمانده و این گونه ها در کمتر از  یک قرن گذشته منقرض شده‌اند و اگر برای حفاظت گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض مثل گور ایرانی، یوزپلنگ ایرانی، خرس سیاه و گوزن زرد اقدام لازم صورت نگیرد، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد انقراض این گونه‌های نادر نیز در کشور خواهیم بود.

اکنون زمانی است که دست در دست هم برای حفاظت از تنوع زیستی و گونه های ارزشمند کشور باید تلاش کنیم و تعارضات موجود بین انسان و محیط را به حداقل برسانیم تا برای نسل آتی، سرزمینی با میراث طبیعی گرانبها به ارث بگذاریم.

توجه به ارزش های متنوع گونه های جانوری در برنامه ریزی های توسعه، ایجاد حس حمایت از حیات وحش در سطوح جامعه، جلب مشارکت های مردمی در مدیریت و حفاظت حیات وحش، انجام پژوهش های کاربردی و بنیادی به منظور شناخت و مدیریت گونه های جانوری و احیای زیستگاه و جمعیت آنها، فراهم کردن امکانات، تجهیزات و نیروی کیفی و کمی مورد نیاز حفاظتی و جلوگیری از تخریب زیستگاه ها می تواند شرایط مطلوبی را برای پویایی و پایداری گونه های جانوری کشور و زیستگاه های آنها فراهم کند، پس یادمان نرود که آینده حیات وحش در دستان ما است.

روز جهانی حیات وحش ۱۴۰۲

روز جهانی حیات وحش 1402
روز جهانی حیات وحش ۱۴۰۲

روز جهانی حیات وحش ۱۴۰۲

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x