مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 28 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روز کشتی 1402

روز کشتی ۱۴۰۲ به همراه پیام تبریک های زیبا و مطالب خواندنی

همراهان همیشگی و عزیز مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز کشتی 1402 را به همراه پیام تبریک های زیبا و مطالب خواندنی برای شما آورده ایم. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت ببرید. با ما همراه باشید...

روز کشتی ۱۴۰۲ به همراه پیام تبریک های زیبا و مطالب خواندنی

همراهان همیشگی و عزیز مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز کشتی ۱۴۰۲ را به همراه پیام تبریک های زیبا و مطالب خواندنی برای شما آورده ایم. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت ببرید. با ما همراه باشید…

روز کشتی ۱۴۰۲

روز کشتی 1402
روز کشتی ۱۴۰۲

روز کشتی ۱۴۰۲

روز کشتی ۱۴۰۲ مصادف با یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱ صفر ۱۴۴۵ و ۲۷ آگوست ۲۰۲۳ است.

روز پنجم شهریورماه، زادروز جهان پهلوان غلامرضا تختی، به عنوان روز ملی کشتی در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

کشتی یکی از ورزش های مهم در جهان است و در کشورمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آن را به عنوان ورزش ملی و ورزش اول می شناسند.

روز کشتی ۱۴۰۲

روز کشتی 1402
روز کشتی ۱۴۰۲

روز کشتی ۱۴۰۲

کشتی گونه‌ای ورزش است که در آن دو انسان غیر مسلح با یکدیگر گلاویز شده و برای به زمین زدن یا بی‌تعادل کردن و امتیاز گرفتن از همدیگر تلاش می‌کنند.

کشتی یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌ها و احتمالاً در دوران ماقبل تاریخ با تغییر شکل و جایگزین کردن مرگ یا صدمات شدید با یک پیروزی نمادین ایجاد شده‌ است. شواهد بسیاری از حضور کشتی در تمامی تمدن‌های آغازین بشری وجود دارد. البته اولین بار در یونان باستان به یک ورزش واقعی تبدیل و در سال ۷۰۴ پ. م وارد المپیک شد. در المپیک باستان قهرمان کشتی پس از قهرمان پرتاب دیسک مهم‌ترین پهلوان یونان شمرده می‌شد.

سبک‌های متنوعی از کشتی در کشورهای مختلف دنیا تمرین می‌شود. از مهم‌ترین سبک‌های ملی، المپیکی و محلی کشتی می‌توان به (کشتی فرنگی) و (کشتی آزاد) و با کمربند شامل گلیما در ایسلند، شوینگن در سوئیس، گوراش در آسیای میانه و نیز سومو و جوجیتسو در ژاپن، و سامبو در روسیه اشاره کرد. در ایران نیز کشتی با چوخه یکی از رشته‌های محلی و بومی است.

نام کشتی از کمربندی به نام کُستی گرفته شده که پارسیان و زرتشتیان هنگام غروب آفتاب به کمر خود می‌بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می‌پرداختند. کشتی گرفتن به معنی کمر یکدیگر را گرفتن است. اصل آن در زبان پهلوی، کُستیک و در زبان فارسی دری گُشتی خوانده می‌شود.

این کمربند که زرتشتیان آن را «بندرین» نیز می‌نامند، کمربندی است با ۷۲ نخ که از پشم گوسفند توسط زن موبدی بافته می‌شود. ۷۲ به شش رشته تقسیم می‌گردد و هر دسته دوازده نخ دارد که هفتاد و دو اشاره دارد به هفتاد و دو فصل یسنا (یکی از بخش‌های اوستا) و دوازده به دوازده ماه سال و شش اشاره دارد به شش گاهنبار (حبش‌های دینی سال). کستی را سه بار برکمر می‌بستند که یادآور سه اصل زرتشت یعنی «گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک» بود. همچنین کشتی ورزش اصیل و متعلق به کشور ایران است.

روز کشتی ۱۴۰۲

روز کشتی 1402
روز کشتی ۱۴۰۲

روز کشتی ۱۴۰۲

کشتی و ورزش باستانی در دوران صفویه و زندیه رونق زیادی در ایران یافت به‌طوری‌ که در هر شهر صدها پهلوان بنام وجود داشت. در دوران قاجاریه علاقه به این ورزش چنان زیاد شد که در دوران ناصرالدین شاه شخصی به نام «صاحب الدوله» مأمور توسعه ورزش کشتی شد و در تمامی روزهای تعطیل پهلوانان در میدان‌های شهر به کشتی گرفتن می‌پرداختند. مسابقات کشتی پهلوانی برای انتخاب پهلوان پایتخت از همین ایام آغاز شد و بعدها به صورت یک سنت جاری همه‌ساله درآمد.

پیام تبریک روز کشتی ۱۴۰۲

کشتی واژه ای است
به وسعت رشد و تربیت و کمال انسان
که با تقویت و تربیت تمامی ابعاد وجودی انسان
جسمانی، روحانی، تعقلی، اجتماعی و اعتقادی
انسان را به کمال می‌رساند

****

روز کشتی

روز اندیشیدن به روش های توسعه

و رشد وجودی انسان و معرفی

الگوهای انسانیت و پهلوانی اسـت

****

تن زنده والا به ورزندگی است
که ورزندگی مایه زندگی است.

به ورزش گرای و سرافراز باش
که فرجام سستی سرافکندگی است.

روز ملی کشتی مبارک

****

ورزش عرصه توقف ناپذیری اسـت
که برای آن حد و مرزی وجود ندارد
و باید دو چندان بکوشیم تا از قافله رشد عقب نمانیم

روز جهان پهلوان تختی و کشتی خجسته باد

****

زادروز تختی، روزی بزرگ در تاریخ کشور و منش پهلوانی ایشان، اسوه و الگوی آیندگان گردید.

زادروز جهان پهلوان تختی نه فقط روز ملی کشتی بلکه روز ملی ستارگانی است که در دل شب های تاریک همچون ستاره ای درخشیدند،

بی شک کشتی ریشه در تاریخ و فرهنگ ایران زمین داشته و دارد، ورزشی که به مفهوم و مرام پهلوانی اعتبار بخشید.

****

روز کشتی ۱۴۰۲

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x