مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
نگهداری گل محمدی

روش نگهداری از گل محمدی

گل محمدی باید در نور کامل قرار بگیرد. از آنجا که این گل باید حداقل تا قبل از ظهر، نور آفتاب را به صورت کامل و مستقیم دریافت کند، آن را دور از درختان بکارید تا مانع دریافت نور کافی نشوند.

گل محمدی علاوه بر زیبایی خاص و معطر بودن در صنایع عطرسازی و گلاب گیری اهمیت ویژه ای دارد. همچنین این گل زیبا خاصیت دارویی نیز دارد.

با تحلیلک همراه باشید تا روش نگهداری از گل محمدی، تکثیر گل محمدی، کاشت و نگهداری گل محمدی در گلدان و… را با هم بررسی کنیم.

نگهداری گل محمدی

روش نگهداری از گل محمدی

آبیاری

در نگهداری گل محمدی توجه به این نکته ضروری است که خاک باید ضمن مرطوب بودن، خیس و غرقاب نباشد. خاک باید بتواند مقدار اضافی آب را از خود عبور دهد. مثل اغلب گیاهان، برای آبیاری گل محمدی باید انگشت خود را تا حدود ۳ سانتی‌متر داخل خاک فرو کنید، اگر خاک خشک شده و رطوبتی احساس نمی‌کنید، موعد آبیاری گل محمدی فرا رسیده است، در غیر اینصورت طی ۱ الی ۲ دو روز بعد مجددا خاک را تست کنید.

در مورد آبیاری در طول نگهداری از گل محمدی درنظر داشته باشید که در دو سال نخستین کاشت این گل، آبیاری باید در دفعات بیشتری انجام شود، ولی پس از تثبیت در خاک، نیازی به آبیاری مداوم نیست.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای گل محمدی تازه و خشک

نور مورد نیاز برای نگهداری گل محمدی

گل محمدی باید در نور کامل قرار بگیرد. از آنجا که این گل باید حداقل تا قبل از ظهر، نور آفتاب را به صورت کامل و مستقیم دریافت کند، آن را دور از درختان بکارید تا مانع دریافت نور کافی نشوند.

برای مثال بخش‌های مسطح باغچه یا تپه‌های کم شیب برای کاشت محمدی مناسب هستند. حتی اگر گل محمدی در گلدان نیز کاشته شده است باز شرایط باید مشابه کاشت آن در باغچه باشد. چرا که گل محمدی باید در هر شرایطی نور خورشید را دریافت کند، در غیر این صورت شاهد ریزش برگ‌های آن خواهید بود.

نگهداری از گل محمدی / تکثیر گل محمدی / گل محمدی در گلداندر نتیجه برای دریافت نور کافی گلدان را در فاصله‌ای کمتر از ۹۰ سانتی‌متر نسبت به یک پنجره نورگیر جنوبی قرار دهید تا نور کافی برای گیاه فراهم شده و رشد آن به حداکثر برسد.

بیشتر بخوانید: کاشت پیاز گل زنبق در گلدان و نگهداری از آن / چرا زنبق گل نمی دهد؟

روش نگهداری گل محمدی

خاک مناسب / روش نگهداری گل محمدی

PH ایده‌آل برای خاک گل محمدی ۵.۵ الی ۷.۵ است. (کمی اسیدی تا خنثی) با توجه به این موضوع بهترین خاک برای این گل، خاک گلدان رسی یا خاک گلدان ماسه‌ای است.

خاک انتخابی باید زهکشی را به‌خوبی انجام دهد، چرا که در غیر اینصورت، باعث از بین رفتن ریشه گل محمدی می‌شود. همچنین خاک باید مقوی و از عناصر حیاتی گیاه سرشار باشد.

به‌ این‌ منظور فرقی نمی‌کند که خاک شما بر پایه ماسه است یا رس؛ در هر دو حالت می‌توانید با افزودن مقداری مواد طبیعی، مثلا کود انسانی، پوسته موز یا مواردی از این‌ قبیل آن را تقویت کنید. یادتان باشد اگر محمدی را در باغچه می‌کارید، تمام علف‌های موجود در آن محدوده را حذف کنید تا عناصر حیاتی خاک از بین نرفته و گل محمدی شما به‌خوبی به رشد خود ادامه دهد.

نگهداری از گل محمدییادتان باشد ترکیب کردن خاک با کمپوست، به بهبود بافت و افزایش ظرفیت زهکشی کمک شایانی خواهد کرد. اگر محمدی را در باغچه کاشته‌اید، بهتر است حدود ۸ سانتی متر مالچ روی خاک بریزید تا رطوبت حفظ شود. تحقیقات نشان داده است که گیاهان دارای مالچ در مقایسه با گیاهان فاقد آن، رشد سریع‌تری دارند.

دما و رطوبت

بهترین شرایط دما و رطوبت برای گل محمدی، دمای نه خیلی گرم و نه خیلی سرد و رطوبت متوسط است. به‌ عبارتی گل محمدی در مناطق معتدل بهترین شرایط رشد را دارد. در زمان گلدهی، دما باید ۱۵ الی ۲۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت هوا نیز بیشتر از ۶۰ درصد باشد. نکته مهم در خصوص محمدی، این است که اگر حدودا ۱۵ روز قبل از آغاز گلدهی دما در بازه ۰ تا ۵ درجه سانتی‌گراد باشد، مقدار و کیفیت گل‌ها بسیار افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: کاشت و نگهداری گل نرگس / نکات مهم درباره خاک و کود مناسب

هرس کردن گل محمدی

هرس کردن کل محمدی به دو علت ضروری است:

با حذف بخش‌های قدیمی، آسیب دیده و مرده، گردش هوا افزایش پیدا می‌کند و نتیجه این اتفاق کاهش بیماری‌هاست.

گیاه ترغیب به رشد شده و در نتیجه تولید گل افزایش می‌یابد.

در طول نگهداری از گل محمدی برای هرس کردن آن ۴ نوع هرس پیش روی شماست که بسته به شرایط گیاه می‌توانید آ‌ن‌ها را انجام دهید.

هرس جزئی که برای حذف بخش‌های مرده، بیمار، آسیب دیده یا شاخه‌های شکسته صورت می‌گیرد. این نوع هرس را می‌توانید در اوایل بهار انجام دهید.

نگهداری از گل محمدی
هرس بهاری که در بهار انجام می‌شود. این هرس رشد گیاه را چشمگیر و آن را تشویق به دادن گل‌های تابستانی می‌کند؛ به عبارت دیگر گل‌ها در ساقه‌های جدید هم ایجاد می‌شوند.

هرس تابستانی که پس از گلدهی انجام می‌شود؛ برای انجام دادن این هرس پس از گلدهی، جوانه‌ها را بریده و قسمتی از بخش‌های قدیمی را تا نزدیکی زمین کوتاه کنید.

هرس تنه‌جوش که موقع نمایان شدن تنه‌جوش از محل اتصال دمبرگ‌ها روی تنه اصلی گیاه باید انجام شود. برای این‌ منظور باید تنه‌ جوش‌ها را از همان ابتدای ظهور از گیاه جدا کنید.

در طول هرس کردن گل محمدی یادتان باشه که همیشه اولویت در هرس کردن، با حذف بخش‌های مرده، آسیب دیده و بیمار است. پس در هر نوعی از هرس، ابتدا این بخش‌ها را جدا کنید.

روش نگهداری گل محمدی

کوددهی / نگهداری گل محمدی

اغلب خاک‌های مناسب گلدان در ترکیبات خود حاوی عناصر ضروری برای رشد گیاهان هستند. با گذشت زمان و مصرف عناصر ضروری توسط گیاه این مقدار کاهش می‌یابد و در این زمان وقت کوددهی فرا می‌رسد.

در خصوص گل محمدی به نظر می‌رسد زمان به پایان رسیدن عناصر موجود در خاک با زمان مناسب برای تعویض گلدان یکی است. به‌ همین‌ علت توصیه می‌کنیم سالی یکبار یا هنگامی که گل شما به دو برابر اندازه خود رسید، گلدان گیاه را عوض کنید. به‌ این‌ ترتیب نیازهای مغذی آن نیز برطرف خواهند شد.

نگهداری از گل محمدیهمچنین اگر محمدی خود را در باغچه کاشته‌اید، سالی یکبار به آن کود بدهید. قبل از این کار بهتر است خاک را آزمایش کنید و میزان هر عنصر را منحصرا بررسی کنید تا به‌ جای استفاده از کود چندمنظوره، سایر عناصر لازم را نیز به خاک اضافه کنید.

یادتان باشد کودهای غنی از نیتروژن به‌ جای آنکه رشد غنچه و برگ‌ها را بهبود ببخشند، رشد برگی گیاه را افزایش می‌دهند و این میزان اضافی نیتروژن می‌تواند حالتی علفی مانند برای گیاه ایجاد کند.

همچنین فراموش نکنید که هرگز نباید در پایان فصل رشد به گیاه کود بدهید، زیرا با وادار کردن گیاه به ادامه رشد، بخش‌های ضعیفی ایجاد خواهند شد که هیچ شانسی برای بقا در سرما ندارند.

بیشتر بخوانید: آموزش کاشت گل رز با سیب زمینی (قلمه زدن گل رز در سیب زمینی)

روش تکثیر گل محمدی

گل محمدی را می‌توان از طریق قلمه ساقه یک ساله، تقسیم گیاه قدیمی، جوانه‌‌های جانبی با ریشه و دانه تکثیر کنید. بین این راه‌ها قلمه‌زنی آسان‌ترین روش تکثیر گل محمدی است.

برای این‌منظور قلمه‌ای به اندازه ۲۰ سانتی‌متر طول و ۱.۵ سانتی‌متر عرض در آبان ماه از گیاه جدا کنید و ۲/۳ طول ساقه را در خاک بکارید، می‌توانید از هورمون مخصوص ریشه زنی نیز استفاده کنید.

تبریک می‌گوییم تکثیر گیاه انجام شده است و پس از یک سال، جوانه برای انتقال به باغچه آماده شده است. فقط یادتان باشد برای اینکه احتمال موفقیت‌آمیز بودن قلمه‌زنی ۱۰۰ درصد نیست، حتما چندین قلمه از گیاه بگیرید.

نگهداری از گل محمدی

آفات و بیماری‌ها در طول نگهداری از گل محمدی

کنه تارعنکبوتی، مگس سفید، شته، شپشک آردی، تخم پروانه، قارچ و بلایت از جمله آفاتی هستند که ممکن است گل محمدی دچار آن‌ها شود. به‌ منظور جلوگیری از ابتلای گیاه به این آفات از رشد علف هرز اطراف گیاه جلوگیری کرده و حواستان به پاکسازی خاک باشد. همچنین درنظر داشته باشید که هوای خشک شرایط را بدتر می‌کند؛ پس آبیاری به‌موقع و درست را فراموش نکنید. برای حذف حشرات و قارچ‌ها، به گیاه اسپری حشره یا قارچ کش اسپری کنید. دقت کنید که در این صورت، نمی‌توان از گلبرگ‌ها برای مصارف خوراکی استفاده کرد، اما اگر آسیب سطحی بود (مثل مشاهده تخم روی برگ‌ها و…) لزوما نیازی به اسپری حشره یا قارچ‌کش نیست و شستشوی برگ‌ها کافیست.

نگهداری از گل محمدی

در حالت کلی قبل از آوردن هر گیاهی به منزل یا کاشت آن در باغچه حتما آن را بررسی کنید تا حامل ورود آفات و بیماری جدیدی به محیط شما نباشد. پس از ابتلای گیاه به بیماری و آفت نیز ابتدا بخش‌های آسیب دیده را از گیاه جدا کرده و سپس تا زمان بهبودی، گیاه بیمار را دور از سایر گیاهان سالم نگه دارید. این نکته را نیز فراموش نکنید که دریافت نور کافی و جریان کافی هوا در گیاه برای سلامت آن ضروری است.

منبع گلستان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x