مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
گل یاس / نگهداری گل یاس

روش نگهداری گل یاس

گل یاس (Jasminum) یکی از زیباترین گیاهان برای فضای سبز است. زیبایی و عطر گلهای این گیاه می‌تواند زیبایی خاصی به پیرامون ما ببخشد.

روش نگهداری گل یاس

گل یاس

گل یاس (Jasminum) یکی از زیباترین گیاهان برای فضای سبز است. زیبایی و عطر گلهای این گیاه می‌تواند زیبایی خاصی به پیرامون ما ببخشد.

گل یاسانواع بسیار زیادی گل یاس وجود دارد و ممکن است نگهداری انواع گونه‌ها اندکی متفاوت باشد.

در این مطلب سعی شده تا به طور کل شرایط نگهداری گل یاس را آموزش بدهیم. با تحلیلک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: انواع گل های رونده باغچه ای و نکات نگهداری از آنها

روش نگهداری گل یاس

گل یاس

نور مناسب گل یاس

گیاه یاس را می‌توان در مکانی با نور کامل آفتاب (حداقل ۸-۶ ساعت نور مستقیم) و یا نیمه سایه (حداقل ۵-۴ ساعت نور مستقیم) کاشت. وجود نور بیشتر برای این گیاه مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر مکان کاشت بیش از اندازه سایه باشد و نور مناسب نداشته باشد مانع از رشد مناسب و گلدهی گیاه خواهد شد.

کاهش میزان گل و یا بلند شدن بیش از اندازه ساقه‌ها به همراه کوچک شدن برگ‌ها و افزایش فاصله آنان بر روی ساقه گیاه از جمله دلایل کمبود نور در محیط این گیاه است. همچنین اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که تابستان‌های گرم و داغی دارد بهتر است که گیاه را در مکانی بکارید که عصر هنگام از سایه برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی گلهای باغچه ای مناسب برای زیباسازی حیاط منزل

روش آبیاری گل یاس

یاس به کم آبی طاقت بالایی دارد البته این در مورد گیاهان بزرگ و استقرار یافته مورد انتظار است. گیاهان جوان را در سال اول و دوم باید منظم آبیاری کرد تا رشد و گسترش سیستم ریشه‌ای آنها تشویق شود. به همین دلیل گیاهان جوان را زمانی آبیاری کنید که سطح خاک نسبتاً خشک شده باشد مثلاً هفته‌ای یک تا دو مرتبه آبیاری برای آنان کافی است اما گیاهان بزرگ‌تر را می‌توان هر ۱۰ روز یکبار آبیاری کرد. همچنین به یاد داشته باشید که اگر گیاه را از طریق قلمه تکثیر می‌کنید، بعد از انتقال قلمه‌های ریشه دار شده به مکان اصلی کاشت می‌بایست هر ۴-۳ روز یکبار نسبت به آبیاری آنان اقدام کرد.

گل یاس

روش نگهداری گل یاس

دمای مناسب برای پرورش گل یاس

گل یاس دما را می‌تواند تا ۱۷- درجه در زمستان و در حالت استراحت و رکود تحمل کند. اگر هوا از این سردتر شود شاخه‌ای ظریف‌تر و سرشاخه‌ها خواهند خشکید و از بین می‌روند اما شاخه‌های اصلی می‌توانند زنده بمانند به خصوص اگر با وسایل لازم و روش‌های مناسب آنها را از خطر سرمازدگی محافظت کنیم.

خاک مناسب گل یاس

گل یاس نسبت به نوع خاک خیلی حساس نیست و به خوبی خاک‌های فقیر را تحمل می‌کند. اگر خاک از زهکش خوبی برخوردار باشد و مقداری مواد ارگانیک داشته باشد رشد این گیاه بسیار خوب خواهد بود. به همین دلیل قبل از کاشت این گیاه می‌توان خاک محل کاشت را با مقداری خاک برگ و یا کود پوسیده دامی مخلوط کرد. از کودهای شیمیایی در فصل رشد می‌توان برای افزایش رشد این گیاه استفاده کرد. همچنین با کاربرد کودهایی که در فرمول خود فسفر بیشتری نسبت به پتاسیم و نیتروژن دارند موجب گلدهی بهتر و رنگ درخشان‌تر گل‌ها خواهد شد.

گل یاس / نگهداری گل یاس

بیشتر بخوانید: روش نگهداری گل گاردنیا زیبا و خوشبو

منبع: میهن کاکتوس

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x