مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

زندگینامه انس بن حارث کاهلی از اصحاب امام حسین علیه السلام

انس بن حارث کاهلی از بزرگان اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و از یاران علی بن ابیطالب علیه السلام بود. نام کاملش انس بن حارث بن نبیه کاهل بن عمرو خزمیه و از طایفه بنی کاهل، تیره ای از بنی اسد است که از عرب های شمال محسوب می شدند.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ با توجه به فرا رسیدن ایام سوگواری امام حسین علیه السلام، در این مطلب زندگینامه انس بن حارث کاهلی از یاران ایشان را خدمتتان تقدیم می داریم.

انس بن حارث کاهلی از بزرگان اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و از یاران علی بن ابیطالب علیه السلام بود. نام کاملش انس بن حارث بن نبیه کاهل بن عمرو خزمیه و از طایفه بنی کاهل، تیره ای از بنی اسد است که از عرب های شمال محسوب می شدند.

زندگینامه انس بن حارث کاهلی

زندگینامه انس بن حارث کاهلی
زندگینامه انس بن حارث کاهلی

انس بن حارث کاهلی در شهر یثرب به دنیا آمد. پدرش حارث بن نبیه اسدی کوفی بود. انس و پدرش هر دو از شیعیان صدر اسلام و از اصحاب صفه بودند. او در کنار پیامبر صلی الله علیه و آله در جنگ بدر و حنین شرکت کرده بود.

او بعدها پس از آغاز فتوحات در دوران خلفا، از مدینه به کوفه می آید و ساکن کوفه می شود. در این زمان با اینکه همه شیفته عصر خلفا هستند و نقل حدیث هم ممنوع است، او احادیث نبوی را، احادیثی که در مورد اهل بیت علیهم السلام وارد شده، در جلسات مختلف برای مردم روایت می کند تا اینکه خلافت امیرالمومنین علیه السلام آغاز می شود. او ملازم رکاب حضرت است و در جنگ صفین از کوفه در حاشیه فرات به سمت شمال غرب برای نبرد با معاویه می رود. مسیر عبور لشکریان از کربلاست؛ او نقل می کرد که امیر المومنین علیه السلام وقتی به کربلا رسید، در آن سرزمین خیمه زد، لشکر برای نماز به حضرت اقتدا نمودند، وقتی نماز صبح اقامه شد، در مقابل لشکر شصت هزار نفری، سر به خاک گذاشته، بسیار گریست، سپس مشتی از خاک گرم کربلا را برداشته و بویید و فرمود:

«ای خاک! خوشا به حال تو که در آینده ای نه چندان دور، عده ای بر تو افتاده، غرق به خون می شوند که وارد بهشت می شوند بدون اینکه حسابی از آنها خواسته شود، اینجا همان قتلگاه فرزندم حسین علیه السلام است، پس آگاه باشید که او را یاری کنید و مبادا در برابر او باشید!»

سرانجام سال های سخت معاویه از راه می رسد؛ ولی او با تقیه و نقل گه گاه روایات درباره اهل بیت علیهم السلام هم جان خود را تا زمان کربلا حفظ می کند و هم ضمن استواری بر تشیع خود، با یادآوری احادیث نبوی و علوی درباره حادثه قریب الوقوع قیام امام سعی می کند بعضی کوفیان را برای قیام حضرت آماده نگاه دارد.

پس از مرگ معاویه و آغاز خلافت یزید، چون امام علیه السلام از مدینه به کوفه می رود و خبر آن به کوفه می رسد و موج نامه نگاری ها به امام علیه السلام از کوفه شروع می شود، او منتظر واکنش امام علیه السلام می ماند و چون پاسخ امام علیه السلام به کوفیان را مثبت می بیند، متوجه می شود این همان قیام موعود است.

پس ملازم مسلم بن عقیل می گردد؛ ولی با به شهادت رسیدن حضرت مسلم با وجود سن زیاد از کوفه خارج می شود و به جای راه حجاز به سمت شمال می رود و خود را به همان منطقه ای می رساند که از امام امیرالمؤمنین علیه السلام به یاد داشت و نزدیک یک ماه آنجا به انتظار امام حسین علیه السلام و کاروانش می نشیند.

زندگینامه انس بن حارث کاهلی

انس بن حارث کاهلی

در این مدت برخی از عشایر بنی اسد که چوپان و ساکن روستاهای اطراف (غاضریه و نینوا) هستند وقتی او را وسط بیابان و دور از آب و حیاتی ساکن می بینند به نزدش می آیند و از سرّ این اقامت می پرسند و او احادیث نبوی و علوی درباره قیام سیدالشهدا علیه السلام را برای آنها می خواند و می گوید: او می داند که حسین اینک مقصدش کوفه نیست؛ بلکه کربلاست، پس در اینجا به انتظار اوست. او از آنها می خواهد که به او بپیوندد؛ ولی آنها نمی پذیرند.

انس در کربلا مأموریت یافت تا پیام امام حسین علیه السلام را به عمرسعد برساند و به او اندرز دهد، شاید به خود آید. هنگام رسیدن نزد عمرسعد سلام نکرد؛ و او پرسید چرا سلام نکردى؟ آیا ما را کافر و منکر خدا پنداشته‏ اى؟! گفت: چگونه منکر خدا و پیامبر نیستى و حال آن‏که براى ریختن خون فرزند پیامبر دامن همّت به کمر بسته‏ اى! عمر سعد لختى سر به زیر افکند و آن‏گاه گفت: به خدا سوگند مى ‏دانم که کشنده این گروه در دوزخ است ولى فرمان عبیداللَّه باید اطاعت شود.

در بعضی از منابع تاریخی چنین آمده است که انس بن حارث کاهلی از مکه همراه امام حسین علیه السلام بوده است. در روز عاشورا، انس بن حارث کاهلی بعد از خواندن نماز ظهر با امام حسین علیه السلام از آن حضرت اجازه گرفت به میدان برود تا با دشمن بجنگد. هنگامی که انس خود را برای نبرد آماده می کرد، پارچه ای طلبید تا ابروان خود را که بر اثر پیری بر چشمانش ریخته بود ببندد، امام علیه السلام با دیدن این صحنه گریست و فرمود:

«ای شیخ! خداوند جهاد تو را مورد قبول درگاهش قرار دهد»

انس به میدان رفت و پس از نبردی دلیرانه چندین نفر از لشکر عمر سعد را کشت و در رکاب امام علیه السلام بعدازظهر عاشورا به شهادت رسید.

 

امیدواریم از مطالعه زندگینامه انس بن حارث کاهلی لذت برده باشید و همگی در زمره یاران راستین امام حسین علیه السلام قرار بگیریم.

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همایونی
8 ماه قبل

سلام
شرمنده ، به جای ۵ ستاره ، یک دادم

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x