مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
زیگموند فروید پدر علم روانکاوی

زندگینامه زیگموند فروید پدر علم روانکاوی

زیگموند فروید یکی از برجسته‌ترین روان‌شناسان جهان است. زیگموند فروید یش از هر کس دیگری در تاریخچه روانشناسی هم مورد تحسین قرار گرفته و هم به خاطر نظریه‌هایش از او انتقاد شده است.

زیگموند فروید کیست؟

بیشتر شخصیت انسان غالبا تا ۵ سالگی شکل می گیرد. این جمله معروف زیگموند شلومو فروید عصب شناس اتریشی و پدر علم روانکاوی است. زیگموند فروید کیست؟ فروید یکی از برجسته‌ترین روان‌شناسان جهان است. وی یش از هر کس دیگری در تاریخچه روانشناسی هم مورد تحسین قرار گرفته و هم به خاطر نظریه‌هایش از او انتقاد شده است. آثار زیگموند فروید به عنوان پایه های علم روانشناسی محسوب می شود. خدمات بسیار ارزشمند زیگموند فروید در راه درمان اختلالات روانی و گسترش دانش روان‌شناسی باعث شد تا همیشه نام و اندیشه او میان پیروان و مخالفانش پاینده و ماندگار بماند. در این مطلب قصد داریم زندگینامه زیگموند فروید را به شما معرفی کنیم.

زندگینامه زیگموند فروید پدر علم روانکاوی
«خانواده زیگموند فروید»

دوران کودکی

زیگموند فروید در ششم ماه مه ۱۸۵۶ در شهر فریبرگ (جمهوری چک) در خانواده ای یهودی متولد شد. پدر فروید ۴۰ ساله و مادرش (زن سوم پدر فروید) تنها ۲۰ سال داشت. وی پدری سخت‌گیر و خودکامه و مادری مهربان و فداکار داشت. فروید همواره به پدرش احساس خصومت و انزجار داشت. او بیشتر موفقیت های خود در زندگی اش را مدیون توجه مادرش می دانست و حاضر به تقسیم محبت مادرش با هیچکس نبود و زمانی که در این شرایط قرار می گرفت نسبت به آن شخص احساس حسادت و خشم داشت. زیگموند فروید تاثیر توجه و حمایت مادرش را در این جمله منعکس می‌کند:

“مردی که محبوب بی‌چون و چرای مادرش بوده است، در تمام طول زندگی احساس یک فاتح را دارد، احساس اطمینان از موفقیت که اغلب موجب موفقیت واقعی می‌شود.”

زیگموند فروید هوش و نبوغ بالایی داشت و پدر و مادرش برای پرورش آن کمک های زیادی به او کردند. برای مثال خواهران او اجازه نواختن پیانو را نداشتند مبادا که صدای آن مطالعات فروید را آشفته کند. تنها اتاق خانه آنها به همراه یک چراغ نفتی با ارزش به زیگموند فروید اختصاص داشت و باقی اعضای خانواده از شمع استفاده می کردند. فروید تمام طول روز در اتاق خود به مطالعه می پرداخت.

زندگینامه زیگموند فروید
زیگموند فروید، پدر علم روانکاوی

زندگینامه زیگموند فروید (تحصیلات)

در بخش تحصیلات از زندگینامه زیگموند فروید یاد گفت که وی در سال ۱۸۶۵ یک سال زودتر و در سن ۹ سالگی به دبیرستان رفت. فروید در میان همسالانش دانش‌آموزی ممتاز و باهوش و اغلب شاگرد اول بود. فروید عاشق ادبیات بود و از خواندن آثار شکسپیر به انگلیسی لذت می‌برد. فروید به زبان‌های عبری و آلمانی به خوبی صحبت می کرد. او در مدرسه توانست زبان‌های لاتین، انگلیسی، فرانسه و یونانی را بیاموزد و بعدها زبان‌های اسپانیایی و ایتالیایی را نیز خودش آموخت.

فروید در دوران تحصیلش بارها به خاطر مذهب (یهودی) و نژادش مورد تمسخر و تحقیر دیگران قرار گرفت اما این موضوع تاثیری در مسیری که او انتخاب کرده بود، نگذاشت.

در سال ۱۸۷۳ زیگموند فروید تحصیلات دبیرستان را به پایان رساند. در آغاز دوست داشت که در رشته‌ی حقوق درس بخواند. در سن ۱۷ سالگی به دانشگاه وین راه یافت ولی به جای رشته‌ی حقوق به دانشکده‌ی پزشکی پیوست. در سال ۱۸۸۱ هنگامی که تنها ۲۵ سال سن داشت توانست با درجه‌ی دکترا از دانشگاه وین فارغ التحصیل شود. زیگموند فروید از بین علایق زیادی که داشت، زمان انتخاب شغل پزشکی را انتخاب کرد. علت انتخاب رشته پزشکی توسط فروید این بود که در مطالعات و پژوهش های این رشته به آن شهرتی که همیشه آرزویش را داشته برسد.

در حالی که زیگموند فروید سرگرم کامل کردن مطالعه برای درجه پزشکی خود در دانشگاه وین بود، به پژوهش های خود در زمینه عصب‌شناسی ادامه داد. او در سال ۱۸۸۵ در رشته بیماری های عصبی متخصص شد. زیگموند فروید در این بین به انجام پژوهش فیزیولوژیکی روی نخاع شوکی ماهی و بیضه‌های مارماهی پرداخت. او از این راه، خدمات شایسته‌ای به این رشته کرد و به شهرت نسبی رسید.

زیگموند فروید پدر علم روانکاوی
زیگموند فروید، بنیانگذار روانشناسی قرن بیستم.

واقعه کوکائین و بدنامی فروید

بخش حساس از زندگینامه زیگموند فروید هنگامی بود که وی در دانشکده پزشکی بود، آزمایش با کوکائین را آغاز کرد. وی این دارو را خودش مصرف کرد و اصرار داشت که نامزد، خواهران و دوستانش نیز آن را امتحان کنند. او به این ماده بسیار علاقه مند شد و آن را دارویی اعجاب آور و سحرآمیز دانست که بسیاری از بیماری ها را درمان می کند. فروید کوکائین را وسیله ای برای دستیابی به شهرتی که آرزویش بود، می دانست.

زیگموند فروید در سال ۱۸۸۴ مقاله ای درباره آثار مفید کوکائین منتشر کرد. بعداً این مقاله را از عوامل کمک کننده به شیوع مصرف کوکائین در اروپا و آمریکا دانستند که بیش از ۳۰ سال، یعنی تا دهه ۱۹۲۰ ادامه داشت. فروید قویاً به خاطر کمک به برداشتن عنان شیوع کوکائین مورد انتقاد قرار گرفت. این موضوع به جای شهرت برای او بدنامی آورد. او برای باقی عمرش سعی کرد حمایت پیشین خود را از این دارو از بین ببرد و کلیه اشاراتی را که به این دارو نموده بود از کتاب نامه خود حذف کرد. با این وجود، فروید شخصاً به مصرف این دارو تا میانسالی ادامه داد.

ازدواج و زندگی شغلی

در سال ۱۸۸۲ زیگموند فروید کار خود را در درمانگاه روان پزشکی تئودور ماینرت در وین شروع کرد. او در سال ۱۸۸۶ از کار در بیمارستان استعفاء داد و به صورت خصوصی در رشته اختلالات عصبی تخصص گرفت. او در همان سال با “مارتا برنایز” نوه “ایساک برنایز” یک خاخام ارشد ازدواج کرد. این زوج دارای شش فرزند بودند: ماتیلد، ژان مارتین، اولیور، ارنست، سوفی و آنا.

وی در این سال ها با ژوزف بروئر دوست شد. آن دو اغلب در مورد بعضی از بیماران از جمله “آنا” دختر فروید که شرح حال او، محور اصلی تحول روانکاوی است، بحث می کردند. گزارش بروئر درباره شرح حال آنا در تحول نظریه روانکاوی فروید اهمیت بسیاری دارد. زیرا روش تخلیه هیجانی یعنی معالجه از راه صحبت را که در آثار زیگموند فروید به طور برجسته نمایان است، به او معرفی کرد.

در سال ۱۸۸۵ یک بورس پژوهشی به زیگموند فروید این امکان را داد تا چهار ماه و نیم در فرانسه زیر نظر شارکو به مطالعه بپردازد. او استفاده شارکو از “هیپنوتیزم” را در درمان بیماران هیستریکی مشاهده کرد.

در ۱۸۹۵ فروید و بروئر پژوهش‌هایی درباره “هیستری” منتشر کردند که نقطه آغاز نظریه روانکاوی فروید است. چند مقاله و چند شرح حال از جمله شرح حال “آنا” محتوای این کتاب را تشکیل دادند. این آغازی برای شهرت قطعی فروید محسوب می‌شد. در اوایل دهه ۱۹۰۰ دانشمندانی چون ویلیام جیمز، افکار پرمخاطره فروید را به عنوان نظامی که روانشناسی قرن بیستم را شکل خواهد داد، تصدیق کردند. در واقع او همراه با گروه برجسته‌ای از همکارانی که به انجمن روانکاوی وین پیوسته بودند، روان‌شناسی قرن بیستم را شکل دادند. در سال ۱۹۰۹ زیگموند فروید از جامعه روان‌شناسی آمریکا قدردانی رسمی و دکترای افتخاری دریافت کرد.

نظریات رشد در دیدگاه روانکاوی، شخصیت، عقده‌های ادیپ و الکترا و ناخودآگاه فروید، از نظریات مهم و بنیادین روانشناسی هستند.

مرگ زیگموند فروید

به دلیل مصرف روزانه ۲۰ سیگار برگ، زیگموند فروید به سرطان دهان مبتلا شده بود و از سال ۱۹۲۳ تا زمان مرگش تحت ۳۳ عمل جراحی قرار گرفت. با اینکه سلامتی وی به نحو چشمگیری به تحلیل رفته بود، اما از نظر عقلانی هوشیار ماند و تقریبا تا آخرین روز زندگی اش به کار خود ادامه داد.

در اواخر سپتامبر ۱۹۳۹ زیگموند فروید به پزشکش ماکس شور گفت که اکنون زندگی برایش چیزی جز شکنجه نیست و مفهومی ندارد و قول و قرارشان را به او یادآوری کرد. ماکس شور به او قول داده بود که اجازه ندهد بیهوده رنج بکشد. ماکس شور پس از متقاعد کردن آنا فروید «اتانازی» را برای زیگموند فروید انجام داد. در روزهای ۲۱ و ۲۲ سپتامبر با تزریق دوز‌هایی از مورفین در چند نوبت به فروید باعث مرگ او شد.

زیگموند فروید در ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۹ درگذشت. سه روز پس از مرگش، پیکرش را در شمال لندن سوزاندند و خاکستر وی را در گلدانی عتیقه که فروید از پرنس بناپارت دریافت کرده بود، گذاشته شد.

زیگموند فروید

آثار زیگموند فروید

برای آشنایی با آثار ارزنده زیگموند فروید همراه ما باشید.

زیگموند فروید روان‌شناس، روان‌کاو، پژوهشگر و نویسنده‌ای خستگی‌ناپذیر بود و ده‌ها کتاب و مقاله‌ی علمی از او بر جای مانده است. فهرستی از کتاب‌های فروید در زیر آمده است.

در باب هیستری۱۸۹۵

فروید و بروئر نظریه ها و یافته های خود را در این کتاب منتشر کردند که در مورد نظریه هایی مبنی بر مقابله با ضربه تجربیات گذشته بیمار بحث شده است. یک روانکاو می تواند به بیمار کمک کند تا خود را از روان رنجوری نجات دهد.

تعبیر خواب۱۹۰۰

از دیگر آثار ارزنده زیگموند فروید تعبیر خواب در سال ۱۹۰۰ بود که فروید پس از یک دوره جدی خودآزمایی، آنچه مهمترین و تعیین کننده ترین اثر وی شده است را منتشر کرد که به نظر می رسد تجزیه و تحلیل رویا می تواند بینشی در مورد عملکرد ذهن ناخودآگاه ایجاد کند. این کتاب با تولید مباحثی چون عقده ادیپ بحث برانگیز بود و باقی مانده است. بسیاری از روانشناسان می گویند این اثر باعث ایجاد تفکر علمی مدرن در مورد ذهن و زمینه های روانشناسی، روانپزشکی و روانکاوی شد.

آسیب شناسی روانی زندگی روزمره ۱۹۰۱

این کتاب اصطلاحاً “لغزش فرویدی” معنای روانشناختی استفاده از کلمات در نوشتن و گفتار روزمره و فراموش کردن نام ها و کلمات را به وجود آورد. این لغزش ها را با مجموعه ای از مثال ها توضیح داد که خواسته ها، اضطراب ها و خیالات درونی ما را نشان می دهد.

سه مقاله در مورد تئوری جنسیت۱۹۰۵

فروید معتقد بود در حالی که هیچ شخصی بدون رابطه جنسی نخواهد مرد، اما کل بشریت بدون آن می میرد و رابطه جنسی غرایز انسانی را پیش می برد. زیگموند فروید در این کار از آثار خود، رشد جنسی و رابطه بین جنسیت و رفتار اجتماعی را بدون به کارگیری عقده بحث برانگیز ادیپ خود بررسی می کند.

سایر آثار زیگموند فروید

هذیان و رویا، روانکاوی و تحریم زناشویی با محارم، توتم و تابو، روان شناسی، مفهوم ساده روانکاوی فروید، اصول و مبانی روان شناسی، روان شناسی آینده یک پندار، پیدایش روانکاوی درباره هیستری، لئوناردو داوینچی، مهمترین گزارش های آموزشی تاریخ روانکاوی، پسیکانالیز روانکاوی برای همه، موسی و یکتا پرستی، سه رساله درباره تئوری میل جنسی، کاربرد تداعی آزاد در روانکاوی کلاسیک، آینده یک پندار، پنج گفتار از فروید، پنج گفتار در بیان روانکاوی، تمدن و ملالت های آن، اصول روانکاوی بالینی، مبانی روانکاوی، آسیب شناسی روانی زندگی روزمره، اشتباهات لپی و بیماری های روانی و روانکاوی، روان‌شناسی گروه و تحلیل من، اتوبیوگرافی، بررسی رفتارهای جنسی، روان‌شناسی فراموشی، چرا جنگ، گزارش تحلیلی درباره‌ی یک مورد هیستری، روان‌شناسی عمومی دنیای ناشناخته، مکانیزم‌های دفاعی روانی و…

 

منابع زندگینامه زیگموند فروید:

  • کتاب نظریه های شخصیت، تالیف دوان شولتز و سیدنی الن شولتز (ترجمه یحیی سید محمدی)
  • کتاب درآمدی بر تاریخ روانشناسی، نویسنده بی.آر.هرگنهان (ترجمه یحیی سید محمدی)
  • کتاب نظریه های مشاوره و روان درمانی، عبدالله شفیع آبادی و غلامرضا ناصری

 

امیدواریم مطالعه زندگینامه زیگموند فروید برای شما سودمند بوده باشد.

 

همچنین می توانید با کلیک بر روی تصویر زیر مطلب علم روانشناسی (تعریف، تاریخچه، اهداف) را مطالعه نمایید.

روانشناسی چیست؟

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x