مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روش فرزند پروری مثبت

۱۰ روش فرزند پروری مثبت

فرزندپروری مثبت نوعی رویکرد تربیتی فرزندان است که بر اساس ارتباط خوب والدین با فرزندان شکل گرفته است. در این رویکرد تربیتی رابطه کودکان با والدین حفظ می شود، مهارت های آنان به خوبی پرورش پیدا می کند و مشکلات کمتری برای آن ها پیش می آید.

«۱۰ روش فرزند پروری مثبت»

روش فرزند پروری مثبت نوعی رویکرد تربیتی فرزندان است که امروزه بسیار مورد توجه والدین قرار گرفته است. این نوع روش تربیتی رویکردی است که هدف آن اداره کردن رفتار کودک با روشی سازنده و غیر آسیب زننده و ارتقای رشد آن ها است.

فرزند پروری مثبت بر اساس ارتباط خوب و توجه مثبت بنا شده است تا بتواند به کودک کمک کند تا به خوبی رشد کند. کودکانی که با فرزند پروری مثبت بزرگ می شوند با احتمال بیشتری مهارت ها و احساس مثبت نسبت به خود را پرورش می دهند. همچنین احتمال وجود مشکلات رفتاری نیز در آنها کمتر است.

با ما باشید؛ ۱۰ روش فرزند پروری مثبت

بیشتر بخوانید: چه کنیم تا فرزندمان دروغگو نشود/ تکنیک مهم تربیت فرزند راستگو

روش فرزند پروری مثبت
«روش فرزند پروری مثبت»

۱۰ روش فرزند پروری مثبت

روش فرزند پروری مثبت/ به فرزندان خود احترام بگذارید تا از شما بیاموزد

هیشه سعی کنید در هر شرایطی چه خوشحالی، ناراحتی، عصبانیت و…. با فرزندانتان با احترام و مهربانی رفتار کنید، چرا که شما اولین الگوی رفتاری برای آن ها هستید و آن ها با دیدن چنین رفتارهایی از شما در شرایط و موقعیت های مختلف می آموزند حتی زمانی که ناراحت یا عصبانی هستند رفتاری محترمانه داشته باشند و با دیگران با مهربانی رفتار کنند.

*البته توجه داشته باشید که مهربانی با فرزندان به معنی سهل گیری بیش از حد برای آن ها نیست. والدین باید در حین مهربانی اقتدار خود در مقابل فرزندان را نیز حفظ کنند.

روش فرزند پروری مثبت/ به دنبال علت رفتارهای فرزند خود باشید

اگر شاهد رفتارهایی نادرست در فرزندتان هستید که اصلا از نظر شما درست و خوشایند نیست، به جای ناراحتی و عصبانیت و سرزنش آنها به دنبال علت بروز این رفتارها باشید. در رفتار و گفتار خود جستجو کنید، قطعا بخش عظیمی از دلیل رفتارهای فرزند خود را در آن ها پیدا می کنید.

*همواره توجه داشته باشید که خواسته های به جا و معقولانه ای از فرزندان خود داشته باشید. درخواست های نا به جا از کودکان می تواند منجر به رفتارهای نادرست شود.

بیشتر بخوانید: باب هفتم گلستان سعدی / در تأثیر تربیت (قسمت اول)

روش فرزند پروری مثبت
«روش فرزند پروری مثبت»

روش فرزند پروری مثبت/ هیجان خود را مدیریت کنید، آرام باشید

زمانی که به خاطر رفتارهای سرکشانه و نادرست کودکان به شدت خسته و عصبی می شوید سعی کنی هیجانات خود را کنترل کنید و داد و فریاد نکنید. اگر بر اعصاب خود مسلط باشید و محکم و با احترام با آن ها صحبت کنید نه تنها درگیری و ناراحتی میان شما و فرزندتان رخ نمی دهد بلکه او نیز طریقه کنترل خشم و پرخاشگری را به خوبی می آموزد.

* برای غلبه به هیجانات خود در چنین شرایطی سعی کنید قبل از هر اقدامی محیط را ترک کنید و زمانی که توانستید به خشم و اضطراب خود غلبه کنید مجدد وارد گفتگو با فرزندتان شوید.

روش فرزند پروری مثبت/ به فرزندانتان فرصت اشتباه کردن بدهید

بیشتر پدر و مادر‌ها از اشتباهات فرزندانشان ناراحت و نگران می‌ شوند. اما کودکان نیز مانند بزرگترها حق اشتباه کردن دارند چرا که آن ها به واسطه اشتباهات خود یاد می گیرند. زمانی که مطمئن هستید فرزندتان دچار آسیب جدی نمی شود عقب نشینی کنید و اجازه دهید اشتباه کند. گاهی کمی خطا کردن می تواند کمک کننده بزرگی برای تربیت مثبت فرزندتان باشد.

بیشتر بخوانید: راه های درمان بیش فعالی ADHD

روش فرزند پروری مثبت
«روش فرزند پروری مثبت»

روش فرزند پروری مثبت/ با فرزندتان همدلی کنید، اما دلسوزی نکنید

کودکان در زمانی که با مسائل ناراحت کننده و اضطراب آور روبرو می شوند به والدین خود پناه می برند تا به آن ها توجه کنند و برای تغییر شرایط به آن ها کمک کنند. همدلی کردن والدین با کودکان باعث می شود که سلامت روانی کودکان حفظ شود و همچنین یاد بگیرند که آنها نیز در شرایط مشابه با دیگران همدلی کنند.

اما برعکس همدلی، دلسوزی کردن برای کودکان باعث می شود که کودکان با ترحم زندگی کرده و رشد کنند. با این کار آن ها مدام برای خود احساس تاسف می کنند و همیشه منتظر یک منجی هستند تا آنها را نجات دهد. دلسوزی کردن برای کودکان از انرژی آن ها می کاهد و اغلب بی پناهی و درماندگی و بی لیاقتی به بار می آورد و مانع یادگیری نوآوری، پشتکار و شور و شوق در آن ها می شود.

روش فرزند پروری مثبت/ رفتارهای درست کودکتان را تقویت کنید

وقتی کودک شما برای اولین بار کار خوبی انجام می دهد که از نظر شما خوشایند است سعی کنید با تشویق و پاداش این رفتارها را تقویت کنید. توجه کردن به کارهای خوب فرزندان باعث تکرار آن ها می شود.

به طور مثال اگر کودک شما بعد از انجام بازی اتاق خود را مرتب کرد این رفتار او را وظیفه تلقی نکنید و برای تکرار این کار او را تشویق کنید. می توانید به او بگویید «من متوجه شدم که بعد از بازی اتاقت رو مرتب کردی این کار تو نشون میده که تو منظم و مرتب هستی».

روش فرزند پروری مثبت
«روش فرزند پروری مثبت»

روش فرزند پروری مثبت/ با فرزنتان وقت بگذرانید

سعی کنید هر روز زمانی را برای گفتگو کردن، بازی کردن و…. با فرزندتان اختصاص دهید. هرچه میزان ارتباط شما با فرزندتان بیشتر باشد آن ها بیشتر احساس ارزشمند بودن می کنند و برای حفظ این رابطه میزان تاثیر پذیری آن ها از شما بیشتر می شود.

روش فرزند پروری مثبت/ هرگز فرزندتان را با دیگران مقایسه نکنید

هر انسانی منحصر به فرد است و ویژگی ها و توانمندی های خاص خودش را دارد. از همین رو هرگز فرزندتان را با فرزند دیگری مقایسه نکنید، حتی در ذهنتان!

مقایسه کردن فرزندتان با دیگری اعتماد به‌ نفس او را به شدت خدشه‌ دار می‌کند و موجب می‌ شود که همواره در زندگی احساس حقارت کنند و این احساس اغلب تا پایان عمر همراه او خواهد بود.

بیشتر بخوانید: چرا فرزندم شاد نیست؟/ ۶ دلیل غمگینی کودک

روش فرزند پروری مثبت
«روش فرزند پروری مثبت»

روش فرزند پروری مثبت/ نقاط قوت او را برایش یادآور شوید

بهتر است والدین به جای تمرکز بر روی نقاط ضعف فرزند خود بر روی نقاط قوت و ایجاد هویتی محکم در فرزند خود تمرکز کنند و با یادآوری آن ها کمک کنند تا کودک در صدد تقویت آن ها برآید. با تقویت نقاط قوت به مرور نقطه ضعف های کودک نیز رفع خواهد شد. با این روش والدین برای اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت کودکان بهتر و سریع‌تر به نتیجه خواهند رسید و عزت نفس کودک نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

روش فرزند پروری مثبت/ در تربیت فرزندتان صبور باشید

برای تربیت درست و فرزندپروری مثبت عجول نباشید. آموزش این مهارت ها و رفتارها به فرزندان در یک روز رخ نمی دهد و ممکن است ماه ها طول بکشد. کودکان برای یادگیری نیاز دارند تا دایم شاهد تکرار چنین رفتارهایی باشند. پس هرگز خسته نشوید و عقب نشینی نکنید چرا که نتیجه آن تا پایان عمر همراه فرزندتان خواهد بود.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x