مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 8 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
زندگینامه سعیده قدس بنیان گذار موسسه محک

زندگینامه سعیده قدس بنیان گذار موسسه محک

در حال حاضر شاید کمتر کسی باشد که نام موسسه محک و زمینه کاری آن را نداند. سعیده قدس بنیان گذار موسسه محک یکی از زنان نیکوکار و بزرگ کشورمان و موسس محک است. همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب سعی بر آن داریم تا کمی با زندگینامه سعیده قدس آشنا شویم.

در زندگی هر انسانی ممکن است شرایطی پیش بیاید که نگاه افراد به فلسفه زندگی را کاملا تغییر دهد. بعضی مشکلات را سنگ جلوی پا و مخلّ آرامش و بعضی آزمونی برای بهتر شدن و پیشرفت می دانند. در حال حاضر شاید کمتر کسی باشد که نام موسسه محک و زمینه کاری آن را نداند. سعیده قدس بنیان گذار موسسه محک یکی از زنان نیکوکار و بزرگ کشورمان و موسس محک است. همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب سعی داریم کمی با زندگینامه سعیده قدس آشنا شویم.

زندگینامه سعیده قدس

سعیده قدس سال ۱۳۳۰ در شهر تهران به دنیا آمد. او دارای ۴ خواهر و برادر است. پدر سعیده قدس مدیر مدرسه بود و مادر ایشان خانه دار بود. او دوران کودکی خود را در گلاب دره شمیران سپری کرد. از کودکی علاقه زیادی به نویسندگی داشت و بیشتر اوقات فراغت خود را به نویسندگی می پرداخت. در حال حاضر هم سعیده قدس کتاب های مختلفی را منتشر کرده که از معروف ترین آن ها می توان به کتاب «کیمیا خاتون» اشاره کرد که مورد توجه مخاطبان زیادی قرارگرفته است.

ok 2

وی در دانشگاه تهران در رشته کارشناسی جغرافیا با گرایش سیاسی قبول شد و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه در اداره دخانیات به عنوان کارشناس برنامه و بودجه شروع به فعالیت کرد. در این زمان در آزمون کارشناسی ارشد قبول شد و در رشته جامعه شناسی شهری از سازمان برنامه و بودجه ادامه تحصیل می دهد و پس از گذشت چند سال در وزارت صنایع و معادن به عنوان کارشناس روابط بین الملل مشغول به کار می کند.

سعیده قدس در سن ۲۳ سالگی با نادر شریفی که کارمند وزارت خارجه بود، ازدواج کرد و به واسطه این وصلت چند سالی را در کشورهای خارجی از جمله پاکستان و آلمان سپری می کنند. تحصیلات در رشته زبان و ادبیات آلمانی و گشت و گذار و غور در فرهنگ های مختلف وسعت دید سعیده قدس را افزایش می­ دهد.

فرزند اول آن ها «مهربد» در آلمان متولد شد و سعیده با مرخصی بدون حقوق فرصتی یافت تا به بچه داری بپردازد. پس از گذشت هفت سال برای بار دوم باردار شد و این بار در ایران دختری به دنیا آورد و نامش را «کیانا» گذاشت. تولد فرزند دوم موجب شد که از کارش استعفا دهد، زیرا احساس می کرد با وجود دو فرزند نمی تواند هم در شغلش باقی بماند و هم به خوبی به تربیت و رسیدگی به فرزندانش بپردازد.

کیانا به تولد دو سالگی اش نزدیک می ­شد که با بیماری عجیبی دست و پنجه نرم می­ کرد. سعیده قدس جواب آزمایش های کیانا را که به دکتر نشان داد، دکتر دستور بستری هر چه سریع­تر کیانا را صادر کرد. شاید اولین اتفاقی بود که راه او را از زندگی جدا کرد. دکتر گفته بود که کیانا یک تومور در کلیه دارد و در صورتی که عمل نشود جان او به خطر خواهد افتاد.

Private life 1

در سال هایی که درگیر درمان کیانا بود به سختی توانست برای لحظه ای آسوده خاطر باشد. خیلی از زمان ها که کیانا درد داشت از شدت ناراحتی و غم نمی دانست باید چه کاری انجام دهد. زمانی هم که حالش خوب بود به فکر کودکان دیگری بود که در اتاق او بستری بودند.

خوشبختانه زمانی متوجه بیماری کیانا شدند که اصطلاحا به آن زمان طلایی می گویند و تقریبا هیچ خطری متوجه او نمی شد ولی باز با این وجود کیانا در وضعیت بسیار بدی به سر می برد زیرا به دلیل شیمی درمانی های شدید درد زیادی را باید تحمل می کرد.

اینجا بود که ایده شکل گیری محک در ذهن سعیده قدس آغاز شد. قطعا بدون این اتفاق هرگز محکی که امروز شاهد آن هستیم، نمی توانست شکل بگیرد. همان طور که سعیده قدس به آن اشاره می کند ایده بنیان گذاری محک در طی درمان دخترش شکل گرفت و این امر بیشتر به این علت بود که او با موسسه ای در آلمان ارتباط برقرار می کرد. همین موضوع سبب شد که اندک اندک جرقه هایی در ذهنش شکل بگیرد.

موسسه محک

موسسه ای که او در آلمان با آن ارتباط برقرار می کرد به حمایت از خانواده هایی می پرداخت که دارای کودکان سرطانی بودند. مدتی که سعیده قدس برای آزمایش های دخترش به آلمان سفر کرده بود با این موسسه آشنا شد و احساس کرد که ایران هم به اندازه­ این کشور به چنین موسسه ای نیاز دارد و جای خالی آن به شدت حس می شود.

سعیده قدس پس از تحقیقات فراوان در این زمینه متوجه شد که بزرگ ترین مشکلی که کودکان سرطانی و خانواده آن ها در ایران با آن دست و پنجه نرم می کنند، هزینه بالای درمان سرطان است و اگر او بتواند راهی را برای جذب هزینه های درمان آن ها از مردم و خیرین پیدا کند می تواند قدم بزرگی را در این مسیر بردارد. این گونه بود که تصمیم گرفت موسسه ای را برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان تاسیس کند. این موسسه آغازی بود بر فعالیت حرفه ای سعیده قدس که در نهایت منجر به تاسیس موسسه محک شد.

در ابتدا موسسه محک تنها یک زیرزمین در اختیار داشت اما امروزه به لطف پشتکاری که سعیده قدس، حامیان و داوطلبان نشان داده‌اند، این سازمان تبدیل به نامی معتبر و بین‌المللی شده که تاکنون بیش از ۲۲ هزار کودک بیمار را تحت حمایت قرار داده است. محک موفق شده مقام مشورتی را از شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) کسب کند، در سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با درمان کودکان سرطانی عضو شود و در سال ۱۳۸۶ هم بیمارستان فوق ‌تخصصی کودکان سرطانی را با زیربنای ۱۸۰۰۰ مترمربع افتتاح کند.

موسسه محک که در حوزه‌ی درمان، تحقیق، پیشگیری، خدمات، بهداشت و رفاه کودکان سرطانی فعال است، بزرگترین مرکز درمان تخصصی کودکان مبتلا به سرطان در خاورمیانه به شمار می‌رود.

علاوه بر موسسه محک، سعیده قدس در توسعه‌ی سازمان‌های غیر دولتی دیگری مانند ISCC (انجمن بین‌المللی کودکان مبتلا به سرطان) BCSI (انجمن سرطان سینه‌ی ایران) و GFI (جبهه‌ی سبز ایران) هم نقش داشته که کار آن‌ها ارتقای درمان سرطان در ایران و حمایت از محیط ‌زیست است.

در سال ۲۰۰۵ سعیده قدس موفق شد جایزه‌ پروین اعتصامی را برای «کیمیا خاتون» به دست بیاورد. در سال ۲۰۰۸ جایزه‌ی بانک توسعه‌ی اسلامی به او تعلق گرفت و در همان سال مجله‌ی وال‌استریت ژورنال او را در میان ۵۰ زن برتر سال اعلام کرد.

 

شما همراهان عزیز می توانید برای مطالعه سایر زندگینامه های افراد موفق به این بخش مراجعه کنید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
3 سال قبل

مطالب شما رو دوست دارم

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x