مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
زندگینامه غلامرضا تختی

زندگینامه غلامرضا تختی پهلوان معاصر ایران زمین

غلامرضا تختی کشتی گیر صاحب سبک کشورمان در سال 1309 در تهران متولد شد. او با فنون رزم خاصی که داشت توانست افتخارات ورزشی بسیاری را از آن خود کند. او علاوه بر تبحر زیاد در کشتی و ورزش باستانی دارای مرام و منش پهلوانی بود به طوری که در همه دوره ها از او به عنوان یک اسطوره یاد می کنند.

«زندگینامه غلامرضا تختی»

جهان پهلوان غلامرضا تختی، یکی از سرشناس ترین و پرافتخارترین ورزشکاران تاریخ کشور به شمار می رود که به اعتقاد افراد زیادی، نماد پهلوانی ایران است.

غلامرضا تختی، کشتی‌گیر صاحب‌ سبک و پرافتخار کشورمان با افتخارات ورزشی و اخلاق پهلوانانه بی‌مانند خود،‌ میراثی جاودان از منش پهلوانانه را از خود برجای گذاشت.

غلامرضا تختی با وجود اینکه یک کشتی‌ گیر صاحب‌ سبک و چیره‌ دست به‌ حساب می‌ آمد که تکنیک‌ ها و فنون او در رزم، خلال‌ناپذیر و تحسین‌ برانگیز بود؛ اما شخصیت، راه‌ و روش زندگی، یاری‌ رسانی به‌ مظلومان، مردمی بودن و هزاران مورد دیگر و این‌ چنینی، در کنار آوازه مرام پهلوانی، او را به یک اسطوره ابدی تبدیل کرد.

مرام و منش پهلوانی او همواره از او یک اسطوره تمام‌ عیار ساخته است. جوانمردی، فتوت و صفات انسانی تختی که ریشه در اعتقادات و باورهای عمیق او داشت هرگز به عرصه های اجتماعی و برخوردهای مردمی وی محدود نمی شد.

غلامرضا تختی در ورزش باستانی و کشتی پهلوانی تبحر بسیار زیادی داشت، به طوری که سه بار پهلوان ایران شد و هر بار کشتی گیران نامداری را مغلوب کرد.

با ما باشید؛ زندگینامه غلامرضا تختی

زندگینامه غلامرضا تختی
«زندگینامه غلامرضا تختی»

زندگینامه غلامرضا تختی

دوران کودکی و نوجوانی غلامرضا تختی

غلامرضا تختی در تاریخ پنجم شهریور ماه سال ۱۳۰۹ در در محله «خانی آباد» واقع در جنوب شهر تهران متولد شد. غلامرضا تختی، کوچک‌ ترین فرزند خانواده‌ بود و علاوه بر او، دو خواهر و دو برادر بزرگ‌تر، به سرپرستی پدرشان یعنی «رجب خان»، کنار یکدیگر زندگی می‌کردند.

خانواده تختی از منظر توان مالی، چندان غنی نبودند و مشکلات اقتصادی همیشه این خانواده را تحت‌ تاثیر قرار می‌داد. تربیت خوب غلامرضا، او را مجاب می‌ کرد تا در هر شرایط، چه در زمانی که یک کودک دبستانی بود و چه در اوقاتی که به یک نوجوان برومند دبیرستانی تبدیل شده بود، همیشه کار کند تا کمک‌ خرج خانواده‌اش باشد. مخصوصا در آن سال‌ ها که دنیا درگیر جنگ‌ های جهانی شده بود.

غلامرضا دوران ابتدایی خود را در «دبستان حکیم نظامی» تهران سپری کرد، سپس وارد دبیرستان «منوچهری» تهران شد. وی همانند بیشتر جوان های دوران خود، علاقه چندانی به تحصیل نداشت به همین دلیل ورود غلامرضا تختی به دبیرستان دوام چندانی نداشت و بالاخره ترک تحصیل کرد.

غلامرضا تختی پس از ترک تحصیل به ورزش های زورخانه ای و کشتی روی آورد. پهلوان «سید علی حق شناس» که در آن دوران به عنوان پهلوان اول تهران و ایران محسوب می شد، استاد غلامرضا تختی بود.

زندگینامه غلامرضا تختی

آغاز فعالیت حرفه ای غلامرضا تختی

غلامرضا در سال ۱۳۲۷ به سربازی رفت و در همان سال نیز به استخدام اداره راه آهن درآمد. در دوره سربازی و به‌ واسطه شرایطی که برایش فراهم شده بود، دوباره توانست تمرین‌ های کشتی خود را ادامه بدهد. همین موضوع، باعث شد تا اشخاص پر تعدادی به‌ استعداد بالای او در این رشته پی ببرند و او را در این مسیر، تشویق کنند. مخصوصا که دبیر وقت فدراسیون کشتی در دژبانی ارتش فعالیت داشت و به سر و شکل دادن مسیر حرفه‌ای تختی کمک شایانی کرد.

دوران ورزشی این پهلوان، در سال ۱۳۲۴ با ورزش کشتی باستانی در زورخانه پهلوان سید علی شروع شد. پس از گذشت ۵ سال، زمانی که غلامرضا تختی ۲۰ ساله بود، وارد باشگاه پولاد شد تا به صورت حرفه ای و زیر نظر حبیب الله بلور، کشتی گرفتن را آغاز کند. استعداد وی به قدری بود که در همان سال نخست ورود به کشتی، توانست مدال طلای کشوری را کسب کند.

همچنین موفق شد در سال های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۸، مدال طلای قهرمانی کشور را ۸ مرتبه به دست آورد. رقابت های مختلف داخلی و بین المللی، صحنه درخشش این پهلوان نامی کشور بود به طوری که مدال های رنگارنگ مسابقات داخلی، آسیایی، جهانی و المپیک گویای این مسئله است.

بیشتر بخوانید: زندگینامه خسرو شکیبایی بازیگر و دوبلور بزرگ ایرانی

همچنین لازم به ذکر است که غلامرضا تختی سه بار موفق به کسب عنوان «پهلوان کشور» در مسابقات کشتی پهلوانی کشور شده است.

علاوه بر آن غلامرضا تختی، با کسب یک مدال طلا و دو مدال نقره در مسابقات المپیک و همچنین کسب دو مدال طلا و دو مدال نقره در مسابقات قهرمانی جهان و یک مدال طلا در بازی های آسیایی، از سوی فدراسیون جهانی کشتی «فیلا» به عنوان «یکی از برترین کشتی گیرهای قرن» انتخاب شد.

زندگینامه غلامرضا تختی

زندگی خصوصی و ازدواج غلامرضا تختی

غلامرضا تختی چهار ماه بعد از بازگشت از آخرین سفر خودش یعنی سفر به «تولیدو» در سال ۱۹۶۶، در آبان سال ۱۳۴۵ با «شهلا توکلی» ازدواج کرد. حاصل این پیوند زناشویی، پسری به نام «بابک» است.

زندگینامه غلامرضا تختی

ماجرای گل فروشی غلامرضا تختی

غلامرضا تختی پهلوانی مهربان و مردمی بود. گل فروشی رز نزدیک چهارراه تخت جمشید که اکنون خیابان طالقانی است، یکی از مکان هایی بود که وی همیشه به آن جا می رفت.

غلامرضا گل های باغچه منزل خود را می چید و آن ها را دسته دسته می کرد تا به گل فروشی رز برای فروش ببرد. اما جالب است بدانید که هر بار به آن سمت می رفت مردم مشتاقانه دور او جمع شده و با او گرم صحبت کردن می شدند. این پهلوان دوست داشتنی هم می خواست به گونه ای لطف و محبت آن ها را جبران کند، به همین دلیل دسته های گل را به آن ها اهدا می کرد؛ این گونه بود که از ده ها دسته گلی که داشت یک دسته هم برای فروش به گل فروشی نمی رسید!

غلامرضا تختی و بازیگری

یکی از رویدادهای زندگی تختی، پیشنهاد به او برای بازی در فیلم سینمایی بوده‌ است. فردین که از دوستان تختی بود، او را بر می‌انگیزد که بازیگر سینما شود و به وی می‌گوید: «بلور بازی کرد، تو هم بیا و بازی کن.» حتی پیشنهاد می‌دهند در فیلم‌های تبلیغاتی بازی کند. به تختی پیشنهاد تبلیغ عسل می‌دهند. می‌گوید: «من با خوردن عسل پهلوان نشدم! خاک و خُل خوردم و خوراکم نان و پنیر بود و با سختی‌ها ساختم و تمرین کردم تا به جایی رسیدم.»

زندگینامه غلامرضا تختی

فعالیت های خیرخواهانه و انسان دوستانه

پس از وقوع زلزله بوئین زهرا و روستاهای دشت قزوین در سال ۱۳۴۱، بنا به پیشنهاد روزنامه کیهان قرار شد پهلوان غلامرضا تختی برای کمک به زلزله زدگان کمک های مردمی را جمع آوری نماید. این گونه بود که این پهلوان بزرگ صندوق کمک را به گردن انداخت و از پارک ساعی تا تالار کیهان واقع در خیابان فردوسی با پای پیاده و با بلندگو از مردم می خواست هرچه در توان دارند برای کمک به هم وطنان زلزله زده کمک کنند.

مردان مشتاقانه پول های اهدایی و زنان انگشتر، گردنبند یا گوشواره های خود را درون صندوقی که به گردن تختی بود می انداختند. واکنش مردم و رسانه ها به این اقدام جهان پهلوان تختی به قدری شورانگیز و باورنکردنی بود که به سرعت موج بزرگی از خیرین و نیکوکاران دست به اقدام زدند و ده ها کامیون کمک به زلزله زدگان را به تختی سپردند.

زندگینامه غلامرضا تختی

علت مرگ غلامرضا تختی

غلامرضا تختی در ساعت ۲۲:۳۰ روز جمعه ۱۴ دی ماه سال ۱۳۴۶، بدون آنکه به‌ کسی خبر بدهد، به‌ هتل آتلانتیک می‌رود. جسم بی‌جان تختی سه روز پس از ناپدید شدنش یعنی در تاریخ ۱۷ دی سال ۱۳۴۶ شمسی در اتاقی که در آن هتل گرفته بود، پیدا می‌شود.

مرگ غلامرضا تختی یکی از آن اسرار سر به‌ مهر تاریخ به شمار می‌رود که هنوز هم دلیل اصلی‌ اش پیدا نشده است. برخی می‌گویند که وی در اثر خودکشی از دنیا رفته، برخی می‌گویند در اثر لخته شدن خون و سکته مغزی از دنیا رفته و از نظر عده‌ای دیگر، او طی یک عملیات تروریستی از سوی «ساواک» به‌ قتل رسیده است. تختی دو روز پیش از مرگش، وصیت‌نامه خود را ثبت کرده بوده است.

پیکر جهان‌ پهلوان تختی در قبرستان «ابن بابویه» شهر ری به‌ خاک سپرده شد.

پس از مرگ پهلوان تختی، هر ساله مسابقاتی در کشور برگزار می شود که به نفر اول جایزه جهان پهلوان تختی اهدا می شود. لازم به ذکر است که این مسابقات، مهم ترین تورنمنت بین المللی کشتی سالیانه در کشور به شمار می رود. پس از درگذشت غلامرضا تختی، شعرها و کتاب های بسیاری در وصف وی سروده و نوشته شده اند.

شادروان غلامرضا تختی نه به واسطه قهرمانی ها و مدال هایی که کسب کرد، بلکه به خاطر منش و رفتار پهلوانانه ای که داشت در بین مردم محبوبیت فراوانی داشت.

زندگینامه غلامرضا تختی

بابک تختی فرزند غلامرضا تختی

بابک تنها فرزند و بازمانده غلامرضا تختی و شهلا توکلی است. یکی از آثار بابک تختی کتاب در جستجوی پدر در باب زندگی پدرش غلامرضا تختی به عنوان «محبوب‌ترین ورزشکار تاریخ ایران» است.

همسر وی منیره روانی‌پور، نویسنده ایرانی است. فرزندش غلامرضا حاصل این ازدواج است. بابک تختی نشر قصه را اداره می‌کند و از وی داستان‌های کوتاه زیادی چاپ شده است. یکی از داستان‌های وی در مجموعه داستان‌های کوتاه ایران و جهان منتشر شده است.

زندگینامه غلامرضا تختی

افتخارات ورزشی غلامرضا تختی

بازی‌های المپیک:

  • ۱۹۵۲ هلسینکی: مدال نقره ۷۹ کیلوگرم
  • ۱۹۵۶ ملبورن: مدال طلا ۸۷ کیلوگرم
  • ۱۹۶۰ رم: مدال نقره ۸۷ کیلوگرم
  • ۱۹۶۴ توکیو: چهارم ۹۷ کیلوگرم

قهرمانی جهان:

  • ۱۹۵۱ هلسینکی: مدال نقره ۷۹ کیلوگرم
  • ۱۹۵۴ توکیو: نفر پنجم ۸۷ کیلوگرم
  • ۱۹۶۱ یوکوهاما: مدال طلا ۸۷ کیلوگرم
  • ۱۹۶۲ تولیدو: مدال نقره ۹۷ کیلوگرم

بازی‌ های آسیایی:

  • ۱۹۵۸ توکیو: مدال طلا ۸۷ کیلوگرم

زندگینامه غلامرضا تختی

برخی از رکوردهای جهانی پهلوان غلامرضا تختی

غلامرضا تختی در دوران ورزشی خود رکوردهای مختلفی را به نام خود ثبت کرده است که در زیر برخی از آن ها را شرح خواهیم داد.

اولین ورزشکار ایرانی که موفق شد در سه دوره از مسابقات المپیک به مدال های مختلف دست یابد.

جهان پهلوان تختی، اولین کشتی گیر ایرانی محسوب می شود که در سه وزن مختلف در مسابقات جهانی و المپیک، موفق به کسب مدال شد.

غلامرضا تختی با به دست آوردن هفت مدال رنگارنگ در مسابقات جهانی و المپیک، رکورددار کسب بیشترین تعداد مدال در بین کشتی گیران ایرانی است.

غلامرضا تختی نام خود را به عنوان اولین ایرانی که موفق به حضور در ۴ دوره المپیک شد، به ثبت رسانده است.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x