مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 6 مرداد / 1403
Search
Close this search box.
زندگینامه کنوسک ماتسوشیتا

زندگینامه کنوسک ماتسوشیتا خالق برند پاناسونیک

کنوسک ماتسوشیتا در نوامبر سال 1894 در یکی از روستاهای ژاپن به دنیا آمد. او در ابتدا ایده بسیار ساده ای داشت که در نهایت همان ایده منجر به توسعه و پیشرفت امپراتوری تجارت او در جهان شد؛ این ایده چیزی نبود جز ساخت یک دو شاخه الکتریکی!

کنوسک ماتسوشیتا در نوامبر سال ۱۸۹۴ در یکی از روستاهای ژاپن به دنیا آمد. او در ابتدا ایده بسیار ساده ای داشت که در نهایت همان ایده منجر به توسعه و پیشرفت امپراتوری تجارت او در جهان شد؛ این ایده چیزی نبود جز ساخت یک دو شاخه الکتریکی!

همراهان ارجمند مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم با زندگینامه کنوسک ماتسوشیتا خالق برند پاناسونیک آشنا شویم.

زندگینامه کنوسک ماتسوشیتا خالق پاناسونیک
پاناسونیک

کنوسک ماتسوشیتا

یکی از جملات ماندگار تجاری ماتسوشیتا این بود که:

اگر ما نتوانیم سودی ایجاد کنیم در جنایت علیه جامعه شریک بوده ایم. ما سرمایه جامعه را در اختیار داریم. ما نیروی انسانی جامعه را در اختیار داریم. ما مواد اولیه جامعه را در اختیار داریم، اگر سود خوبی ایجاد نکنیم، ما منابع ارزشمند را که می توانست در جای دیگر به کار گرفته شود از بین برده ایم.

کنوسک ماتسوشیتا دوران کودکی سختی داشت. پدر او کل سرمایه خانواده را در قمار باخته بود و او که کوچک ترین فرزند خانواده ۱۰ نفره خود بود، مجبور بود از همان دوران کودکی مشغول به کار شود. اولین کاری که کنوسک ماتسوشیتا انجام داد، کار کردن در یک مغازه دوچرخه سازی بود. چیزی نگذشت که ماتسوشیتا در شغل دوچرخه سازی بسیار مهارت پیدا کرد و به عنوان بازرس شناخته می شد، اما به یک باره او با ترک شغل دوچرخه سازی و پیوستن به کارخانه ساخت تجهیزات الکترونیک موسوم به اوساکالایت، ریسک بزرگی انجام داد. با این حال ماتسوشیتا در کارخانه الکترونیک نیز موفق بود و توانست یک دو شاخه الکتریکی اختراع کند که در زمان خود بهترین بود.

images

اما متأسفانه این دو شاخه الکتریکی توجه صاحب کارخانه را جلب نکرد، بنابراین کنوسک ماتسوشیتا در سال ۱۹۱۷ تصمیم گرفت که خودش این دو شاخه را تولید کند. او با کمک همسر و سه دستیارش تجارت خود را آغاز نمود. این پنج نفر تحصیلاتی بالاتر از دبیرستان یا تجربه ای در تولید دو شاخه الکتریکی نداشتند اما همگی آرزوهایی بزرگ در سر می پروراندند. پس از چندین ماه کار سخت و طاقت فرسا و بدون ذره ای درآمد، گروهشان چندین نمونه از محصول جدید را تکمیل کردند.

مشکل اصلی این بود که فروشگاه ها مشتری محصول آن ها نبودند. دلیل اصلی آن ها این بود که تعداد محصول تولیدی آن ها کم است و مشتری زیادی نمی توان برای آن پیدا کرد. اما کنوسک ماتسوشیتا تسلیم نشد و به کار خود ادامه داد تا کم کم مردم به خرید محصولش علاقه مند شدند. زیرا محصول او از نظر قیمت ۵۰ درصد ارزان تر و به لحاظ کیفیت هم از محصولات مشابه بهتر بود.

در سال ۱۹۲۲ کارخانه کنوسک ماتسوشیتا تصمیم گرفت هر ماه یک محصول جدید معرفی کند و سیاست و استراتژی آن ها برای رقابت این بود که هر محصول جدید باید ۳۰ % از محصول قبلی بهتر و ۳۰ % ارزان تر باشد تا بتواند در بازار رقابتی شانسی داشته باشد.
با پیگیری کردن این سیاست، ماتسوشیتا موفق شد محصولات بیشتری بفروش برساند و در بازار شناخته شود. او همچنین پس از اجرای برنامه خدمات فروش، در این مسئله پیشگام شد.

ss 4 16

در ادامه او به فکر تولید لامپ های دوچرخه ای افتاد. هرچند این محصول هم در ابتدا با استقبال مواجه نشد، اما رفته رفته تبدیل به یکی از پرفروش ترین محصولات ژاپن شد و زمینه را برای رشد هر چه بیشتر شرکت ماتسوشیتا الکتریک فراهم کرد.

اما شرایط همیشه برای پیشرفت کنوسک ماتسوشیتا فراهم نبود. هر چند که در نهایت کولرها، تلویزیون های رنگی، یخچال ها، ماشین های لباسشویی و تجهیزات صوتی اختراع شدند، اما شکست هایی هم در این راه اتفاق افتاد.

هم زمان با بحران مالی دهه ۱۹۳۰، ماتسوشیتا متوجه کاهش فاجعه بار فروش کارخانه خود شد اما برخلاف سایر کارخانه ها و واحدهای صنعتی او اقدام به اخراج نیروی کار خود نکرد. چرا که او آن ها را عضوی از خانواده خود می دانست. به جای اخراج، او کارگران خود را به واحدهای فروش ارجاع داد و برنامه زمانی تولید کارخانه را کاهش داد. با این وجود انبارهای کارخانه همچنان پر از تولیدات فروخته نشده بود.
با وجود آن که مدیران پاناسونیک اصرار داشتند ماتسوشیتا نیروهای خود را کاهش داده و دستگاه های تولیدی را خاموش نگه دارد تا از بحران مالی عبور کنند، او بر عقیده خود پایدار ماند. ساعت کاری کارخانه را به نصف کاهش داد و با این حال دستمزد کارکنان را تغییر نداد. او همچنین از کارکنان خواست تا برای فروش تولیدات انبار شده کمک کنند و آن ها هم دست یاری برای او دراز کردند. با وجود آن که دیگر شرکت ها در دوران بحران اقتصادی دچار مشکلات جدی و ورشکستگی شدند ماتسوشیتا الکتریک به کار خود ادامه داد.

زندگینامه کنوسک ماتسوشیتا خالق پاناسونیک
پاناسونیک

در سال ۱۹۵۲ اولین تلویزیون های سیاه و سفید از سوی شرکت پاناسونیک به مشتریان عرضه شد. در سال ۱۹۵۹ ماتسوشیتا علاوه بر تأسیس شرکت کیوشو ماتسوشیتا الکتریک، شرکت اوساکا پریسیژن ماچینری و گروه صنعتی ارتباطات ماتسوشیتا، موفق به ثبت کمپانی ماتسوشیتا الکترونیک آمریکا شد. اولین نمونه تلویزیون رنگی این کمپانی در سال ۱۹۶۰ تولید شد و در سراسر دنیا با نام هایی همچون ناسیونال و پاناسونیک عرضه شد.

ماتسوشیتا باور داشت که یک شرکت باید در کنار سهام داران، برای جامعه نیز ثروت ایجاد کند و باید همیشه برای حذف فقر از جامعه تلاش کند. فلسفه تجاری ماتسوشیتا منجر به ایجاد سنت “مدیریت پدری” در ژاپن گردید. سنتی که کارکنان را عضو خانواده کارخانه می دانست و کار مادام العمری را برای آنها و بدون ترس اخراج شدن به ارمغان می آورد.

بیرون از کارخانه کنوسک ماتسوشیتا، بر روی یک کتیبه بزرگ، نکات کلیدی و عقاید مدیریتی خالق این شرکت این گونه حک شده است:

به عنوان صنعتگر این مملکت، خود را موظف به وقف زندگی در راه پیشرفت و توسعه جامعه و رفاه مردم از طریق فعالیت های اقتصادی می دانیم و در همین حال برای بهبود کیفیت زندگی در دنیا نیز تلاش می کنیم.

کنوسک ماتسوشیتا در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

امیدواریم از مطالعه زندگینامه کنوسک ماتسوشیتا خالق برند پاناسونیک لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x