مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 15 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
عکس پرتره/ عکاسی پرتره/ عکس پرتره چیست

عکاسی پرتره چیست؟ ۶ مدل از انواع آن را بهتر بشناسیم

عکاسی پرتره متداول ترین نوع عکاسی است که در این دوران بیننده را به راحتی به سوی خود جذب می کند. در عکاسی پرتره، مرکز توجه عکاسان چهره است و چیز دیگری در کادر دوربین فرعی محسوب میشود. تا قبل از این تاریخ، نقاشی پرتره جذابیت زیادی داشت. اکثر افراد سرشناس و چهره های شناخته شده تمایل به داشتن تصویری از پرتره خود و خانواده داشتند.

عکاسی پرتره چیست و انواع این نوع عکس

متداول ترین نوع عکاسی است که بیننده را به راحتی به سوی خود جذب می کند. در عکاسی پرتره، مرکز توجه عکاسان چهره است و چیز دیگری در کادر دوربین فرعی محسوب می شود.

عکاسی پرتره چیست؟

نگاهی به تاریخچه عکاسی پرتره

تا قبل از این تاریخ، نقاشی پرتره جذابیت زیادی داشت. اکثر افراد سرشناس و چهره های شناخته شده تمایل به داشتن تصویری از پرتره خود و خانواده داشتند. این کار مستلزم پرداخت هزینه بالا و صرف وقت بسیاری بود که برای کشیدن پرتره الزامی می نمود. از اواسط قرن نوزدهم و با اختراع دوربین عکاسی، سیل علاقه مندان به نقاشی پرتره به طرف عکاسی پرتره (portrait photography) معطوف شدند. عکاسی پرتره با تکنیک داگرئوتیپ و بسیار ابتدایی انجام می شد ولی خیلی زود توانست در بین مردم معمولی نیز رواج یابد.

عکس پرتره بسیار ارزان تر از نقاشی پرتره بود و برای همه اقشار جامعه نیز امکان استفاده از آن وجود داشت.

در اوایل دوران عکاسی پرتره تنها از طریق تابش نور ملایم و به کمک عدسی ها صورت می گرفت و از پس زمینه ای ساده برای تمام تصاویر استفاده می شد. با پیشرفت تکنیک های عکاسی، امکان تصاویری با کیفیت بیشتر و زمان نوردهی کوتاه تر به وجود آمد. این تغییر موجب گرایش عکاسان به سوژه های دیگر از جمله عکس های خبری و جنگی شد.

نکته: سوژه خود را با در نظر گرفتن محیطی که می خواهید در آنجا عکاسی کنید، انتخاب کنید، عکس پرتره با سوژه ارتباط تنگاتنگی دارد، حرکاتش را به خاطر بسپارید تا در آخر بتوانید عکسی اصولی بگیرید!

تنظیمات دوربین برای ثبت بهترین عکس پرتره

دیافراگم

پیشنهاد می شود که برای گرفتن عکس پرتره، از دیافراگم باز استفاده شود تا عمق میدان کمتری دیده شود. در این صورت سوژه در تصویر برجسته تر شده و پس زمینه محو و بی اهمیت جلوه می کند. تأکید بر وضوح بالای پس زمینه در فضای باز به طرز باور نکردنی سوژه را بی اهمیت جلوه می دهد. موقعیت سوژه، پس زمینه و حالت سوژه بر کادربندی و عکاسی یک پرتره استثنایی اثرگذار است.

ISO

اول از همه ISO خود را انتخاب کنید که معمولا در نور طبیعی پایین ترین مقدار است، ISO 100 روی بیشتر دوربین ها فعال است. بعضی دوربین های Nikon دارای ISO پایین تری هستند و به شما این امکان را می دهند که ISO طبیعی را از ۶۴ انتخاب کنید. تا جای ممکن ISO را در پایین ترین مقدار قرار دهید تا از نویز اضافه جلوگیری کنید.

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین عکاسان پرتره جهان

سرعت شاتر

بعد از ISO می رسیم به تنظیم سرعت شاتر، عکسی امتحانی بگیرید و هیستوگرامتان را در نمایشگر دوربین نگاه کنید. نسبت به شرایط نوری شاتر را کم و زیاد کنید در شرایط نوری مناسب می توانید شاتر را تا ۳۰۰هم بالا ببرید. البته قانونی در این باره وجود ندارد. برای تنظیم شاتر دستتان باز است. مهم ترین نکته در عکاسی این است که دستتان نلرزد و عکس به اصطلاح فلو نشود. پس این موضوع را به یاد داشته باشید. اگر از سه پایه استفاده می کنید یا دوربین را ثابت گذاشته اید و در شرایط مناسب نوری قرار دارید می توانید سرعت شاتر را پایین تر بیاورید.

استفاده از فلش در عکس پرتره

زمانی که می خواهید با فلش عکاسی کنید موضوع کمی فرق می کند. اگر در استودیو هستید، نورافکن هایی وجود دارند که تنها اجازه می دهد شاتر را به ۲۰۰ برسانید. سایر تنظیمات نورافکن این امکان را فراهم می آورند که از حالت همزمانی سرعت بالا برای عکس گرفتن در سرعت شاتر ۸۰۰ استفاده کنید. اگر بیشتر عکس های چهره را در محیط بیرون انجام می دهید، بهتر است از نورافکن هایی مانند Godox AD600 Pro استفاده کنید. موضوع مهم دیگر این است که اگر در محیط بیرون عکس می گیرید بهتر است که نزدیک به زمان طلوع یا غروب آفتاب باشد تا نور شدید نباشد.

 

بیشتر بخوانید: تاریخچه هنر عکاسی در ایران و جهان

قانون یک سوم در عکاسی پرتره

شاید یکی از اولین تکنیک هایی که در ترکیب بندی به یک عکاس آموخته می شود، قانون یک سوم است. در عکاسی به سبک پرتره، بهتر است عکسی تهیه کنید که در آن چشمان سوژه در یک سوم بالایی تصویر باشد. مورد استثنا در این حالت زمانی است که عکس پرتره شامل نمای کامل از بدن باشد. در این حالت فرد را می توان در یک سوم پایین تصویر یا در سمت چپ یا یک سوم راست قرار داد.

بافت پس زمینه

سوژه خود را در پس زمینه ای قرار دهید که بافتی متضاد داشته باشد. به عنوان مثال در ساده ترین حالت می توان به پوست چروکیده یک پیرمرد با پس زمینه بافت نرم پارچه اشاره کرد.

قاب در عکاسی پرتره

برای اینکه چشم در اطراف سوژه تان نچرخد و هرز نرود، کادر را با چهره پر کنید، پر کردن قاب دوربین می تواند جزییات صورت را شامل شود؛ از برجسته نشان دادن حتی موژه های چشم تا به تصویر کشیدن قطرات عرق روی صورت!

عمق میدان کم

راه دیگری برای اینکه بتوانید قاب را به صورت حرفه ای پر کنید این است که اطمینان کسب کنید فوکوس دوربین در همان جایی باشد که مدنظر شماست. بهتر است سوژه را به پس زمینه نچسپانید و دوربین را نسبت به سوژتان فاصله دهید.

 

خطوط راهنما و پیشرو

با ترکیب تصویر بر مبنای خطوط راهنما بر سوژه خود تمرکز داشته باشید. با انجام این کار، چشم بیننده را به سمت کانون مد نظرتان هدایت خواهید نمود، خواه شخص در نمای کلی باشد یا عنصر خاصی مانند چشم یا دست سوژه تان باشد.

از زوایای مختلف شات کنید

در این زمان خود را مجبور نکنید تنها از یک زاویه مستقیم عکاسی کنید. اگر نقاط مختلف را شناسایی کنید و عکس بگیرید می تواند تاثیرگذارتر باشد!

به ایده های خود ایمان داشته باشید

مانند هر سبک دیگری در هنرهای مختلف، از شکستن قوانین و ساختارها نهراسید، به ویژه در هنر عکاسی ایده های جدید خلق کنید و در چارچوب یک سری قوانین مهم و پایه در عکاسی سبکی جدید را به وجود بیاوید و به اصطلاح صاحب سبک باشید.

انواع عکاسی پرتره

این نوع عکاسی خود شامل انواع مختلفی است:

    1. تمام قد: کادر مناسب این سبک اغلب مستطیل عمودی است.

۲. پرتره پرسنلی: ادارات و دوایر دولتی، مدارس، راهنمایی و رانندگی، ثبت احوال بیشترین نیاز را به عکس پرسنلی دارند.

۳. پرتره هنری: اغلب مورد استفاده هنرمندان، بازیگران، نویسندگان و … قرار می گیرد.

۴. پرتره سیاسی: در این سبک، از نمادهای ملی میهنی و بومی میهنی استفاده های فراوان می شود.

پرتره36

۵. پرتره تبلیغاتی: بیشتر مصارف تجاری دارد و برای معرفی کالا و اجناس مختلف مثل یخچال یا آبمیوه گیری استفاده می شود.

۶. پرتره خانوادگی: مناسبت های خانوادگی، مسافرت ها و جشن ها موارد اصلی این سبک به شمار می آید.

امیدواریم از این مطلب که به معرفی عکاسی پرتره چیست؟ ۶ مدل از انواع آن را بهتر بشناسیم اختصاص داشت، لذت برده باشید..

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
باران
1 سال قبل

عالی بود

1 سال قبل
پاسخ به  باران

ممنون از همراهی و توجه شما

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x