مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
پرورش کاکتوس در خانه

اصول پرورش کاکتوس در خانه

آبیاری یکی از اصول مهم و حیاتی در نگهداری کاکتوس ها است. این درست نیست که ما بگوییم کاکتوس ها به آب بسیار اندکی نیاز دارند.

اصول پرورش کاکتوس در خانه

کاکتوس‌ ها گیاهانی زیبا هستند که نگهداری از آن ها کار دشواری نیست.

نیاز اصلی کاکتوس ها مانند همه گیاهان نور، خاک، آبیاری و دمای مناسب است. در این مطلب شرایط کلی پرورش کاکتوس در خانه به شما عزیزان ارائه می شود. با تحلیلک همراه باشید.

کاکتوس

نکات و اصول پرورش کاکتوس در خانه

آبیاری

آبیاری یکی از اصول مهم و حیاتی در نگهداری کاکتوس ها است. این درست نیست که ما بگوییم کاکتوس ها به آب بسیار اندکی نیاز دارند. میزان نیاز کاکتوس ها به عواملی مانند نوع کاکتوس، شرایط محیطی مانند رطوبت و دما، اندازه گیاه و خاک گلدان بستگی دارد.

به طوری کلی در فصل رشد هفته‌ای یک بار آبیاری کامل نیاز دارند و در فصل خواب هر ماه یک بار کافی است. این زمان کلی است و میزان آبیاری به شرایط گفته شده بستگی دارد.

در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک شود. عدم جذب آب و خیس ماندن خاک نشانه پوسیدگی ریشه و بیماری گیاه است.

بیشتر بخوانید: انواع گل ساکولنت / روش نگهداری و تکثیر

نور

تامین نور جزو نکات اصلی پرورش کاکتوس در خانه است. توجه داشته باشید نگهداری کاکتوس ها و ساکولنت ها بدون نور آفتاب امکان پذیر نیست.

کاکتوس ها روزانه حداقل به ۶_۴ ساعت نور نیاز دارند. که می‌توان با قرار دادن آنها در پشت پنجره یا مکان‌های نورگیر در منزل نور مورد نیاز را تأمین کرد. در صورتی که خانه شما اصلاً مکان نورگیری ندارد می‌توانید از نورهای مصنوعی استفاده کنید.

اگر کاکتوس ها نور کافی دریافت نکنند باریک رشد می‌کنند و دچار رنگ پریدگی می‌شوند.

اصول پرورش کاکتوس در خانه

اصول پرورش کاکتوس در خانه

دما

کاکتوس ها تغییرات دمایی را به خوبی تحمل می‌کنند ولی دمای زیر ۵ درجه بالای صفر و دمای بالاتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌تواند به آنها آسیب برساند.

میزان تحمل دمایی به نوع گیاه، شرایط محیطی و اندازه گیاه بستگی دارد. در زمستان بهتر است در مکانی خنک نگهداری کنید تا در بهار هم رشد بیشتری داشته باشد و هم اینکه گیاه شما گل بدهد.

خاک و گلدان

خاک مناسب یکی از موارد ضروری در پرورش کاکتوس ها است. ریشه این گیاهان به شدت مساعد پوسیدگی است و در صورتی که آب بیش از حد در خاک باقی بماند یا گلدان زهکشی مناسبی نداشته باشد سریعاً ریشه گیاه دچار پوسیدگی خواهد شد.

ترکیب خاک مناسب برای کاکتوس ها ترکیبی از ماسه و پیت ماس و مقدار بسیار کمی ورمی می‌تواند باشد. گلدان نباید بیش از حد بزرگ باشد و گلدان کاکتوس ها باید دارای سوراخ‌هایی در کف باشد تا آب در گلدان باقی نماند.

بیشتر بخوانید: شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی و اصول پرورش آنها

بیماری‌ها

در هنگام نگهداری کاکتوس در خانه باید کاکتوس های خودتان را به طور مرتب بررسی کنید و هر گونه تغییر رنگ و یا وجود حشرات را بررسی کنید. شپشک ها، کنه‌ها و قارچ‌ها مهم‌ترین آفت‌هایی هستند که می‌توانند گیاه شما را بیمار کنند.

کاکتوس های تازه خریداری شده را ابتدا چند هفته‌ای قرنطینه کنید و جدا از سایر کاکتوس ها نگهداری کنید و پس از اطمینان از سلامت آنها در کنار سایر کاکتوس ها قرار دهید.

اصول پرورش کاکتوس در خانه
اصول پرورش کاکتوس در خانه

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x